• Anonym (Kaksu­gen)
    Fri 16 Apr 2021 16:55
    1787 visningar
    49 svar
    49
    1787

    Han kommentera när jag äter sött

    Kanske gör jag en höna av en fjäder. Men, jag har haft ätstörningar i många år. Äntligen känner jag mig frisk att äta allt, i normala mängder. Men det är väldigt skört.

    Jag har flera gånger bett min man att inte kommentera om jag äter någon sötsak eller något onyttigt. Jag har, efter många år, lärt mig att ta en kaka även om han avstår. Tidigare har jag känt mig tjock, äcklig och som en usel människa som helt saknar karaktär, om jag tagit mig en kaka till exempel. Idag blev jag sugen på något sött till kaffet och tog fram en kaka. Min man såg det och kommenterade med ett ?hoppsan!?

    Och då var det kört. Jag känner mig återigen tjock och usel. Jag hann ta en tugga av kakan innan jag kastade den och ?måste? nu träna bort den.

    Det är som sagt inte första gången det händer. Tar jag en bit choklad kan han kommentera att chokladen minsann tar slut fort. Sanningen är att jag får hålla mig framme om jag ska få nåt!

    Medan min man helt slutat träna och stoppar i sig allt möjligt, tränar jag flera gånger i veckan, äter sunt och håller vikten. Det är inte jag som äter sött dagligen, ändå ska mitt intag kommenteras.

    Jag vet inte hur jag ska få honom att fatta! Kanske är jag jäkligt överkänslig, men nog fasiken borde han kunna knipa igen när jag ändå bett honom?

  • Svar på tråden Han kommentera när jag äter sött
  • Fri 16 Apr 2021 18:43
    #11
    Anonym (Kaksugen) skrev 2021-04-16 17:57:51 följande:

    Jag tog så klart upp det till diskussion igen. Han menar att han måste kunna fälla normala kommentarer, på samma sätt som han pratar med vänner och familj. Jag kan inte censurera hela min omgivning.

    I sak har han rätt. Det är en rätt harmlös kommentar, av samma typ som jag hört kollegor fälla till varandra i fikarum på jobbet (för övrigt därför jag i princip aldrig fikar sött på jobb), men jag är inte ?vanlig? när jag tillfrisknat från ätstörning.


    Tror det enda du kan göra är att motkontra för att visa honom hur det känns:

    - oj här var det oaktivt ser jag

    - jaha, du kör den bekväma stulen igen ser jag

    - vad mjuk och god du blivit

    - oj här får man hålla sig framme om man ska få en godis

    - kul du ser ut i coronahår. Jätteknasig

    Etc

    Han vet väl om att han fäller immanentare med en underton. Annars är han socialt inkompetent. Och det är inte schysst. Vi har alla tankar och åsikter om folk, men inget man säger av omtanke
  • Anonym (Ava)
    Fri 16 Apr 2021 18:47
    #12
    -2
    Anonym (Kaksugen) skrev 2021-04-16 16:55:21 följande:

    Kanske gör jag en höna av en fjäder. Men, jag har haft ätstörningar i många år. Äntligen känner jag mig frisk att äta allt, i normala mängder. Men det är väldigt skört.

    Jag har flera gånger bett min man att inte kommentera om jag äter någon sötsak eller något onyttigt. Jag har, efter många år, lärt mig att ta en kaka även om han avstår. Tidigare har jag känt mig tjock, äcklig och som en usel människa som helt saknar karaktär, om jag tagit mig en kaka till exempel. Idag blev jag sugen på något sött till kaffet och tog fram en kaka. Min man såg det och kommenterade med ett ?hoppsan!?

    Och då var det kört. Jag känner mig återigen tjock och usel. Jag hann ta en tugga av kakan innan jag kastade den och ?måste? nu träna bort den.

    Det är som sagt inte första gången det händer. Tar jag en bit choklad kan han kommentera att chokladen minsann tar slut fort. Sanningen är att jag får hålla mig framme om jag ska få nåt!

    Medan min man helt slutat träna och stoppar i sig allt möjligt, tränar jag flera gånger i veckan, äter sunt och håller vikten. Det är inte jag som äter sött dagligen, ändå ska mitt intag kommenteras.

    Jag vet inte hur jag ska få honom att fatta! Kanske är jag jäkligt överkänslig, men nog fasiken borde han kunna knipa igen när jag ändå bett honom?


    Om du är överviktig är hans kommentar befogad, annars inte.

    Svårt när du inte avslöjar din vikt.
  • Anonym (Magda­)
    Fri 16 Apr 2021 20:48
    #13
    Anonym (Kaksugen) skrev 2021-04-16 17:57:51 följande:

    Jag tog så klart upp det till diskussion igen. Han menar att han måste kunna fälla normala kommentarer, på samma sätt som han pratar med vänner och familj. Jag kan inte censurera hela min omgivning.

    I sak har han rätt. Det är en rätt harmlös kommentar, av samma typ som jag hört kollegor fälla till varandra i fikarum på jobbet (för övrigt därför jag i princip aldrig fikar sött på jobb), men jag är inte ?vanlig? när jag tillfrisknat från ätstörning.


    Han har inte alls rätt. Hur jävla svårt kan det vara att avhålla sig från att kommentera vad andra äter. Jag har inte haft några ätstörningar men min man skulle aldrig komma på tanken att säga varken hoppsan eller oj vad fort chokladen tar slut till mig, just för att det är dumma kommentarer som enbart sägs för att trycka ner någon. Det är inga normala kommentarer enligt mig och eftersom han dessutom har vetskapen om att du har en ätstörning så är kommentarerna rentav illasinnade.
  • Fri 16 Apr 2021 20:55
    #14

    Hade tatt mitt kaffe och min kaka och satt mig någonstans. Så får idioten själv tänka ut varför.

  • Fri 16 Apr 2021 20:58
    #15
    Anonym (Ava) skrev 2021-04-16 18:47:09 följande:
    Om du är överviktig är hans kommentar befogad, annars inte.

    Svårt när du inte avslöjar din vikt.
    Svårt att veta om du har en allvarlig empatistörning eller om du bara har lite svårt att veta när det knappast passar sig att vara ironisk, när du inte avslöjar dina diagnoser.  
  • Anonym (Japp)
    Fri 16 Apr 2021 21:01
    #16

    Det är så när ni bor ihop .Ni är olika tänker olika.Ät vad du vill och strunta i resten.

  • Anonym (Japp)
    Fri 16 Apr 2021 21:01
    #17

    Det är så när ni bor ihop .Ni är olika tänker olika.Ät vad du vill och strunta i resten.

  • Anonym (Pelle­)
    Fri 16 Apr 2021 21:01
    #18
    -2
    Anonym (Ava) skrev 2021-04-16 18:47:09 följande:

    Om du är överviktig är hans kommentar befogad, annars inte.

    Svårt när du inte avslöjar din vikt.


    Håller med.
  • Anonym (A)
    Fri 16 Apr 2021 21:03
    #19
    Anonym (Japp) skrev 2021-04-16 21:01:06 följande:
    Det är så när ni bor ihop .Ni är olika tänker olika.Ät vad du vill och strunta i resten.
    Instämmer
  • Fri 16 Apr 2021 21:22
    #20

    Håller med Linn, Ö och övriga.

    Han lägger över sin skit på dig för att slippa må dåligt över att han slappat till sig. Solklart.

Svar på tråden Han kommentera när jag äter sött