• Thu 15 Apr 2021 20:32
    1325 visningar
    44 svar
    44
    1325

    Behöver input ang vår 6 åring och vara ute sent med grannar.

    Hej...

    Jo våran 6,5 åring har varje vår och sommar upplevt orättvisa gentemot våra grannar brevid plus mitt emot.

    Dom är i åldrarna 2, 5, 5 , 7 , 7 och 11.

    Dom är varje vår och sommar ute sent (i mina ögon).

    Dom är varje dag uppe till minst 22. Oavsett skoldag som helg.

    Dom lägger sig dock själva.

    Jag har i alla år kört ganska stenhård på rutiner. Vår 6,5 åring behöver sina 10 timmars sömn för att må bra. Han är sjukt aktiv pojk hela dagarna och är helt slutkörd på kvällen. Vill ofta bli buren till toaletten på kvällen vid tandborstning. Och sommar nästan alltid direkt efter saga.

    Vi har alltid lagt han 19 på vardagar. Ibland nån timme senare på helger. Men oftast blir han så "jobbig" efter 19 pga trötthet. Orkar inte gå till toa osv.

    Jag vill inte han ska känna sig utanför på nått sätt. Men jag vill inte heller låta han vara ute sent på kvällarna bara för att grannarna får det.

    Han behöver minst 30 min på kvällen innan läggdags för kvällsmat, kvällsbajsa ( haha slår aldrig fel ) och nedvarvning.

    Vi går upp 05:50 varje vardag.

    På helger går han upp 06. Ibland 05.

    Dom gånger han vart uppe sent vilket händer nån gång ibland till kanske 21-22. Då går han ändå upp 05-06.

    Så vad tycker ni ?

    Gör jag rätt i att stå på mig angående att hans sömn är viktigare och att man inte måste göra saker bara för att nån annan gör det ?

    Eller är jag elak som gör så mot han?

    Jag har en tanke att denna sommar ska han få "lära sig" somna själv. Vi måste alltid ligga brevid han tills han somnat.

    Att då få vara ute/uppe längre.

  • Svar på tråden Behöver input ang vår 6 åring och vara ute sent med grannar.
  • Thu 15 Apr 2021 20:35
    #1

    Glömde skriva att han ikväll grät för han kände dr va orättvist när han fick ligga och lyssna på grannarna som skratta och sparka boll och cyklade runt preeecis utanför vårt hus och hans fönster.

    Tycker synd om han Men känner ändå att varför ska jag låta andras vanor styra våra rutiner :(

  • Anonym (Anna)
    Thu 15 Apr 2021 20:36
    #2
    Sessie82 skrev 2021-04-15 20:32:16 följande:

    Hej...

    Jo våran 6,5 åring har varje vår och sommar upplevt orättvisa gentemot våra grannar brevid plus mitt emot.

    Dom är i åldrarna 2, 5, 5 , 7 , 7 och 11.

    Dom är varje vår och sommar ute sent (i mina ögon).

    Dom är varje dag uppe till minst 22. Oavsett skoldag som helg.

    Dom lägger sig dock själva.

    Jag har i alla år kört ganska stenhård på rutiner. Vår 6,5 åring behöver sina 10 timmars sömn för att må bra. Han är sjukt aktiv pojk hela dagarna och är helt slutkörd på kvällen. Vill ofta bli buren till toaletten på kvällen vid tandborstning. Och sommar nästan alltid direkt efter saga.

    Vi har alltid lagt han 19 på vardagar. Ibland nån timme senare på helger. Men oftast blir han så "jobbig" efter 19 pga trötthet. Orkar inte gå till toa osv.

    Jag vill inte han ska känna sig utanför på nått sätt. Men jag vill inte heller låta han vara ute sent på kvällarna bara för att grannarna får det.

    Han behöver minst 30 min på kvällen innan läggdags för kvällsmat, kvällsbajsa ( haha slår aldrig fel ) och nedvarvning.

