• Anonym (Kaksugen)

    Han kommentera när jag äter sött

    Kanske gör jag en höna av en fjäder. Men, jag har haft ätstörningar i många år. Äntligen känner jag mig frisk att äta allt, i normala mängder. Men det är väldigt skört.

    Jag har flera gånger bett min man att inte kommentera om jag äter någon sötsak eller något onyttigt. Jag har, efter många år, lärt mig att ta en kaka även om han avstår. Tidigare har jag känt mig tjock, äcklig och som en usel människa som helt saknar karaktär, om jag tagit mig en kaka till exempel. Idag blev jag sugen på något sött till kaffet och tog fram en kaka. Min man såg det och kommenterade med ett ?hoppsan!?

    Och då var det kört. Jag känner mig återigen tjock och usel. Jag hann ta en tugga av kakan innan jag kastade den och ?måste? nu träna bort den.

    Det är som sagt inte första gången det händer. Tar jag en bit choklad kan han kommentera att chokladen minsann tar slut fort. Sanningen är att jag får hålla mig framme om jag ska få nåt!

    Medan min man helt slutat träna och stoppar i sig allt möjligt, tränar jag flera gånger i veckan, äter sunt och håller vikten. Det är inte jag som äter sött dagligen, ändå ska mitt intag kommenteras.

    Jag vet inte hur jag ska få honom att fatta! Kanske är jag jäkligt överkänslig, men nog fasiken borde han kunna knipa igen när jag ändå bett honom?

  • Svar på tråden Han kommentera när jag äter sött
  • Anonym (Jenny)

    Det är mycket möjligt att han bara kommenterar utan bakomliggande tanke och budskap eller att det speglar hans egna tankar om sin egen konsumtion, MEN det är inte ok att han gör det för att det är skadligt för dig. Ge honom en chans genom att verkligen vara tydlig och klar att hans kommentarer är destruktiva. Om han inte klarar av att använda sig av lite sociala filter så är det bättre att du tar dig ur situationen för att skydda dig själv. Klart att du ska kunna ta en kaka, precis som att du ska kunna få hjälp och vård om din ätstörning kommer tillbaka igen. En relation ska ge en styrka och stöd.

  • Anonym (Teddy)

    Självklart har han ingen rätt att mobba dig eller ha åsikter om vad du äter om du bett honom vara tyst. Han projicerar antagligen sitt dåliga samvete över sitt egna intag på dig. Plus att han tydligen har ett behov av att trycka ner dig. Han känner till dina problem och vet att det "tar" när han säger så till dig. Bli förbannad.

  • Anonym (ooo)

    om du bett honom inte säga, så är det märkligt om han säger något. 

  • cosinus

    Det framgår inte riktigt om han gör det för att pika dig eller för att det händer så sällan att det är av förvåning. 

    Oavsett så måste han lära sig att hålla käften och tänka först och prata sen men är det den senare orsaken så hade jag gett honom en chans till att bättra sig efter en extremt tydlig markering från din sida att det inte är ok och precis hur du mår av det.

    Är det så att han pikar dig medvetet så tycker inte jag han förtjänar fler chanser.

  • Anonym (Linn)

    Jag tänker också att det handlar om hans dåliga samvete då han själv äter sött, inte tränar osv. Så projicerar han det på dig.

    Men det är verkligen inte ok, särskilt när du bett honom att inte kommentera samt att jag antar att han känner till din ätproblematik.

    Av någon anledning vill han trycka till dig. Varför vet bara han själv. För det är det som det handlar om.

  • Anonym (Ö)

    Han säger så för att han känner sig fet och dålig.

  • Anonym (Kaksugen)

    Jag tog så klart upp det till diskussion igen. Han menar att han måste kunna fälla normala kommentarer, på samma sätt som han pratar med vänner och familj. Jag kan inte censurera hela min omgivning.

    I sak har han rätt. Det är en rätt harmlös kommentar, av samma typ som jag hört kollegor fälla till varandra i fikarum på jobbet (för övrigt därför jag i princip aldrig fikar sött på jobb), men jag är inte ?vanlig? när jag tillfrisknat från ätstörning.

  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Kaksugen) skrev 2021-04-16 17:57:51 följande:

    Jag tog så klart upp det till diskussion igen. Han menar att han måste kunna fälla normala kommentarer, på samma sätt som han pratar med vänner och familj. Jag kan inte censurera hela min omgivning.

    I sak har han rätt. Det är en rätt harmlös kommentar, av samma typ som jag hört kollegor fälla till varandra i fikarum på jobbet (för övrigt därför jag i princip aldrig fikar sött på jobb), men jag är inte ?vanlig? när jag tillfrisknat från ätstörning.


    Löjligt svar och det vet han. Ni har fel båda två. Det är inte alls en harmlös kommentar till någon med ätstörning. Precis som att man inte säger till den fd narkomanen: ska du dra en lina ikväll eller? Man måste klara att anpassa sig till andra människor och eventuella känsligheten. Han ljuger; han säger inte det han säger för att det är normalt att göra så. Han säger så för att trycka ner dig.
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Kaksugen) skrev 2021-04-16 17:57:51 följande:
    Jag tog så klart upp det till diskussion igen. Han menar att han måste kunna fälla normala kommentarer, på samma sätt som han pratar med vänner och familj. Jag kan inte censurera hela min omgivning. I sak har han rätt. Det är en rätt harmlös kommentar, av samma typ som jag hört kollegor fälla till varandra i fikarum på jobbet (för övrigt därför jag i princip aldrig fikar sött på jobb), men jag är inte vanlig när jag tillfrisknat från ätstörning.

    Klart att du inte kan censurera hela din omgivning (kollegor, folk på gatan etc.). Men han är inte hela din omgivning. Han är den som står dig närmst och borde vilja dig väl och vara beredd att anstränga sig för att du ska må bra. Om det bara är en enda person här i världen som ska låta bli att kommentera vad du äter så är det han.
Svar på tråden Han kommentera när jag äter sött