• Ankis80

    Svärmor ger bara rosa kläder

    Min svärmor och min mans familj i stort ger vår dotter enbart rosa och ?flickiga? kläder i present trots att jag sagt att vi inte vill uppfostra våra barn enligt rådande könsnormer. Jag struntar egentligen i varför de gör så men vill gärna ha hjälp med hur vi ska förmedla det på ett schysst sätt. Känns väldigt onödigt att få massa rosa kläder med ryschpysch som aldrig kommer användas. Någon som varit samma situation och gjort sig förstådd eller någon som har bra råd?

  • Svar på tråden Svärmor ger bara rosa kläder
  • gbgumman
    elsi skrev 2021-04-12 15:35:05 följande:
    Och varför ska kläderna inte användas bara för att de råkar vara rosa? Det om något passar väl dåligt in i ett modernt föräldraskap?
    Ja vilket slöseri på jodens resurser. Vilka signaler då sänder man till barnet. 
  • Gameofthrones
    gbgumman skrev 2021-04-12 15:51:50 följande:

    Man kan också leka superhjälte i en rosa klänning men spets. Färgen sätter inga gränser. Färgen gör inte heller plagget lekvänlighet. Ett par rosa stövlar går lika bra att hoppa i lera med som ett par blå. Jag vet för jag har provat. Mina barn har aldrig behövt vara rädd att leka med sina kläde fast de både har varit rosa och dyra. Jag har aldrig blivit arg för att de smetat ner sig. Var glad att ni får så mycket då är alltid något torrt. Lätt att byta om det behövs. 


    Ah, Jag håller med här! Det är ett bra tips!
  • Lönnsirap

    Det är en hårfin balans mellan att vara tacksam och faktiskt tydlig med vad som önskas.

    Personligen tycker jag att en lagom dos av ärlighet tillsammans med ett ordentligt tack för det ni får är en bra början.

    Det är ju smart att lyfta en sådan här sak rätt snabbt så att inte folk köper massa saker ni inte vill ha och som blir ett problem i garderoben. Skynda dig och säg något, eller håll tyst tills ungen själv önskar annat än rosa!

  • Gameofthrones

    TS,

    Citat # 62.

    Det var ett bra förslag? Ha rosa kläder det kan utnyttjas som extrakläder?

    Jag gjorde litegrann så, kläder som hade används och lite annat. Använde vi extrakläder till dagis. Eventuellt till mer barn?

  • korngryn

    Det är en strid jag skulle välja att inte ta.

    Ta emot kläderna, säg tack, använd dem inte, sälj dem på tradera så får du pengar i stället.

  • korngryn

    Är det färgen du inte gillar eller är det mer att kläderna är svåra att röra sig i och obekväma och opraktiska? De flesta rosa kläder är ju rätt dåliga i formen. Tröjorna är korta och åker upp så barnet blir kallt om magen, tight hårda byxor är svåra att böja benen i osv. Det är väl i och för sig lite av poängen, men kanske kan du förklara flr din svärmor att det är viktigt att kläderna är bekväma och går att leka i?

  • Phalaenopsis

    "Vi vill gärna att hon ska kunna använda kläderna vi får ofta, så de får gärna vara praktiska."
    "Det är så svårt att få ljusrosa rent. Kan ni köpa lite andra färger så att vi vågar sätta på henne kläderna oftare?"
    "Hennes nya favoritfärg är xxx. Hon vore jätteglad ifall ni köper kläder i den färgen till henne."

    Själva ärver vi massor av rosa kläder. Vi blandar upp med så mycket andra färger vi kan. Den som är puttinuttigt klädd blir puttinuttigt hädd!

  • Bellmis

    Sluta gnäll, vissa får inga kläder alls eller har ens en svärmor. Blek kläderna eller färga om dem med karamellfärg? Använd dem att städa bilen med, torka er med?

    Om du nu skiter fullständigt i könsroller vad spelar det för roll om plagget är rosa? Det är vi som fortsätter att tillskriva en rosa klänning vissa egenskaper som vi i sin tur förknippar med vissa egenskaper som i sin tur förknippas med ett specifikt kön alltså flicka vilket i sin tur förknippas med negativ ställning i samhället. Vem lurar vi egentligen? Tror ni bör lära er dotter att stå på sig och bli en tuffing istället för att stirra er blind på en färg eller form ??

  • Bellmis

    Lyxproblem verkligen. Skicka dem till en klädinsamling tycker jag ärligt så kan fattiga familjer ta hand om dem som faktiskt inte har råd och tar lite vad som. Finns ju massa tiggare med barn i hemländerna. Brukar ge massa överblivna kläder till dem och de brukar bli superlättade. Speciellt overaller och sånt men även fina klänningar och andra kläder.

  • gbgumman
    korngryn skrev 2021-04-12 17:20:05 följande:

    Är det färgen du inte gillar eller är det mer att kläderna är svåra att röra sig i och obekväma och opraktiska? De flesta rosa kläder är ju rätt dåliga i formen. Tröjorna är korta och åker upp så barnet blir kallt om magen, tight hårda byxor är svåra att böja benen i osv. Det är väl i och för sig lite av poängen, men kanske kan du förklara flr din svärmor att det är viktigt att kläderna är bekväma och går att leka i?


    Måste ju säga att de kläder sonen fick var mycket mer svårlekta än dotterns mjuka tights och tunikor än hans hårda BLÅ jeans. Varför skulle ett rosa plagg vara mer opraktiskt än röda blå vita? Sonen fock massa hårda blåjeans redan som bebis. Varför är det mer ok. Dessa var något som blev liggandes. Kände inte bra att sätta på ett litet barn.
Svar på tråden Svärmor ger bara rosa kläder