• Anonym (123)

    Hur hög är din lön, vad tjänar du?

    Hur mycket tjänar du? Och vad anser du är en normal/okej lön? Vad är en dålig lön? 

  • Svar på tråden Hur hög är din lön, vad tjänar du?
  • Anonym (***)
    Guldnovan skrev 2021-04-17 15:27:44 följande:

    55, kvinna, uska, 21 000 efter skatt. Vill ha mer naturligvis...inget sparande. 


    Känns konstigt att på så många år inte kunnat spara ihop ett litet kapital, om en person inte klarar sig på 21 000 netto idag, då har man för höga utgifter. 

    Sedan har jag förståelse  för att man inte förstår hur det fungerar med ränta på ränta, att några hundralappar kan bli mycket pengar på många år. Men ändå, det känns tragiskt att du inte prioriterat dig själv. Men du har en hel del år kvar till pensionen, så börja spara idag i någon indexfond, så hinner du få ihop ett kapital tills det är dags för pensionen.
  • Pappa30plus

    Tjänar 67 000 kr, plus bil i månaden. 

    En bra lön är väl 50k och uppåt. Och en dålig lön anser jag vara 30k och neråt för en hundraprocentig tjänst.

  • Anonym (Bra jobb)
    Anonym (Bra jobb) skrev 2021-04-17 19:57:13 följande:

    Handläggare på myndighet. 28.300 kr. Älskar mitt jobb, skulle gärna tjäna mer såklart men klarar mig bra och vill inte byta jobb för allt i världen. Bor själv i en liten lägenhet och kan både spara och leva tillräckligt bra liv med den här inkomsten. Fick 26.500 i ingångslön och 1800 i höjning efter 1 år. Om jag lyckas komma upp till 30K så kommer det kännas väldigt bra. Skulle känna mig rik för det är mycket för mig :)


    Vad kul det var att gå in i den här gamla tråden efter nästan 3 år haha! Jobbar på samma jobb och min nya lön från april i år är 32.500. Är väldigt nöjd och otroligt stolt över mig själv. Numera är jag sambo där vi betalar procentuellt lika mycket. 
  • Anonym (Mannen)

    53000 SEK före skatt. Det kanske inte räknas men har förutom det förmåner värda 85000 kr per år.

  • Anonym (M)
    Anonym (Säljare Dagligvaruhandeln) skrev 2021-04-17 08:38:20 följande:

    Tjänar 33 000 i månaden har dessutom förmånsbil. Får lägre skatt på den eftersom jag kör över 3000 mil . Traktamente, 240kr per bortadygn . men det täcker sällan vad det kostar att ligga ute om man inte lever väldigt sparsamt.


    Är inte heller meningen att traktamente ska täcka de faktiska kostnaderna. 
  • Anonym (Glidande skala)

    Jag har alltid haft måttstocken att minst lika många tusen/månad som man är år gammal är en bra lön. Nu vid 51 har jag äntligen kommit över ribban men med den här inflationen borde man öka det ännu mer... Obestämd

  • Anonym (Malin)

    29200 kr innan skatt. Jag är administratör, 31 år :) 

  • sillson
    Anonym (***) skrev 2021-04-18 18:34:13 följande:
    Känns konstigt att på så många år inte kunnat spara ihop ett litet kapital, om en person inte klarar sig på 21 000 netto idag, då har man för höga utgifter. 

    Sedan har jag förståelse  för att man inte förstår hur det fungerar med ränta på ränta, att några hundralappar kan bli mycket pengar på många år. Men ändå, det känns tragiskt att du inte prioriterat dig själv. Men du har en hel del år kvar till pensionen, så börja spara idag i någon indexfond, så hinner du få ihop ett kapital tills det är dags för pensionen.
    De flesta människor har inget nettosparande.
  • Anonym (Kr)
    sillson skrev 2024-02-24 18:50:21 följande:
    De flesta människor har inget nettosparande.
    För några år sedan var den genomsnittliga nettoförmögenheten 1,6 MSek. Snittet var ca 200 000 sek på banken 
Svar på tråden Hur hög är din lön, vad tjänar du?