• Anonym (Janej­)
    Fri 16 Apr 2021 20:35
    3691 visningar
    272 svar
    272
    3691

    Vaccin mot covid

    Hej!

    Ska du vaccinera dig?

    Skriv gärna ni som ska respektive ni som inte ska.

    Jag vill gärna veta hur ni resonerar.

    Tack :)

  • Svar på tråden Vaccin mot covid
  • Anonym (Alfab­eta)
    Mon 19 Apr 2021 03:38

    Jag kommer inte att vaccinera mig i nuläget av flera anledningar. Jag har redan från början varit skeptisk till att det tagits fram på så kort tid. Det är för mycket ekonomiska intressen i detta, en kapplöpning på bekostnad av säkerheten och effektiviteten hos vaccinet. Man kan i det här läget inte dra några långsiktiga slutsatser kring detta och därav är det oetiskt att ens distribuera det. Så kände jag från början.

    Det har senare visat sig att flera vaccin inte varit effektiva och dessutom lett till allvarliga biverkningar. Således har många vaccinerat sig helt i onödan och behöver prova ett annat som kanske leder till samma sak. De vaccin som visar sig vara effektiva åtminstone (dock kan man inte dra några långsiktiga slutsater) är ju exempelvis sputnik, finns flera, dessa tar man ju inte in i landet. Varför? Politiska dispyter? I de länder där sputnik används har man ju nått en helt annan nivå av immunitet och distributionen har inte varit krånglig eller långdragen.

    Kommer det vaccinet hit vilket det aldrig kommer att göra kanske jag vaccinerar mig. Eller gör det utomlands med det vaccinet.

    Annars får det vara. Tänker inte laborera med min och barnens säkerhet och hälsa på såväl kort som lång sikt pga ekonomiska intressen och bråkiga nationer.

  • Anonym (Alfab­eta)
    Mon 19 Apr 2021 03:40
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-04-16 20:45:27 följande:

    Jag ska vaccinera mig. Vill börja resa igen och framför allt minimera risken att göra mitt barn moderlös. Dör jag så märker jag väl inte så mycket av det sen, men trist för familj, vänner och kollegor. Så resonerar jag. 


    Hur tänker du kring de som fått blodproppar och dött till följd av vaccinet då?
  • Anonym (Alfab­eta)
    Mon 19 Apr 2021 03:55
    Xenia skrev 2021-04-19 00:37:56 följande:

    Astra Zeneca är inget dåligt vaccin.  Det fungerar och är effektivt. Miljoner har fått det och bara några få har drabbats av allvarliga biverkningar. Läs på mera.

    Det bästa du kan göra för din mor är att övertyga henne om att ta det vaccin hon får. Annars får hon kanske vänta och väntetiden är en risk. Eller så får hon leva isolerat vem vet hur länge.

    Pfizers vaccin räcker inte till alla som behöver vaccineras. Det har förstås också biverkningar som drabbar några. Finns inget vaccin utan biverkningar.

    Men det är mycket större risk att drabbas av blodpropp om man får covid-19. Lyssna på vad läkarna säger.


    Hela min arbetsplats behöver dock vaccinera om sig med ett annat vaccin pga brister hos astras vaccin. Arbetar på ett stort sjukhus i Stockholm. Vet inte de exakta omständigheterna kring varför det blev så/vad de ansåg att bristerna bestod i. Man kan ju hoppas på att det bara är en tillfällig säkerhetsåtgärd och att man kan fortsätta att använda det senare igen.
  • Anonym (Alfab­eta)
    Mon 19 Apr 2021 03:57
    Anonym (m) skrev 2021-04-18 15:35:28 följande:

    Kommer ta vaccinet

    Varför? För att riskerna med vaccinet är mindre än riskerna med covid


    Hur kan du dra den slutsatsen?
  • Anonym (försö­ker hjälpa 70+)
    Mon 19 Apr 2021 04:00
    Xenia skrev 2021-04-19 00:37:56 följande:
    Astra Zeneca är inget dåligt vaccin.  Det fungerar och är effektivt. Miljoner har fått det och bara några få har drabbats av allvarliga biverkningar. Läs på mera.

    Det bästa du kan göra för din mor är att övertyga henne om att ta det vaccin hon får. Annars får hon kanske vänta och väntetiden är en risk. Eller så får hon leva isolerat vem vet hur länge.

    Pfizers vaccin räcker inte till alla som behöver vaccineras. Det har förstås också biverkningar som drabbar några. Finns inget vaccin utan biverkningar.

    Men det är mycket större risk att drabbas av blodpropp om man får covid-19. Lyssna på vad läkarna säger.
    Sydafrika har stoppat vaccineringarna med Astras vaccin då de funnit att det inte ger något skydd alls mot den mutation som helt dominerar smittspridningen i det landet. Norge har också beslutat stoppa Astra. Danmark likaså.

    I USA har man beslutat att inte vaccinera med det närbesläktade Johnson&Johnson vaccinet, då man funnit att det också ger upphov till blodproppar. I USA använder man bara Pfizers vaccin och Modernas vaccin.

    Mig veterligen ger inte Pfizers eller Modernas vaccin dessa biverkningar, då de är av en helt annan typ. Dessutom ger de betydligt bättre totalskydd mot Covid19.

    Detta är vad experterna internationellt har kommit fram till. Varför lyssnar du inte på vetenskapen? Att det är farligt att drabbas av Covid19 behöver du inte berätta för mig. Det känner vi alla till. 
  • Mon 19 Apr 2021 05:12

    Jag är färdig-vaccinerad tack vare mitt jobb. Det var en självklarhet att göra det.


    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Ess
    Mon 19 Apr 2021 08:16

    Har inte bestämt mig till hundra ännu, men det väger starkt åt att inte göra det för jag ser ingen anledning.

  • Ess
    Mon 19 Apr 2021 08:24
    Anonym (Vara eller inte vara) skrev 2021-04-19 02:03:38 följande:

    Samband till vad? Om man blir jättesjuk av vaccinet är frågan hur sjuk man blir som ovaccinerad av sjukdomen. Jag förstår inte din fråga.


    Min släkting blev inte speciellt sjuk av covid, men astras vaccin blev hen riktigt rejält dålig av, så hen ska inte ta andra sprutan.
  • Pentra
    Mon 19 Apr 2021 08:30

    Absolut inte! Med tanke på vad extremkunniga och insatta forskare vet om både injektions-vaccinens skadeverkningar, på kort och lång sikt, och pga att Coronan ständigt muterar gång på gång. ... Det bästa är att boosta sitt immunförsvar och att hålla avstånd till sådana som man inte brukar umgås med, dvs de som är utanför familjen. ... Och, oavsett vaccinerad eller ej så smittas man ju av Corona, och har man en gång blivit smittad så drabbas man livet ut eftersom det alltid kommer att finnas kvar i kroppen. Mvh, Pentra

  • Anonym (....)
    Mon 19 Apr 2021 09:06
    Anonym (försöker hjälpa 70+) skrev 2021-04-19 00:01:36 följande:

    De allra flesta i Sverige har inte haft Covid19. Det är nog det allra säkraste. Men ska man ändå ta ett vaccin gör man nog bäst i att ta ett vaccin som fungerar och är effektivt. 

    Varför ska man ta ett dåligt vaccin när det finns betydligt bättre vaccin? Varför ska det vara ett lotteri vilket vaccin man får?


    Har du missat hur många som haft covid-19 respektive hur många som har dött av covid-19 i Sverige sist året?!
Svar på tråden Vaccin mot covid