• Anonym (Janej)

    Vaccin mot covid

    Hej!

    Ska du vaccinera dig?

    Skriv gärna ni som ska respektive ni som inte ska.

    Jag vill gärna veta hur ni resonerar.

    Tack :)

  • Svar på tråden Vaccin mot covid
  • Anonym (Luna)
    Xenia skrev 2021-04-18 17:25:54 följande:

    Ja, jag väntar otåligt. Jag tar vaccin oavsett vilket det är.

    En del som varit vältränade och levt sunt men inte varit purunga har faktiskt dött ändå. Jag vill verkligen inte få covid-19. Det är inte bara att dö som oroar mig utan risken att få ligga i respirator. 

    Sjukvårdspersonalen har ett helvete. Förra sommaren fick de förkortad semester. Nu sliter de och vet inte hur det blir med årets semester. 

    Men de unga bryr sig inte om några restriktioner och blir sjuka. De dör kanske inte, men sjuksköterskorna blir utbrända och funderar på att sluta. Vilket gör att det blir ännu slitigare för de som är kvar.


    Jätte bra skrivit :) Hur ska alla som jobbar i vården orka! De gör ett jätte jobb och förtjänar drägliga arbetsvillkor och lön!
  • Anonym (försöker hjälpa 70+)

    Jag försöker hjälpa min mamma som är 75 år. 

    Hon vill absolut inte ta Astras vaccin, men här vill de inte upplysa om vad de har för vaccin (Stockholm) Hon bokade själv tid för vaccin på vårdcentralen, men när hon kom dit fick hon veta att de bara hade Astra, så då gick hon hem igen utan att ta någon spruta.

    Finns andra ställen att vaccinera sig på, men då måste hon boka via "Alltid öppet", men min mor har ingen smartphone så hon kan inte ladda ned appen. 
    Vi hörde ryktesvägen om ett ställe som körde Pfizers, men där fanns inga lediga tider kvar. 

    Vet inte vad man ska göra. Ska man bara vänta och hoppas på att hon får hänga på i Fas4, eller ska man försöka boka tider lite överallt till hon hamnar på ett ställe som har Pfizers vaccin? 

    Varför berättar de inte vad de har för vaccin?

  • AmericanMommy
    Anonym (försöker hjälpa 70+) skrev 2021-04-18 21:15:21 följande:

    Jag försöker hjälpa min mamma som är 75 år. 

    Hon vill absolut inte ta Astras vaccin, men här vill de inte upplysa om vad de har för vaccin (Stockholm) Hon bokade själv tid för vaccin på vårdcentralen, men när hon kom dit fick hon veta att de bara hade Astra, så då gick hon hem igen utan att ta någon spruta.

    Finns andra ställen att vaccinera sig på, men då måste hon boka via "Alltid öppet", men min mor har ingen smartphone så hon kan inte ladda ned appen. 

    Vi hörde ryktesvägen om ett ställe som körde Pfizers, men där fanns inga lediga tider kvar. 

    Vet inte vad man ska göra. Ska man bara vänta och hoppas på att hon får hänga på i Fas4, eller ska man försöka boka tider lite överallt till hon hamnar på ett ställe som har Pfizers vaccin? 

    Varför berättar de inte vad de har för vaccin?


    Vad konstigt! Bor i USA och här berättar dom vad det är för vaccin innan man bokar så man kan välja, men vi har bara Pfizer och Moderna här. Så spelar ju inte så stor roll, men dom som bokar andra sprutan måste ju veta vad det är för vaccin. Vill din mamma inte ta Moderna heller? Det är ju i princip samma som Pfizer.
  • Anonym (försöker hjälpa 70+)
    AmericanMommy skrev 2021-04-18 21:24:30 följande:
    Vad konstigt! Bor i USA och här berättar dom vad det är för vaccin innan man bokar så man kan välja, men vi har bara Pfizer och Moderna här. Så spelar ju inte så stor roll, men dom som bokar andra sprutan måste ju veta vad det är för vaccin. Vill din mamma inte ta Moderna heller? Det är ju i princip samma som Pfizer.
    Sköts betydligt bättre i USA, liksom i de flesta andra länder. Moderna gör ju också ett bra vaccin. Det tar hon gärna, för det är ju som du säger lika bra, om inte ännu bättre än Pfizers vaccin. Det är vektorvaccinen hon inte vill ha. 
  • Xenia
    Anonym (försöker hjälpa 70+) skrev 2021-04-18 21:15:21 följande:

    Jag försöker hjälpa min mamma som är 75 år. 