    Vi går upp 05:50 varje vardag.

    På helger går han upp 06. Ibland 05.

    Dom gånger han vart uppe sent vilket händer nån gång ibland till kanske 21-22. Då går han ändå upp 05-06.

    Så vad tycker ni ?

    Gör jag rätt i att stå på mig angående att hans sömn är viktigare och att man inte måste göra saker bara för att nån annan gör det ?

    Eller är jag elak som gör så mot han?

    Jag har en tanke att denna sommar ska han få "lära sig" somna själv. Vi måste alltid ligga brevid han tills han somnat.

    Att då få vara ute/uppe längre.


    Vill han ens vara uppe så länge, om han däckar klockan 19?

    Jag tycker det är dags att han somnar själv,  låt honom ligga och läsa/titta i en bok, eller lyssna på en bok. 
  • Anonym (Em)
    Thu 15 Apr 2021 20:39
    #3

    Självklart gör du rätt som tar in honom och lägger honom i vettig tid! Jag undrar mest vad det är för fel på grannbarnens föräldrar!? Anmälan till soc på sin plats. Inga vettiga föräldrar låter så små barn rätta ute så sent. De behöver uppenbarligen hjälp i sin föräldraroll.

  • Thu 15 Apr 2021 20:40
    #4

    Jag hade aldrig tillåtit en 6-7 åring att vara uppe så sent o inte ute med andra ungar heller, det får väntas med flera år. Ledsen kan man bli, livet är inte rättvist eller lätt att förstå alltid , det kommer en tid för kvällslek senare

  • Anonym (Jenny­)
    Thu 15 Apr 2021 20:40
    #5

    Måste ni gå upp så pass tidigt på sommaren med? Klart att ni måste se till att han får den sömn han behöver även om ni är "stränga" med tidiga läggtider. Räkna med att han kommer att protestera även om ni låter honom vara uppe till 22, så ert jobb är att se till att han får den sömn han behöver oavsett. Men om han skulle kunna sova en timme eller två längre på morgonen så kan han ju vara uppe längre på kvällen. Går ni upp vid den tiden bara för att sonen vaknar då (och inte för att jobb och skola kräver det) så är det något ni kan förklara för honom och kanske motivera honom att försöka sova lite längre på morgonen.

  • Thu 15 Apr 2021 20:40
    #6
    Anonym (Anna) skrev 2021-04-15 20:36:21 följande:

    Vill han ens vara uppe så länge, om han däckar klockan 19?

    Jag tycker det är dags att han somnar själv,  låt honom ligga och läsa/titta i en bok, eller lyssna på en bok. 


    Han säger att han älskar att mysa. Och det vet jag. Vi gjorde ett försök förra året då satt vi på stil brevid sängen. Och flytta stolen längre ut mot dörren för varje dag.

    Men blev bakslag en kväll då han va ledsen för han inte fick mysa tills han somnade. Så då kunde jag inte med att neka han. Känns så elakt att neka mys liksom.

    Dagarna är så intensiva med allt från lillasyster som tar all tid (1,5 åring ) till att han som sagt är ute med grannar till kvällen. Så tror han behöver den tiden att tanka närhet.
  • Anonym (Galet­)
    Thu 15 Apr 2021 20:41
    #7

    Våra barn lägger sig också kl. 19 och går upp kl. 06. På helgen kan äldsta vara uppe till kl. 20 ibland. Men dels blir äldsta ganska trött och behöver sin sömn precis som din son och dels är det väldigt svårt att låta hen vara vaken längre på helgen för hen vaknar oftast samma tid som på vardagar och är då trött och grinig hela dagen. Någongång har hen sovit längre på morgonen (gärna om vi haft semester och låtit rutinerna glida ut i sanden) när hen varit uppe sent men då blir det som en ond spiral som bara förskjuts till senare och senare läggdags och omöjlig att få upp på morgonen.

