• Anonym (Kaksugen)

    Han kommentera när jag äter sött

    Kanske gör jag en höna av en fjäder. Men, jag har haft ätstörningar i många år. Äntligen känner jag mig frisk att äta allt, i normala mängder. Men det är väldigt skört.

    Jag har flera gånger bett min man att inte kommentera om jag äter någon sötsak eller något onyttigt. Jag har, efter många år, lärt mig att ta en kaka även om han avstår. Tidigare har jag känt mig tjock, äcklig och som en usel människa som helt saknar karaktär, om jag tagit mig en kaka till exempel. Idag blev jag sugen på något sött till kaffet och tog fram en kaka. Min man såg det och kommenterade med ett ?hoppsan!?

    Och då var det kört. Jag känner mig återigen tjock och usel. Jag hann ta en tugga av kakan innan jag kastade den och ?måste? nu träna bort den.

    Det är som sagt inte första gången det händer. Tar jag en bit choklad kan han kommentera att chokladen minsann tar slut fort. Sanningen är att jag får hålla mig framme om jag ska få nåt!

    Medan min man helt slutat träna och stoppar i sig allt möjligt, tränar jag flera gånger i veckan, äter sunt och håller vikten. Det är inte jag som äter sött dagligen, ändå ska mitt intag kommenteras.

    Jag vet inte hur jag ska få honom att fatta! Kanske är jag jäkligt överkänslig, men nog fasiken borde han kunna knipa igen när jag ändå bett honom?

  • Svar på tråden Han kommentera när jag äter sött
  • Kvittning

    Shit vad alla verkar leva i förhållanden där man alltid tror det värsta om varje kommentar. Om ts sällan äter sötsaker så är det väl inte så konstigt att man säger ett hoppsan för att man blir överraskad?

    Sedan håller jag med om att det är klumpigt i just det här fallet eftersom att ts med sina tidigare ätstörningar tolkar det som en negativ kommentar.

    Om jag hör en sådan kommentar eller liknande så tänker jag att det är en positiv kommentar av typen "hejsan, hoppsan nu är det mys på gång. Härligt värre"

  • Shameless

    Säg åt honom att hålla käften. Folk har en tendens till att förstå att man menar allvar om man hugger ifrån ordentligt.

  • Anonym (Säg samma sak till honom.)

    Säg "Hoppsan, ska du verkligen äta det där? Du som inte tränar" nästa gång han äter något onyttigt. Han kommer aldrig mer kommentera när du äter onyttigt igen.

  • Anonym (Sara)
    Anonym (Japp) skrev 2021-04-16 21:01:13 följande:

    Det är så när ni bor ihop .Ni är olika tänker olika.Ät vad du vill och strunta i resten.


    Det är inte så per automatik att man måste stå ut med att bli "pikad" eller kommenterad på det sättet. Det äringet som behöver ingå i samboskapet.
  • Anonym (Sara)

    Om du tydligt sagt till honom att du inte vill att han kommenterar vad du äter bör han kunna avstå det (oavsett om han "bara" uttrycker förvåning). Man bör kunna anpassa sig till såna mindre behov hos sina partneers. Det är ju inget som kan påverka sambons liv särskillt mycket, att behöva sluta med det.

    Inte handlar det om att behöva tassa runt dina ätstörningar. Det är inget tassande eller extremt anpassande i att undvika att kommentera folks ätande.

    Jag hade också sagt till om sambon gjorde så, trots att det inte skulle trigga igång ätstörningar hos mig.

  • Anonym (Byte)

    Byt man, min man är anledningen till att mina ätstörningar gick över han lagar all mat till mig ( lagar lite mat själv nu) och peppar mig att äta. Tar jag en kaka så tar han två för att stötta mig.

  • Anonym (Byte)
    Anonym (Kaksugen) skrev 2021-04-16 17:57:51 följande:

    Jag tog så klart upp det till diskussion igen. Han menar att han måste kunna fälla normala kommentarer, på samma sätt som han pratar med vänner och familj. Jag kan inte censurera hela min omgivning.

    I sak har han rätt. Det är en rätt harmlös kommentar, av samma typ som jag hört kollegor fälla till varandra i fikarum på jobbet (för övrigt därför jag i princip aldrig fikar sött på jobb), men jag är inte ?vanlig? när jag tillfrisknat från ätstörning.


    Skaffa inte barn med denna idiot Det är inte normalt det han håller på med. Tänk om ni får en dotter då skulle han vara andledningen till hennes ätstörning skulle du vilja att hon får lida som du gjort?
  • sextiotalist
    Anonym (Kaksugen) skrev 2021-04-16 17:57:51 följande:

    Jag tog så klart upp det till diskussion igen. Han menar att han måste kunna fälla normala kommentarer, på samma sätt som han pratar med vänner och familj. Jag kan inte censurera hela min omgivning.

    I sak har han rätt. Det är en rätt harmlös kommentar, av samma typ som jag hört kollegor fälla till varandra i fikarum på jobbet (för övrigt därför jag i princip aldrig fikar sött på jobb), men jag är inte ?vanlig? när jag tillfrisknat från ätstörning.


    Fortfarande en oförskämd kommentar.

    Jag har inte din bakgrund, men jag vill ha mitt te sött. Det kan jag få kommentarer om och jag ser den inte som harmlös utan oförskämt.

    (Speciellt när kommentaren kom från en överviktig man som satt med en colaburk i näven).
  • Anonym (Dåligt)

    Han trycker ner dig, uttrycker sitt missnöje. Dina känslor är 100 procent rätt.

    Varför är ni tillsammans? Hur är han i övrigt? Känner du dig älskad?

  • Anonym (Fd aktivt ätstörd)

    Jag hade blivit vansinnig. Verkligen. Och det hade han fått veta. Jag har slitit - och sliter, som fan för att hålla mig på rätt köl. Innan varje måltid, innan varje smula jag äter behöver jag ha en monolog där mitt jag övertalat mitt det om att det är ok att äta. Hade inte min respektive förstått hade jag fått honom att förstå. Det är enligt mig både empati- och respektlöst att ens tanklöst häva ur sig någonting sådant.

Svar på tråden Han kommentera när jag äter sött