• Ankis8­0
    Sun 11 Apr 2021 16:55
    5560 visningar
    82 svar
    -3 +1
    82
    5560

    Svärmor ger bara rosa kläder

    Min svärmor och min mans familj i stort ger vår dotter enbart rosa och ?flickiga? kläder i present trots att jag sagt att vi inte vill uppfostra våra barn enligt rådande könsnormer. Jag struntar egentligen i varför de gör så men vill gärna ha hjälp med hur vi ska förmedla det på ett schysst sätt. Känns väldigt onödigt att få massa rosa kläder med ryschpysch som aldrig kommer användas. Någon som varit samma situation och gjort sig förstådd eller någon som har bra råd?

  • Svar på tråden Svärmor ger bara rosa kläder
  • Mon 12 Apr 2021 13:05
    #51
    -1 +2

    Om tanken är att inte begränsa barnet till enbart könsnormativa, kläder, leksaker aktiviteter etc så innebär ju det att barnet ska ha tillgång till hela spekrat, och där ingår väl även ryschpysh och rosa. Således kan ju ni andra köpa andra kläder och behovet av bredd tillgodoses.

    Att helt utesluta vissa plagg och färger är ju raka motsatsen till att ge barnet valfrihet.

    Så vad är problemet?

    Om syftet är att begränsa barnets egen valfrihet så får ni väl ge bort plaggen då.

  • Mon 12 Apr 2021 13:47
    #52
    +2

    Min mans familj ger också vår dotter nästan uteslutande kläder i rosa och lila och gärna med ordentligt prinsesstuk. Vi använder det som är fint och det som dottern gillar. Vissa saker går direkt till lådan med utklädningskläder och kommer till glädje där. Andra saker tar vi på dottern för att ta ett kort som vi kan skicka till den som sytt eller stickat kreationen, och det är ungefär så mycket användning det plagget fick.

    De gör det för att de vill vara snälla och skämma bort vår dotter med saker de tror hon kommer att älska. Deras uppsåt är inte ont utan precis tvärt om. Och vår dotter fixar att leka både prinsessa och superhjälte. Vi föräldrar kan balansera henne garderob så att den inte begränsar henne.

  • GGN
    Mon 12 Apr 2021 14:09
    #53
    -1

    Håller med hen som tidigare föreslog att färga kläderna.

  • gbgumm­an
    Mon 12 Apr 2021 14:28
    #54
    +1
    Ankis80 skrev 2021-04-11 16:55:39 följande:

    Min svärmor och min mans familj i stort ger vår dotter enbart rosa och ?flickiga? kläder i present trots att jag sagt att vi inte vill uppfostra våra barn enligt rådande könsnormer. Jag struntar egentligen i varför de gör så men vill gärna ha hjälp med hur vi ska förmedla det på ett schysst sätt. Känns väldigt onödigt att få massa rosa kläder med ryschpysch som aldrig kommer användas. Någon som varit samma situation och gjort sig förstådd eller någon som har bra råd?


    Det är väl inget fel med rosa och ryschpysch Jag klär mig så dagligen och är feminist älskar dessa kläder. Min åsikter har inget med färg att göra. Min dotter har sett mig hela sitt liv i nästan bara rosa och själv tycker hon om andra färger. Gillar tex vita skjortor och svara jeans. Låt dottern kläs sig i det hon gillar och det hon får av andra om hon gillar det. 
  • gbgumm­an
    Mon 12 Apr 2021 14:32
    #55
    +1
    gbgumman skrev 2021-04-12 14:28:30 följande:
    Det är väl inget fel med rosa och ryschpysch Jag klär mig så dagligen och är feminist älskar dessa kläder. Min åsikter har inget med färg att göra. Min dotter har sett mig hela sitt liv i nästan bara rosa och själv tycker hon om andra färger. Gillar tex vita skjortor och svara jeans. Låt dottern kläs sig i det hon gillar och det hon får av andra om hon gillar det. 
    Lägger till att dottern hade mycket rosa innan hon började bestämma själv. Så fort hon visade att hon ville ha andra färger fick hon välja det. Var lyhörd så löser det sig säkert. 
  • Mon 12 Apr 2021 14:49
    #56
    +2
    Ankis80 skrev 2021-04-12 08:44:09 följande:
    Nej, normkritik är ett uttryck som används i alla möjliga pedagogiska sammanhang. Inte bara i smala distinkta ideologier. Jag är själv förskollärare och vi använder dagligen det uttrycket i vår pedagogik och så gör nästan alla förskolor och pedagoger. Så nu känns det som att du tar åt dig personligen på grund av din egen åsikt i frågan. Vi har olika sätt att se på normer. Vi får enas om det. Jag accepterar inte att du anklagar mig för att vara trångsynt och gör absurda jämförelser. Ha en fin dag!

    Och varför tror du att "normkritik" används inom pedagogiken? Jo, på grund av ideologins genomslag hos politikerna. Bara för att något anammats av staten betyder inte det att det är allmängiltigt eller icke-ideologiskt. Det var ju det jag försökte visa med mitt exempel.


    Jag har har inte anklagat dig för någonting. Varför tror du det? För att jag illustrerade tankesättet med en annan ideologi (som du tycker är trångsynt?)?.

