• Wed 14 Apr 2021 12:28
    2351 visningar
    6 svar
    6
    2351

    Sluta amma vid 6 månader

    Hej! Jag har helammat min dotter från start! Nu är hon 6 mån och hon har fått smaka på smaksenstioner från 4 mån. Nu har vi börjat trappa upp med maten så hon får gröt morgon, kväll och någon lunchpure samt mellis ibland. Hon är inte alls lika intresserad av att amma längre, hon vänder bara bort huvudet.. hon kan ammas i sömnen/ på natten samt om hon är jättetrött och vill sova.. men inte mer än så. Min fråga är: om jag slutar amma nu, behöver jag börja med ersättning?

    Min önskan har varit att amma max 6 månader så jag känner att jag vill avsluta amningen nu.. men behöver jag komplettera med ersättning istället?

    På bvc sa dom nej. Men jag tycker det låter konstigt.. berätta gärna hur/när ni trappat ner/ eventuellt börjat med ersättning.

    Hon tar knappt flaskan och spottar ut ersättningen.. så det kommer bli lite meck med det.

  • Svar på tråden Sluta amma vid 6 månader
  • Wed 14 Apr 2021 12:44
    #1

    Jag vet inte om det var enligt boken, men vårt barn tappade snabbt intresset för amning efter att hon började med vanlig mat, och vi kompletterade inte med ersättning. Hon fick inte ens välling . Jag höll i och för sig ut till dagen hon fyllde 9 månader, men de sista veckorna ammade jag bara på morgonen, för att slippa gå upp tidigt och göra frukost.

    Så jag skulle säga att om barnet tycker om mat, går upp i vikt och magen inte protesterar så kör på.

  • Gameof­throne­s
    Wed 14 Apr 2021 13:19
    #2

    Jag kompletterade med bröstmjölken (hade mkt) pumpa, nångång ibland ersättning.

    Och från 4 månader började dem småäta. Hade tre saker och välja på.

    Jag va då tvungen och börja jobba då. Och ville själv starta lite smått jobba och kunna vara föräldraledig.

  • Gameof­throne­s
    Wed 14 Apr 2021 13:20
    #3

    Har tre barn.

  • Wed 14 Apr 2021 13:48
    #4

    Låter precis som min. Blev väldigt snabbt intresserad av mat och fick gröt morgon ock kväll från ca 4 månader. Ville ha all slags purré och älskade smakportioner. Valde tydligt bort ammning dagtid från 6 månader och ville inte nattamma från 7 månader.(började sova hela nätter)

    Vi hade gett ersättning vid barnvakt och andra tillfällen och det hade funkat både i flaska och kopp tidigare men kändes inte aktuellt när han så tydligt valde mat.

    Hade inte en chans att tvinga i bröstet utan han visade tydligt att det var gröt han var intresserad av på morgonen så vi tog aldrig ens upp det med BVC.

    Har hela tiden följt sin vikt och längdkurva sedan han var 1 månad. Så länge de gör det och är intresserade av mat så skulle jag inte oroa mig för att sluta amma.

  • Anonym (Sandr­a)
    Thu 15 Apr 2021 19:34
    #5

    De ska väl inte ha mer än två "mjöl-mål" (gröt eller välling), så det kan vara svårt att få till en varierad kost utan ersättning. Äter dottern hela måltider med kött, potatis, grönsaker el. dyl. till lunch och middag?

    Jag slutade amma sonen när han var typ 7 mån, har jag för mig. Men då var rekommendationerna annorlunda och han hade ätit hela måltider sedan han var 5 mån. Han var matglad och åt allt, så det var inget problem att få i honom tillräckligt.

  • Anonym (A)
    Thu 15 Apr 2021 23:58
    #6

    Sonen har haft lite struligt med viktuppgången så jag har ammat, pumpat och tilläggsmatat med ersättning och extra fett om vart annat mest hela tiden. När han var 3,5 månad behövde vi gå över till riktig mat för att han skulle öka mer i vikt. Likt ditt barn försvann allt intresse för amning :) så vi kompletterade med pumpad mjölk och ersättning på flaska ett par månader. Nu vid 8 månader får han en flaska innan han ska sova för natten, mest för att få lite extra vätska.

    Men om vikten inte strular för ditt barn kan det säkert gå lika bra med vatten. Även om gröten är berikad med bra saker skulle jag nog satsa på en så varierad kost som möjligt. Gör en puré med tallriksmodellen i åtanke (men stavmixa inte potatis, det blir tapetklister!). Vi ger gröt till frukost, riktig mat till lunch och middag och lite lättare mellanmål, t.ex. smörgåsrån, fjällfil, fruktpure.

Svar på tråden Sluta amma vid 6 månader