• Anonym (123)

    Hur hög är din lön, vad tjänar du?

    Hur mycket tjänar du? Och vad anser du är en normal/okej lön? Vad är en dålig lön? 

  • Svar på tråden Hur hög är din lön, vad tjänar du?
  • Anonym (Josefin)

    Jag jobbar inom HR främst, har även en del koll på lön.
    Snart 40 år. Tjänar strax under 40' på heltid men jobbar deltid nu pga småbarn.
    För det jobb och de uppgifter som jag har idag skulle jag kanske kunna tänka mig att gå ner till 35'...eller 32'? Jag vet inte, har aldrig tänkt så. Men beroende på om jag såg det som ett bra drag i karriären, om det kunde ge mig ny kompetens, om det låg nära mitt hem eller om det fanns andra fördelar så skulle jag absolut kunna tänka mig att gå ner i lön. Jag drivs verkligen inte av pengar så sett, det är inte pengar som motiverar mig.

    Men jag skulle inte ha några problem tillfälligt att jobba tex inom dagligvaruhandel, på typ Pressbyrån, som elevassistent eller något annat som därmed gav en lägre lön. Har erfarenhet av dessa branscher sen tidigare. Jag har alltid resonerat som så att det är bättre att ha ett jobb än att inte ha ett jobb. 

  • Anonym (Smilla)

    Jag tjänar 45. Är inte chef, men har en arbetsledande roll. 45 är precis lagom för den tjänsten jag har. När jag inte var arbetsledare hade jag 37, vilket jag anser var rimligt för den tjänsten (krav på kandidatexamen, ganska krävande arbete). Jag är 40 år och har arbetat inom det här området i ca 15 år.

  • Anonym (ooo)
    Anonym (123) skrev 2021-04-16 15:44:14 följande:

    Hur mycket tjänar du? Och vad anser du är en normal/okej lön? Vad är en dålig lön? 


    Dålig lön är beroende av hur mycket man behöver. För mig är det inte behäftat med vilken sorts jobb man har. Får man så att man klarar sig och helst kan spara lite också så har man inte en dålig lön. Man behöver så klart mer om man har barn än om man är ensam. 
    Det viktigaste är att man har ett jobb man trivs med. 

    Själv tjänar jag ca 41.000 före skatt. Min man också. Vi kan spara rätt mycket. 
  • Anonym (annorlunda liv)

    Jag lever väl lite annorlunda mot medelsvensson, och jobbar så mycket jag behöver för att få in så mycket pengar jag behöver. Jag jobbar så jag får in ca 12k efter skatt. 

  • Anonym (Julia)

    Jag tjänar 42000 kr före skatt, är 32 år. Jag tycker att det är ok, men jag har 5 års utbildning och ett jobb som kräver fokus och ansvar. Om jag hade jobbat privat istället för offentligen hade jag nog tjänat närmre 50?.

    Jag vet inte vad som är en dålig lön. Det står väl i relation till ålder och utbildning.

  • Anonym (Isj)

    Jobbar i vården. Undersköterska. Månadslön på 28.000kr sen tillkommer OB och extra

  • Anonym (F)
    Anonym (123) skrev 2021-04-16 15:44:14 följande:

    Hur mycket tjänar du? Och vad anser du är en normal/okej lön? Vad är en dålig lön? 


    Medianlönen för heltid i Sverige är ca 34.000kr/mån.

    En dålig lön är en lön som inte känns värd i jobb som är slitiga fysiskt och/eller psykiskt. Eller med höga risker och mycket ansvar.

    Med det menar jag att en lön på 20.000kr eller 100.000kr kan vara dålig.
  • Anonym (Han Solo)

    41år och treårig universitetsutbildning.

    Tjänar 52 000kr med bonus på drygt 100 000 per år.

  • Anonym (Mångalen)

    Ett tips till ts.

    Vill du få ärliga svar så tillåt inte anonyma sådana.

    Själv är jag astronaut, jag sitter på månen och tjänar mer än korven kostar häruppe. Det räcker för mig då det är varmt i raketen.

  • Anonym (Ärligt)

    Jag jobbar 80% och tjänar 14000. Tycker det är ok...

Svar på tråden Hur hög är din lön, vad tjänar du?