• Tue 13 Apr 2021 09:24
    1483 visningar
    27 svar
    27
    1483

    Min chef frågar inte om mig medan jag har Covid-19.

    Hej! Jag har kronisk smärta sjukdom, jag är på rehabiliteringen plan på arbetsplatsen pga det. Vi har bra relation!. jag har drabbat nu av Corona Covid-19, meddelat min chef via sms i 8 dagar sen att jag mår så dåligt och jag är på sjukhuset. Hon svarade "då vet jag, krya på dig ". Ingenting efter det. Jag har inte hört något av henne eller från någon på jobbet. Jag känner mig sårad och ledsen. Jag behöver att höra av er, vad innebär det? Är jag mer känslig än vanligt? Skulle chefen få göra det? Vad kan jag fatta!!!!??


    anonym
  • Svar på tråden Min chef frågar inte om mig medan jag har Covid-19.
  • Tue 13 Apr 2021 09:48
    #1

    Jag försöker beskriva nedan som en fakta som jag uppfattar den. Jag lägger inga personliga värderingar i detta.

    Cicero, en stor vältalare i det gamla Romarriket sa en gång: "Tårar torkar fort, särskilt för andras olyckor".

    Vidare sa han att man ska vara försiktig med att vädja till folks sympati. Gör man det ändå ska man genast sätta sig ner och vara tyst om du vunnit den. Men det ger sällan långvariga vinster.

    Givetvis upptar sjukdommarna en stor del av den drabbades liv, av naturliga orsaker. Det är inte ovanligt att personen pratar om sjukdomen. Men folk runt omkring tröttnar snabbt och tycker att personen är jobbig.

    Det är egentligen ganska hemskt. Men det är en mekanism hos människan känd i årtusenden. Värt att tänka på när man blir gammal och ofrånkomligen kommer att få svåra krämpor.

  • Anonym (Över vad)
    Tue 13 Apr 2021 09:50
    #2

    Sårad över vad? Det är ett jobb ingen vänskapsrelation.... så ge dig direkt. Du är anställd inte din chefs närstående då kan du inte förvänta dig att dom ska bry sig mer än dom gjort.

  • Tue 13 Apr 2021 09:57
    #4

    Jag förstår inte riktigt vad du menar med:


    Jag behöver att höra av er, vad innebär det? Är jag mer känslig än vanligt? Skulle chefen få göra det? Vad kan jag fatta!!!!??


     


    Det normala är väl att:
    1) Arbetstagaren informerar chefen om sjukdom.
    2) Chefen bekräftar att denne fått informationen.

    Din chef har även skrivit "Krya på dej" vilket visar omtanke om dej.
    Brukar ni höra av er till varandra när ni är sjuka? Du och dina arbetskamrater? Skicka blommor eller så? Om du alltid hör av dej och skickar saker/hälsningar så förstår jag att du är besviken över att du inte fått något. Men jag har aldrig varit med om att man hör av sig till de som är sjuka, om de förväntas bli friska och komma tillbaka inom rimlig tid. Många med covid är tillbaka efter en vecka eller två, ungefär som vid influensa.
    Ingen på mitt jobb har fått hälsningar eller blommor när de varit hemma med covid...


    Vad betyder: Skulle chefen få göra det?
    Vad är det chefen skulle få göra?
    Vad betyder: Vad kan jag fatta!!!!??
    Den här meningen betyder inget för mej...

  • Tue 13 Apr 2021 10:16
    #5
    nnnnnnnn skrev 2021-04-13 09:57:44 följande:

    Jag förstår inte riktigt vad du menar med:

    Jag behöver att höra av er, vad innebär det? Är jag mer känslig än vanligt? Skulle chefen få göra det? Vad kan jag fatta!!!!??

     

    Det normala är väl att:

    1) Arbetstagaren informerar chefen om sjukdom.

    2) Chefen bekräftar att denne fått informationen.

    Din chef har även skrivit "Krya på dej" vilket visar omtanke om dej.

    Brukar ni höra av er till varandra när ni är sjuka? Du och dina arbetskamrater? Skicka blommor eller så? Om du alltid hör av dej och skickar saker/hälsningar så förstår jag att du är besviken över att du inte fått något. Men jag har aldrig varit med om att man hör av sig till de som är sjuka, om de förväntas bli friska och komma tillbaka inom rimlig tid. Många med covid är tillbaka efter en vecka eller två, ungefär som vid influensa.

    Ingen på mitt jobb har fått hälsningar eller blommor när de varit hemma med covid...

    Vad betyder: Skulle chefen få göra det?

    Vad är det chefen skulle få göra?

