• Wed 14 Apr 2021 19:45
    3159 visningar
    24 svar
    24
    3159

    Hur mycket pratar er 1,5 åring?

    Hej!

    I veckan var min 1,5 åring på bvc för rutinbesök. Det var min man som var med och han säger att han inte kommer ihåg vad han sa gällande dotterns språk. Bvc-sköterskan har nämligen sagt att hon kommer kontakta oss om några månader för att höra om vårt barn lärt sig fler ord.

    I nuläget säger dottern mamma, pappa, tack, där (hon har också ett ljud för vår katt nämligen Es, katten heter Elsa).

    Hon förstår betydligt mer och kan peka, hämta det man ber om. Alla barn är olika och såklart lär man sig i olika takt men när det gäller ens egna barn är det svårt att inte oroa sig.

    Hur många ord kan er 1,5-åring?

  • Svar på tråden Hur mycket pratar er 1,5 åring?
  • Anonym (Em)
    Wed 14 Apr 2021 19:55
    #1

    Men lite god vilja kunde han 8 ord vilket var gränsen för hur mycket de skulle kunna.

    Han kunde nog säga mamma och pappa. Annars var det hans egna ord om o-o, u-u osv. Men sköterskan märkte att han hade god förståelse och visste vad olika saker hette och det var viktigast. Han var sedan sen med talet överlag, gick hos logoped och pratade så att folk förstod först vid 5 år ålder. Vi föräldrar förstod såklart långt innan dess.

  • Anonym (Olika­)
    Wed 14 Apr 2021 19:57
    #2

    Jag tror detta är väldigt olika.

    Mina två barn började med meningar med två ord strax innan 1,5 år (så som tack tack, ojdå tappa, pappa godis, hmmm gott, köra bil) men då sa förskolan att barnen varit tidiga. Runt den åldern exploderade deras ordförråd (gärna fordon (båt, bil, grävmaskin etc.), djur (katt, hund, ap etc.), alla i hushållet (mamma, pappa, syskon, katt) och mormor, farmor, dagis, tak, lampa, förskolebarnens namn).

    Min uppfattning är att det är väldigt spridda skurar (lite som att det är normalt att lära sig på mellan 8-18 månader).

  • Anonym (Em)
    Wed 14 Apr 2021 19:58
    #3

    Men lite god vilja kunde han 8 ord vilket var gränsen för hur mycket de skulle kunna.

    Han kunde nog säga mamma och pappa. Annars var det hans egna ord om o-o, u-u osv. Men sköterskan märkte att han hade god förståelse och visste vad olika saker hette och det var viktigast. Han var sedan sen med talet överlag, gick hos logoped och pratade så att folk förstod först vid 5 år ålder. Vi föräldrar förstod såklart långt innan dess.

  • Anonym (Olika­)
    Wed 14 Apr 2021 19:59
    #4
    Anonym (Olika) skrev 2021-04-14 19:57:28 följande:

    Jag tror detta är väldigt olika.

    Mina två barn började med meningar med två ord strax innan 1,5 år (så som tack tack, ojdå tappa, pappa godis, hmmm gott, köra bil) men då sa förskolan att barnen varit tidiga. Runt den åldern exploderade deras ordförråd (gärna fordon (båt, bil, grävmaskin etc.), djur (katt, hund, ap etc.), alla i hushållet (mamma, pappa, syskon, katt) och mormor, farmor, dagis, tak, lampa, förskolebarnens namn).

    Min uppfattning är att det är väldigt spridda skurar (lite som att det är normalt att lära sig på mellan 8-18 månader).


    Lära sig gå mellan 8-18 månader skulle det stå.

