• Ankis8­0
    Sun 11 Apr 2021 16:55
    5555 visningar
    82 svar
    -3 +1
    82
    5555

    Svärmor ger bara rosa kläder

    Min svärmor och min mans familj i stort ger vår dotter enbart rosa och ?flickiga? kläder i present trots att jag sagt att vi inte vill uppfostra våra barn enligt rådande könsnormer. Jag struntar egentligen i varför de gör så men vill gärna ha hjälp med hur vi ska förmedla det på ett schysst sätt. Känns väldigt onödigt att få massa rosa kläder med ryschpysch som aldrig kommer användas. Någon som varit samma situation och gjort sig förstådd eller någon som har bra råd?

  • Svar på tråden Svärmor ger bara rosa kläder
  • Mon 12 Apr 2021 21:40
    #71
    Drottningen1970 skrev 2021-04-12 13:05:08 följande:

    Om tanken är att inte begränsa barnet till enbart könsnormativa, kläder, leksaker aktiviteter etc så innebär ju det att barnet ska ha tillgång till hela spekrat, och där ingår väl även ryschpysh och rosa. Således kan ju ni andra köpa andra kläder och behovet av bredd tillgodoses.

    Att helt utesluta vissa plagg och färger är ju raka motsatsen till att ge barnet valfrihet.

    Så vad är problemet?

    Om syftet är att begränsa barnets egen valfrihet så får ni väl ge bort plaggen då.


    Håller med till fullo. Tvinga inte barnet till varken det ena eller det andra utan låt henne välja. Var tacksamma att ni öht har föräldrar som bryr sig och köper kläder.
  • Tue 13 Apr 2021 06:31
    #72
    gbgumman skrev 2021-04-12 20:22:30 följande:

    Måste ju säga att de kläder sonen fick var mycket mer svårlekta än dotterns mjuka tights och tunikor än hans hårda BLÅ jeans. Varför skulle ett rosa plagg vara mer opraktiskt än röda blå vita? Sonen fock massa hårda blåjeans redan som bebis. Varför är det mer ok. Dessa var något som blev liggandes. Kände inte bra att sätta på ett litet barn.


    Det är ju precis det jag menar, färgen är inte huvudproblemet (förutom att fläckar på ljusrosa kläder syns mycket mer än på vanliga färger) utan materialet och formen. På pojkavdelningen är det mjuka mysbyxor och mjuka baggy denimbyxor med resår. Ljusrosa kläder är oftast av stela material som manchester eller med fickor som sitter konstigt placerade typ mitt på knäna och försvårar rörelser, tröjorna är korta och funkar inte att stoppa ner innanför byxlinningen vilket leder till att det blir en glipa (mkt obekvämt under overall t ex) osv
  • Kusine­n
    Tue 13 Apr 2021 06:43
    #73
    korngryn skrev 2021-04-13 06:31:36 följande:

    Det är ju precis det jag menar, färgen är inte huvudproblemet (förutom att fläckar på ljusrosa kläder syns mycket mer än på vanliga färger) utan materialet och formen. På pojkavdelningen är det mjuka mysbyxor och mjuka baggy denimbyxor med resår. Ljusrosa kläder är oftast av stela material som manchester eller med fickor som sitter konstigt placerade typ mitt på knäna och försvårar rörelser, tröjorna är korta och funkar inte att stoppa ner innanför byxlinningen vilket leder till att det blir en glipa (mkt obekvämt under overall t ex) osv


    När mitt barn var litet (men det är ett bra tag sedan) kan jag inte minnas en sådan skillnad baserad på färg. Det var en stor skillnad storleksmässigt på t-shirt beroende på kön (alltså jättestor), och flickjeans var oftast tajtare i modellen. Men det hade med kön att göra och inte färg.

    Strumpbyxor, leggins, mysbyxor osv fanns också i rosa och var förstås lika funktionella som samma plagg i andra färger. Den fanns också tunikor,klänningar, längre, hoodies osv som var bekväma och rosa.

    Så om man handlade på flickavdelningen då och inte ville ha stela kläder skulle man undvika just jrans och t-shirts och välja annat som klänningar, leggins, mysbyxor mm. Men skillnaderna som fanns var lika stora om flicktshirten var blå som om den var rosa.

    Så är det det som är ts problem är det nog mycket mer effektivt att prata om klädmodeller än färg, så att inte läkten kommer med exakt samma typ av kläder men i blått och gult och rött.
  • Gameof­throne­s
    Tue 13 Apr 2021 07:12
    #74

    Jag tänker såhär TS,

    Det är inte hela världen och få rosa kläder. Man behöver egentligen inte lägga så mkt vikt på kläderna färg.

    Jag hoppas att barnet väljer själv sen i den åldern när man kan bestämma själv istället att det ska komma ifrån föräldrarna.

    Det finns större världsproblem. (Allt är inte Corona, många tänker just det.)

    Jag klädde mina barn det jag ville när dem va bebisar. Tuffa kläder design på! Mina två killar, min dotter va plutti söta kläder.

    Idag är det variationer av färger. Jag ser inte ner på min son om han har sin Rosa GANT tröja på sig. Jag ser inte ner på min dotter om hon har sin blåa GANT. Varför egentligen?

    Jag vet vad du har svarat till mig men jag skulle inte lägga så mkt energi på färgerna och just nu rosa.

  • Tue 13 Apr 2021 08:59
    #75

    Jag förstår dig, sån himla frustration att folk inte kan "tänka utanför boxen".

