• Anonym (123)

    Hur hög är din lön, vad tjänar du?

    Hur mycket tjänar du? Och vad anser du är en normal/okej lön? Vad är en dålig lön? 

  • Svar på tråden Hur hög är din lön, vad tjänar du?
  • Anonym (Bra jobb)

    Handläggare på myndighet. 28.300 kr. Älskar mitt jobb, skulle gärna tjäna mer såklart men klarar mig bra och vill inte byta jobb för allt i världen. Bor själv i en liten lägenhet och kan både spara och leva tillräckligt bra liv med den här inkomsten. Fick 26.500 i ingångslön och 1800 i höjning efter 1 år. Om jag lyckas komma upp till 30K så kommer det kännas väldigt bra. Skulle känna mig rik för det är mycket för mig :)

  • Anonym (S)

    26 år. Just nu föräldraledig. Innan dess, lön på 26500. Kommunikatör, men inte verkat så länge inom branschen, och konkurrensen är hård... Var inte nöjd med lönen. Ska anställas på företaget min make är VD för när föräldraledigheten är över, blir då 35000.

    Min man är som sagt VD, hans lön ligger på 75000. Företag inom livsmedel.

  • Anonym (Ledare)

    Kvinna, 28 år, chefsjobb inom sjukvården samt egenföretagare. Tjänar i genomsnitt ca 55000 kr/månad före skatt och har ca 20000 kr i aktier. Aldrig tagit ett lån och är helt skuldfri.

    Jag tycker att jag har en bra lön. Har tak över huvudet, kan betala min räkningar och köpa det jag önskar utan att behöva väga alla kronor på en guldvåg. Jag är tacksam.

  • Anonym (Ledare)
    Anonym (Mångalen) skrev 2021-04-17 18:34:00 följande:

    Hur kan du inte ha råd att spara med 21 k i lön efter skatt???


    Det är fullt möjligt om pengarna slösas bort.
  • Anonvm

    Jobbar som vanlig dödlig grovarbetare inom industrin, helt okvalificerat yrke, enda egentliga kravet är B-körkort. Allt annat lär man sig via internutbildning.

    Bruttolönen enligt kollektivavtalet är ca: 31.000:-
    Det är dock bra villkor och betalt för övertid, så årsbrutto brukar bli runt 600.000:-

  • Anonym (Civ ing)

    Jag roade mig med att grotta ner mig lite i scb:s lönestatistik och plockade ut en normalfördelningskurva över lönespridningen.

    Om man ser till Sverige som helhet blir resultatet: under 24000 kr= mycket låg lön, under 28000 kr = låg lön, mellan 28000 kr och 42000 kr = normal lön, över 42000 kr = bra lön, över 54000 kr = mycket bra lön.

    Sen tänker jag mig att det finns stora regionala skillnader i lönespridningen. I Stockholm kanske man måste upp en bit över 60000 kr för att hamna i den topp-10%en som kan anses ha en mycket bra lön medan det i Laxå räcker med 40000 kr. Detsamma gäller de lägre nivåerna.

    Det är även intressant att se till kostnaderna för boende etc. Hur lång tid tar det att spara till en kontantinsats för ett vanligt småhus på orten? Vad har hushållet över efter att alla fasta utgifter är betalda?

  • Anonym (Civ ing)
    Anonym (Civ ing) skrev 2021-04-17 22:03:42 följande:

    Jag roade mig med att grotta ner mig lite i scb:s lönestatistik och plockade ut en normalfördelningskurva över lönespridningen.

    Om man ser till Sverige som helhet blir resultatet: under 24000 kr= mycket låg lön, under 28000 kr = låg lön, mellan 28000 kr och 42000 kr = normal lön, över 42000 kr = bra lön, över 54000 kr = mycket bra lön.

    Sen tänker jag mig att det finns stora regionala skillnader i lönespridningen. I Stockholm kanske man måste upp en bit över 60000 kr för att hamna i den topp-10%en som kan anses ha en mycket bra lön medan det i Laxå räcker med 40000 kr. Detsamma gäller de lägre nivåerna.

    Det är även intressant att se till kostnaderna för boende etc. Hur lång tid tar det att spara till en kontantinsats för ett vanligt småhus på orten? Vad har hushållet över efter att alla fasta utgifter är betalda?


    Sen bör man ju även ta hänsyn till ålder i en sån här jämförelse men sådan statistik kunde jag inte hitta på scb. Där fanns det bara indelat per sektor, utbildning och kön.
  • Guldnovan
    Anonym (Ledare) skrev 2021-04-17 20:25:56 följande:
    Det är fullt möjligt om pengarna slösas bort.
    Vad baserar du det på? Vet du hur jag bor, om jag är gift, singel, hemmavarande barn, hyra, huslån, bilkostnader, pendling och tusen andra saker. Varför antas jag slösa bort mina pengar? 
  • Guldnovan
    Anonym (Mångalen) skrev 2021-04-17 18:34:00 följande:
    Hur kan du inte ha råd att spara med 21 k i lön efter skatt???
    Vad vet du om mitt liv? 
  • Anonym (Han Solo)
    Guldnovan skrev 2021-04-18 01:21:29 följande:

    Vad vet du om mitt liv? 


    Han vet inget, därför ställer han frågan.
Svar på tråden Hur hög är din lön, vad tjänar du?