  • Ticket­ocka
    Mon 12 Apr 2021 15:17
    #57

    Någonstans handlar det ju lite om respekt också. En sak om det köps en del rosa, men även annat, men om svärmor bara köper sådant som ni har undanbett er så handlar det ju mer om vad farmor vill än vad ni vill. Alltså respekterar hon inte vad ni säger.

    Känner igen fenomenet. Min svärmor köpte bara rosa bakelseklänningar till vår dotter när hon var bebis, vilket, bortsett från att det är fult, var vansinnigt opraktiskt och troligtvis obekvämt för barn, men trots att vi påpekade att vi inte kommer att använda kläderna så fortsatte hon.
    När dottern blev lite äldre och lagom till en sommar var pottränad men fortfarande inte jättevan vid toalett så ville farmor köpa en slags byxdress där shorts och linne var ihopsydda. Vi sa att det inte var aktuellt då hon aldrig skulle hinna knöla av sig plagget innan hon satte sig på toa, risken att hon skulle hinna kissa på sig var för stor. Trots detta köpte svärmor ändå detta plagg, och där någonstans tycker jag att hon visade tydligt att hon inte bara struntade i vår åsikt men också vad som var bra för hennes barnbarn. Det handlade bara om vad svärmor själv ville.
    Nu idag är dottern 6 år och kan själv säga vad hon önskar sig. Oavsett om hon önskar sig spel, verktyg eller pussel så får hon docksaker, vilket hon inte leker med. Say no more...

  • Ticket­ocka
    Mon 12 Apr 2021 15:25
    #58
    +3
    Blue Waffle skrev 2021-04-12 11:24:21 följande:
    Kanske för att DE gillar rosa. DE kanske tycker att rosa passar på din dotter. DE kanske köper kläder som DE tycker är fina. Så kan du köpa vardagskläder i mullvadsbrunt och spräckligt grått tills djävuen tar dig :)

    Du är ju uppenbarligen kränkt, annars hade du tagit denna diskussionen direkt med personerna det angår och inte på ett anonymt forum. 
    Du har en poäng. Det viktigaste är ju att jag som ger blir glad.
    Min svärmor HATAR platsblommor av alla de slag. Jag tycker de är rätt praktiska. Skulle passa fint på svärmors uteplats, och även i balkonglådor.
    Ska i fortsättningen köpa platsblommor till svärmor, jag menar - det spelar ju ingen roll vad hon gillar så länge JAG gillar dem.
  • Mon 12 Apr 2021 15:35
    #59
    Ankis80 skrev 2021-04-11 16:55:39 följande:

    Min svärmor och min mans familj i stort ger vår dotter enbart rosa och ?flickiga? kläder i present trots att jag sagt att vi inte vill uppfostra våra barn enligt rådande könsnormer. Jag struntar egentligen i varför de gör så men vill gärna ha hjälp med hur vi ska förmedla det på ett schysst sätt. Känns väldigt onödigt att få massa rosa kläder med ryschpysch som aldrig kommer användas. Någon som varit samma situation och gjort sig förstådd eller någon som har bra råd?


    Om ni blandar upp med andra färger så blir det en fin blandning av många färger till barnet. Detta är troligen ett övergående problem nu är ert barn är en bebis och det är kul för svärmor att handla gulliga kläder. 

    Det kan också vara så att detta är viktigt för dig just nu när du är nybliven mamma med tankar och principer som du sakta men säkert får ge upp i takt med att ditt barn blir en egen individ och du inser att en färg är en färg är en färg. 

    Och varför ska kläderna inte användas bara för att de råkar vara rosa? Det om något passar väl dåligt in i ett modernt föräldraskap?
  • gbgumm­an
    Mon 12 Apr 2021 15:51
    #60
    +1
    scanmia skrev 2021-04-12 13:47:14 följande:

    Min mans familj ger också vår dotter nästan uteslutande kläder i rosa och lila och gärna med ordentligt prinsesstuk. Vi använder det som är fint och det som dottern gillar. Vissa saker går direkt till lådan med utklädningskläder och kommer till glädje där. Andra saker tar vi på dottern för att ta ett kort som vi kan skicka till den som sytt eller stickat kreationen, och det är ungefär så mycket användning det plagget fick.

    De gör det för att de vill vara snälla och skämma bort vår dotter med saker de tror hon kommer att älska. Deras uppsåt är inte ont utan precis tvärt om. Och vår dotter fixar att leka både prinsessa och superhjälte. Vi föräldrar kan balansera henne garderob så att den inte begränsar henne.


    Man kan också leka superhjälte i en rosa klänning men spets. Färgen sätter inga gränser. Färgen gör inte heller plagget lekvänlighet. Ett par rosa stövlar går lika bra att hoppa i lera med som ett par blå. Jag vet för jag har provat. Mina barn har aldrig behövt vara rädd att leka med sina kläde fast de både har varit rosa och dyra. Jag har aldrig blivit arg för att de smetat ner sig. Var glad att ni får så mycket då är alltid något torrt. Lätt att byta om det behövs. 
Svar på tråden Svärmor ger bara rosa kläder