• Thu 15 Apr 2021 13:38
    1042 visningar
    10 svar
    10
    1042

    Vem tar hunden vid skilsmässa?

    Jag är gift sedan lång tid tillbaka. Jag och min man har två tonårsbarn och en hund tillsammans. Vår relation är inte på topp och jag har börjat fundera på en eventuell skilsmässa.

    Att barnen kan bo varannan vecka hos mig och varannan hos sin pappa är troligen inga problem och en vanlig lösning som säkert skulle funka, alternativt att de själva får välja om de föredrar att bo hos en av oss (eftersom de är så stora). Men hur gör man med hunden? Finns det någon här som har erfarenhet? Har en av er tagit hunden på heltid eller kör ni varannan vecka även där? Hur har det i så fall fungerat? 

  • Svar på tråden Vem tar hunden vid skilsmässa?
  • Thu 15 Apr 2021 13:45
    #1

    Självklart delade vi på ansvaret för även hundarna.

    Vi hade "varsin" hund, införskaffade under relationen och hade efter separationen dem halva tiden var. 2 veckor i stöten för att det fungerade bäst med hans schema. Vi ville inte sära på dem så det föll sig naturligt.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Thu 15 Apr 2021 14:01
    #2
    riboflavin skrev 2021-04-15 13:45:44 följande:

    Självklart delade vi på ansvaret för även hundarna.

    Vi hade "varsin" hund, införskaffade under relationen och hade efter separationen dem halva tiden var. 2 veckor i stöten för att det fungerade bäst med hans schema. Vi ville inte sära på dem så det föll sig naturligt.


    Låter som ett vettigt upplägg. Hur reagerade hundarna?
  • GGN
    Thu 15 Apr 2021 14:04
    #3

    En vän hade hunden varannan vecka.

  • sextio­talist
    Thu 15 Apr 2021 14:31
    #4
    Rostigt skrev 2021-04-15 13:38:50 följande:

    Jag är gift sedan lång tid tillbaka. Jag och min man har två tonårsbarn och en hund tillsammans. Vår relation är inte på topp och jag har börjat fundera på en eventuell skilsmässa.

    Att barnen kan bo varannan vecka hos mig och varannan hos sin pappa är troligen inga problem och en vanlig lösning som säkert skulle funka, alternativt att de själva får välja om de föredrar att bo hos en av oss (eftersom de är så stora). Men hur gör man med hunden? Finns det någon här som har erfarenhet? Har en av er tagit hunden på heltid eller kör ni varannan vecka även där? Hur har det i så fall fungerat? 


    Nu har jag ingen erfarenhet av just skilsmässohundar. Men min mors hund var en hund som vandrade mellan två hem. Min mammas hem och vårt hem. Det fungerade utmärkt. Han såg båda hemmen som sina och var lugn och trygg på båda ställena. Vår hund innan skiftade också lite hem då och då, och var trygg var han än var. 
    Så varför inte varannan vecka med hunden också? Låt hunden hänga med barnen eller kanske lite omlott, vad som passar bäst. 
  • Thu 15 Apr 2021 15:07
    #5
    Rostigt skrev 2021-04-15 14:01:12 följande:

    Låter som ett vettigt upplägg. Hur reagerade hundarna?


    Egentligen inte alls, utöver att vi ju fick introducera dem för ett nytt boende och område. Å andra sidan har de alltid varit väldigt trygga hundar som inte reagerat negativt på förändringar eller resor. Husse fick köpa nya bäddar att ha i gamla hemmet och jag tog med de gamla för att ge dem något som var gammalt och invant.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Jonnyn­ilsson
    Thu 15 Apr 2021 15:26
    #6

    En tidigare kollega som skiljde sig lät hunden följa med barnen på vv-boende. Det fungerade ypperligt.

  • Thu 15 Apr 2021 15:29
    #7
    -2

    Det är är en ägodel. Jag skulle kräva att få minst hälften.

    Möjligen att jag skulle kunna byta min halva mot ena bilen.

  • Thu 15 Apr 2021 16:01
    #8

    Jag hade en bekant där hunden följde med barnens veckor, dvs varannan vecka. Fungerade utmärkt både för hunden och dennes ägare.

  • Thu 15 Apr 2021 16:22
    #9
    +1

    Den som har bäst förutsättningar att ta hand om hunden på lång sikt.

  • Thu 15 Apr 2021 17:46
    #10

    Jag hade "delad vårdnad" om hunden med exet när vi separerade vilket gick utmärkt. Trygg hund som trivdes i båda hemmen. Nu har jag en hund vv pga att ägaren inte hinner med henne så då avlastar jag vilket också fungerar bra.

    Testa att låta hunden flytta med barnen. Märker ni att hunden blir stressad och otrygg så får ni fundera om.

Svar på tråden Vem tar hunden vid skilsmässa?