    Vi har inte sagt vad det är för kön på bebisen i magen för vi tycker inte det spelar roll. "Men hur vet jag vad jag ska köpa för kläder då?!" Utbrast min mamma. Ja en idé är ju att köpa barnkläder...

    Vi har också samma svårigheter med leksaker till vår 4 åriga son. Han hade önskat sig gosedjur i julklapp, men fick bilar... det leks inte så mycket med bilarna kan man väl säga.

    Vi har mest fått kläder vid jul och födelsedag så det blir inte så mycket blått/svart/biltryck till 4 åringen. Men vi väger upp det vi får med mer färgglada kläder (älskar Lindex!!).

    Jag har uttryckligen sagt att vi inte bara köper "killkläder" och pratat om vad 4 åringen gillar att ha på sig och hoppas att de fattar vinken. Med leksakerna har jag försökt vara supertydlig och tillsammans med 4 åringen gjort en lista (som inte följts av alla) och mer än så kan vi inte göra känner jag. Även gällande leksakerna försöker vi väga upp. Tyvärr blir det då väldigt dyrt och att vi har väldigt mycket leksaker..

  • Wagner
    Tue 13 Apr 2021 11:39
    #76
    +1
    Ankis80 skrev 2021-04-11 16:55:39 följande:

    Min svärmor och min mans familj i stort ger vår dotter enbart rosa och ?flickiga? kläder i present trots att jag sagt att vi inte vill uppfostra våra barn enligt rådande könsnormer. Jag struntar egentligen i varför de gör så men vill gärna ha hjälp med hur vi ska förmedla det på ett schysst sätt. Känns väldigt onödigt att få massa rosa kläder med ryschpysch som aldrig kommer användas. Någon som varit samma situation och gjort sig förstådd eller någon som har bra råd?


    Du får väl säga till dem att ni har valt att uppfostra henne till att bli lesbisk, och att hon bara ska ha killfärger.

    Då kommer de inte att ge nånting och det gör de rätt i!
  • gbgumm­an
    Tue 13 Apr 2021 12:08
    #77
    korngryn skrev 2021-04-13 06:31:36 följande:
    Det är ju precis det jag menar, färgen är inte huvudproblemet (förutom att fläckar på ljusrosa kläder syns mycket mer än på vanliga färger) utan materialet och formen. På pojkavdelningen är det mjuka mysbyxor och mjuka baggy denimbyxor med resår. Ljusrosa kläder är oftast av stela material som manchester eller med fickor som sitter konstigt placerade typ mitt på knäna och försvårar rörelser, tröjorna är korta och funkar inte att stoppa ner innanför byxlinningen vilket leder till att det blir en glipa (mkt obekvämt under overall t ex) osv
    Nä ljusrosa kläder är inte oftast stela, utan stela kläder är alltid stela. Färgen påverkar inte stelheten. Mina barn har haft ALLA färger och färgen har inte gjort kläderna kortare. Det är modellen som gjort kläderna kortare ifall så har varit fallet. 

    Och vad gör det om barnet har fläckar på kläderna. Jag har iaf aldrig brytt mig om de geggat ner sig.
  • gbgumm­an
    Tue 13 Apr 2021 12:09
    #78
    Wagner skrev 2021-04-13 11:39:24 följande:
    Du får väl säga till dem att ni har valt att uppfostra henne till att bli lesbisk, och att hon bara ska ha killfärger.

    Då kommer de inte att ge nånting och det gör de rätt i!
    Dum kommentar
  • Tue 13 Apr 2021 12:54
    #79
    gbgumman skrev 2021-04-13 12:08:03 följande:

    Nä ljusrosa kläder är inte oftast stela, utan stela kläder är alltid stela. Färgen påverkar inte stelheten. Mina barn har haft ALLA färger och färgen har inte gjort kläderna kortare. Det är modellen som gjort kläderna kortare ifall så har varit fallet. 

    Och vad gör det om barnet har fläckar på kläderna. Jag har iaf aldrig brytt mig om de geggat ner sig.


    Men SJÄLVKLART påverkar inte färgen stelheten! Det jag menar är ju att typiska tjejkläder oftare tillverkas i stela opraktiska modeller. Och de är väldigt ofta ljusrosa nu för tiden. Det sammanfaller. Jag säger inte att det finns ett orsakssamband.
  • Wagner
    Tue 13 Apr 2021 18:55
    #80
    gbgumman skrev 2021-04-13 12:09:03 följande:
    Dum kommentar
    Tycker du ja!
  • Thu 15 Apr 2021 09:40
    #81
    Ankis80 skrev 2021-04-12 11:29:16 följande:
    Haha ha en toppen dag! Hoppas du får lite glad filurpiller så du kan vända din sura min. Det är jobbigt att behöva ta ut sitt dåliga mående på andra i ett forum så hoppas du finner ro i själen snart.
    Jag är på toppenhumör. Jag behöver inte gnälla på ett forum om hur feg jag är som inte vågar prata med släkten och är superkränkt för att jag får presenter.
  • Thu 15 Apr 2021 09:41
    #82
    Wagner skrev 2021-04-13 11:39:24 följande:
    Du får väl säga till dem att ni har valt att uppfostra henne till att bli lesbisk, och att hon bara ska ha killfärger.

    Då kommer de inte att ge nånting och det gör de rätt i!
    Helt rätt
Svar på tråden Svärmor ger bara rosa kläder