    Mina barn hade stora hopp i språkutvecklingen varje liv (jullov, påsklov, sommarlov). Kan bero på att vi är svensktalande men bor i ett annat europeiskt land så barnen är ändå tvåspråkiga.
  • Wed 14 Apr 2021 20:15
    #5
    -1

    Men va? Snacka om att BVC skapar oro hos föräldrar genom att säga så. Min äldsta sa nog bara mamma och pappa när han var 1,5 år. Inget som BVC hade nåt att säga om. Andra barnet sa kanske några fler ord när han var i samma ålder och pratade mer när han var 2 år än vad storebror gjorde. Tredje barnet kunde säga 2- och 3 ords meningar när hon var 1,5 år och kan prata bättre nu när hon är 2 år än sina bröder när dom var i samma ålder. Det är ju så himla olika, konstigt att BVC lägger så stor vikt på det redan nu. Det viktiga är ju att barnet förstår.

  • Wed 14 Apr 2021 20:29
    #6

    Det låter helt normalt. Min dotter började prata när hon var 16 månader och lärde sig nya ord dagligen, ibland fler, så när hon var 18 månader var det säkert rund 100 olika ord hon sa och som jag förstod.
    Sonen började prata när han var 17 m
    ånader, och förutom "mamma" bestod nästan alla ord av 2 bokstäver (konsonant+vokal), några få av 3 (om ordet började med 2 konsonanter) och ibland 1 (om ordet började med en vokal), vilket också betyder att många "nya" ord han lärde sig under tiden lät exakt likadana som andra - inte för honom, men för mig. Undrar vad din BVC hade tyckt om detta ;)

  • Wed 14 Apr 2021 21:21
    #7
    -1

    Lika lite som ditt barn. Har för mig att de ska kunna 10 ord på 1,5-årskontrollen, inklusive påhittade ord som ljud för att benämna ljud. Men jag kan minnas fel. Hur som helst kunde sonen inte det, och han kunde fortfarande inte säga mamma, mormor, morfar när han var två. Han förstod mycket dock och var otroligt social och komminikativ även om han inte kunde ord.

    Idag är han 4,5 och vi går hos logoped för att han har svårt för visst uttal, men i övrigt har språket hunnit i kapp. Jag tycker att han pratar sämre än jämngamla på svenska men logopeden säger att det är normalt. Han ligger efter i sitt andra modersmål.

  • Thu 15 Apr 2021 00:08
    #8
    +1

    Drygt 170 ord vid 17 månader. Men sådant är väldigt individuellt.

    De ska kunna mellan 10-20 vid 18mån kontrollen.

  • Thu 15 Apr 2021 05:53
    #9

    Kan ju bara se på mina tre att det är väldigt individuellt.
    Två av dem hade ett relativt stort ordförråd i den ålder, en pratade enkla meningar, Den tredje nölde sig men enstaka ord och pekade "dä" åt allt annat, det barnet var också väldigt tidigt motoriskt utvecklat så det tog nog all kraft.
    Nu när de är större så uttrycker sig  och rör sig förstås alla helt obehindrat.
    Oroa dig iinte!

  • Thu 15 Apr 2021 09:38
    #11
    +2
    Fröken W skrev 2021-04-14 19:45:40 följande:

    Hej!

    I veckan var min 1,5 åring på bvc för rutinbesök. Det var min man som var med och han säger att han inte kommer ihåg vad han sa gällande dotterns språk. Bvc-sköterskan har nämligen sagt att hon kommer kontakta oss om några månader för att höra om vårt barn lärt sig fler ord.

    I nuläget säger dottern mamma, pappa, tack, där (hon har också ett ljud för vår katt nämligen Es, katten heter Elsa).

    Hon förstår betydligt mer och kan peka, hämta det man ber om. Alla barn är olika och såklart lär man sig i olika takt men när det gäller ens egna barn är det svårt att inte oroa sig.

    Hur många ord kan er 1,5-åring?


    Min dotter gjorde 18mån kontrollen nu för drygt en månad sedan. Hon kan 166 ord och siffrorna 1-10.

    Om barnet kan färre än 10 ord vid kontrollen så ska de ha en uppföljning. Läser ni böcker osv hemma?
Svar på tråden Hur mycket pratar er 1,5 åring?