    För övrigt tycker jag det låter konstigt att en 2 åring är uppe till 21-22 men hen kanske sover länge på dagen fortfarande?

    Du måste hjälp din son till den rytm som passar honom och som han behöver. Endel är sjukt morgonpigga och endel kvällspigga. Någon behöver 6 h sömn och någon 12 h. Man ska nog undvika att jämföra din son med de andra barnens behov (känner du dem väl och vet att de behöver mindre sömn eller kan de sova längre på morgonen för att föräldrarna börjar jobba senare?).

  • Thu 15 Apr 2021 20:44
    #8

    Du gör rätt. Ditt barn är trött och de flesta barn i den åldern behöver sova mycket. De flesta mår också bra av rutiner och att inte vända för mycket på dygnet på helgen. 

  • Thu 15 Apr 2021 20:45
    #9
    Anonym (Jenny) skrev 2021-04-15 20:40:47 följande:

    Måste ni gå upp så pass tidigt på sommaren med? Klart att ni måste se till att han får den sömn han behöver även om ni är "stränga" med tidiga läggtider. Räkna med att han kommer att protestera även om ni låter honom vara uppe till 22, så ert jobb är att se till att han får den sömn han behöver oavsett. Men om han skulle kunna sova en timme eller två längre på morgonen så kan han ju vara uppe längre på kvällen. Går ni upp vid den tiden bara för att sonen vaknar då (och inte för att jobb och skola kräver det) så är det något ni kan förklara för honom och kanske motivera honom att försöka sova lite längre på morgonen.


    Vi går upp 05:50 pga jobb tyvärr. Vi båda börjar 07 och åker hemifrån 06:30.

    På helger går han upp va 06 ibland innan. Och är super pigg. Han får då ta sin platta och titta på Youtube. Vi har vart på han så många ggr att om han vaknar 05-06 så försök somna om. Men han kan inte.

    Han har alltid vart morgon pigg sen bebis. Alltid vaknat mellan 04-06. Först nu han kan sova till 06-07 om vi har tur på helger. Haha
  • Thu 15 Apr 2021 20:48
    #10
    Anonym (Galet) skrev 2021-04-15 20:41:23 följande:

    Våra barn lägger sig också kl. 19 och går upp kl. 06. På helgen kan äldsta vara uppe till kl. 20 ibland. Men dels blir äldsta ganska trött och behöver sin sömn precis som din son och dels är det väldigt svårt att låta hen vara vaken längre på helgen för hen vaknar oftast samma tid som på vardagar och är då trött och grinig hela dagen. Någongång har hen sovit längre på morgonen (gärna om vi haft semester och låtit rutinerna glida ut i sanden) när hen varit uppe sent men då blir det som en ond spiral som bara förskjuts till senare och senare läggdags och omöjlig att få upp på morgonen.

    För övrigt tycker jag det låter konstigt att en 2 åring är uppe till 21-22 men hen kanske sover länge på dagen fortfarande?

    Du måste hjälp din son till den rytm som passar honom och som han behöver. Endel är sjukt morgonpigga och endel kvällspigga. Någon behöver 6 h sömn och någon 12 h. Man ska nog undvika att jämföra din son med de andra barnens behov (känner du dem väl och vet att de behöver mindre sömn eller kan de sova längre på morgonen för att föräldrarna börjar jobba senare?).


    Precis.

    Alla våra grannbarn är uppe till runt 22 men på helger kan då sova till runt 09 tiden.

    Det har aldrig någonsin hänt här hemma. Även om han är vaken till midnatt. Så sovmorgon är att fetglömma haha.

    Bara så svårt att förklara för han. Jag tar gärna skulden på mig. Men att vara badguy varje kväll tar på mig.

    Medans min man klämmer ur sig ofta inför pojken att det ÄR orättvist osv.
Svar på tråden Behöver input ang vår 6 åring och vara ute sent med grannar.