    Vad betyder: Vad kan jag fatta!!!!??

    Den här meningen betyder inget för mej...


    Jag brukar höra av henne när jag är sjuk bara för att kolla när jag är tillbaks till jobbet igen. I allmänhet jag och chefen är inte riktigt kompisar men det är något som är lite mer än att jag är bara anställd. Jag har bara en kollega till på platsen, bra relation men ingenting mer. Han brukar aldrig varit sjuk nångång.

    Jag önskade att chefen visa att hon bryr sig för att vi är mer än bara kollegor. Annars jag skulle inte vara ledsen.

    Skulle jag fatta att jag är bara vilken anställd som helst för henne?
    anonym
  • Tue 13 Apr 2021 10:25
    #6
    Friger skrev 2021-04-13 09:48:18 följande:

    Jag försöker beskriva nedan som en fakta som jag uppfattar den. Jag lägger inga personliga värderingar i detta.

    Cicero, en stor vältalare i det gamla Romarriket sa en gång: "Tårar torkar fort, särskilt för andras olyckor".

    Vidare sa han att man ska vara försiktig med att vädja till folks sympati. Gör man det ändå ska man genast sätta sig ner och vara tyst om du vunnit den. Men det ger sällan långvariga vinster.

    Givetvis upptar sjukdommarna en stor del av den drabbades liv, av naturliga orsaker. Det är inte ovanligt att personen pratar om sjukdomen. Men folk runt omkring tröttnar snabbt och tycker att personen är jobbig.

    Det är egentligen ganska hemskt. Men det är en mekanism hos människan känd i årtusenden. Värt att tänka på när man blir gammal och ofrånkomligen kommer att få svåra krämpor.


    Tusen tack för det som du har skrivit, den verkligen beskriver läget. Jag började fatta det. Tusen tack
    anonym
  • Anonym (Rakt på sak)
    Tue 13 Apr 2021 10:28
    #7

    För att vara ärlig, chefer brukar inte "hålla handen" på sina anställda, inte ens om de är väldigt dåliga. Det de är intresserade av att veta är när du kommer tillbaka. Däremot kan de så klart visa empati om du fortfarande är så dålig att du måste vara hemma, eller när du kommer tillbaka, men förvänta dig inga "krya på dig"-kort liksom.

  • Tue 13 Apr 2021 10:30
    #8
    AHAS skrev 2021-04-13 10:16:33 följande:
    Jag brukar höra av henne när jag är sjuk bara för att kolla när jag är tillbaks till jobbet igen. I allmänhet jag och chefen är inte riktigt kompisar men det är något som är lite mer än att jag är bara anställd. Jag har bara en kollega till på platsen, bra relation men ingenting mer. Han brukar aldrig varit sjuk nångång.

    Jag önskade att chefen visa att hon bryr sig för att vi är mer än bara kollegor. Annars jag skulle inte vara ledsen.

    Skulle jag fatta att jag är bara vilken anställd som helst för henne?
    Ni är inte vänner skriver du så du är du förmodligen en anställd i hennes ögon som hon räknar med hör av sig när du är frisk nog att komma och jobba.
    Vad menar du med att du är lite mer än en anställd?
  • Tue 13 Apr 2021 10:36
    #9
    Dexter dot com skrev 2021-04-13 10:30:24 följande:

    Ni är inte vänner skriver du så du är du förmodligen en anställd i hennes ögon som hon räknar med hör av sig när du är frisk nog att komma och jobba.

    Vad menar du med att du är lite mer än en anställd?


    Vi sitter då och då,,,prata lite mer än jobbet, om våran privata liv, våran problem,,,det som jag menade mer än anställd
    anonym
  • Tue 13 Apr 2021 10:38
    #10
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-04-13 10:28:03 följande:

    För att vara ärlig, chefer brukar inte "hålla handen" på sina anställda, inte ens om de är väldigt dåliga. Det de är intresserade av att veta är när du kommer tillbaka. Däremot kan de så klart visa empati om du fortfarande är så dålig att du måste vara hemma, eller när du kommer tillbaka, men förvänta dig inga "krya på dig"-kort liksom.


    Det är svårt fakta tyvärr....tack så mycket för det
    anonym
  • Gameof­throne­s
    Tue 13 Apr 2021 10:40
    #11

    Men, det kretsar inte just om dig.

    Vill du ha en sådan uppvärksamhet så får du ringa ngn och prata.

    En chef ska vara proffisionell, kan inte hålla sina kollegor i handen. Man ska vara självständig på ett arbete.

    Hon sa krya på dig. Va glad för det.

Svar på tråden Min chef frågar inte om mig medan jag har Covid-19.