    Hon vill absolut inte ta Astras vaccin, men här vill de inte upplysa om vad de har för vaccin (Stockholm) Hon bokade själv tid för vaccin på vårdcentralen, men när hon kom dit fick hon veta att de bara hade Astra, så då gick hon hem igen utan att ta någon spruta.

    Finns andra ställen att vaccinera sig på, men då måste hon boka via "Alltid öppet", men min mor har pingen smartphone så hon kan inte ladda ned appen. 
    Vi hörde ryktesvägen om ett ställe som körde Pfizers, men där fanns inga lediga tider kvar. 

    Vet inte vad man ska göra. Ska man bara vänta och hoppas på att hon får hänga på i Fas4, eller ska man försöka boka tider lite överallt till hon hamnar på ett ställe som har Pfizers vaccin? 

    Varför berättar de inte vad de har för vaccin?


    Är hon 75 år så är risken mycket större att dö i covid-19 än att dö av vaccinet. Jag skulle alla gånger ta Astra Zenecas. Miljoner har fått det utan att ha dött.

    Hur många har dött i biverkan av Astra Zeneca i Sverige? 1 person. Hur många har dött av covid-19?
  • Anonym (försöker hjälpa 70+)
    Xenia skrev 2021-04-18 22:53:32 följande:
    Är hon 75 år så är risken mycket större att dö i covid-19 än att dö av vaccinet. Jag skulle alla gånger ta Astra Zenecas. Miljoner har fått det utan att ha dött.

    Hur många har dött i biverkan av Astra Zeneca i Sverige? 1 person. Hur många har dött av covid-19?
    De allra flesta i Sverige har inte haft Covid19. Det är nog det allra säkraste. Men ska man ändå ta ett vaccin gör man nog bäst i att ta ett vaccin som fungerar och är effektivt. 

    Varför ska man ta ett dåligt vaccin när det finns betydligt bättre vaccin? Varför ska det vara ett lotteri vilket vaccin man får?
  • Xenia
    Anonym (försöker hjälpa 70+) skrev 2021-04-19 00:01:36 följande:
    De allra flesta i Sverige har inte haft Covid19. Det är nog det allra säkraste. Men ska man ändå ta ett vaccin gör man nog bäst i att ta ett vaccin som fungerar och är effektivt. 

    Varför ska man ta ett dåligt vaccin när det finns betydligt bättre vaccin? Varför ska det vara ett lotteri vilket vaccin man får?
    Astra Zeneca är inget dåligt vaccin.  Det fungerar och är effektivt. Miljoner har fått det och bara några få har drabbats av allvarliga biverkningar. Läs på mera.

    Det bästa du kan göra för din mor är att övertyga henne om att ta det vaccin hon får. Annars får hon kanske vänta och väntetiden är en risk. Eller så får hon leva isolerat vem vet hur länge.

    Pfizers vaccin räcker inte till alla som behöver vaccineras. Det har förstås också biverkningar som drabbar några. Finns inget vaccin utan biverkningar.

    Men det är mycket större risk att drabbas av blodpropp om man får covid-19. Lyssna på vad läkarna säger.
  • Anonym (Vara eller inte vara)
    Tow2Mater skrev 2021-04-18 02:50:31 följande:
    Har de hittat ett samband?
    Samband till vad? Om man blir jättesjuk av vaccinet är frågan hur sjuk man blir som ovaccinerad av sjukdomen. Jag förstår inte din fråga.
Svar på tråden Vaccin mot covid