• Anonym (Janej­)
    Fri 16 Apr 2021 20:35
    3707 visningar
    272 svar
    272
    3707

    Vaccin mot covid

    Hej!

    Ska du vaccinera dig?

    Skriv gärna ni som ska respektive ni som inte ska.

    Jag vill gärna veta hur ni resonerar.

    Tack :)

  • Svar på tråden Vaccin mot covid
  • Anonym (dr Strang­e)
    Mon 19 Apr 2021 15:37

    Tänker inte vaccinera mig.
    Har inget förtroende för framhastade vacciner där tillverkarna har friskrivits från all ansvar för eventuella biverkningar. Om de är så säkra på att vacciner är "silverbullet" mot Covid, varför accepterar de inte sitt ansvar och står bakom sina produkter som de tjänar miljarder på?

  • Anonym (123)
    Mon 19 Apr 2021 15:45
    Anonym (Ph) skrev 2021-04-19 12:57:33 följande:

    Det är 6 personer per en miljon vaccinerade med Astra zeneca som har fått blodpropp där man TROR att vaccinet kan vara orsak. Blodpropp som man för övrigt kan få av vanlig ipren. Lika ovanligt men det tar folk utan att blinka. Det är många som inte kan tänka själva eller granska fakta.


    För att inte tala om p-piller.
  • Anonym (Alfab­eta)
    Mon 19 Apr 2021 17:07
    Anonym (dr Strange) skrev 2021-04-19 15:37:55 följande:

    Tänker inte vaccinera mig.

    Har inget förtroende för framhastade vacciner där tillverkarna har friskrivits från all ansvar för eventuella biverkningar. Om de är så säkra på att vacciner är "silverbullet" mot Covid, varför accepterar de inte sitt ansvar och står bakom sina produkter som de tjänar miljarder på?


    Ja, det är också något jag tycker är sjukt konstigt! Talar ju för sig själv.
  • Anonym (försö­ker hjälpa 70+)
    Mon 19 Apr 2021 17:53
    Anonym (Ph) skrev 2021-04-19 15:14:48 följande:
    Nej det tror jag inte. 90% jag träffar som tackar nej till Astra gör det för att de läst i tidningen om en person som dog. Astra ger bra skydd. Skyddseffekten är mycket hög vid längre dosintervall. Det är därför det ska gå längre tid mellan doserna med Astra, 9-12 veckor. Då påvisas en skyddseffekt på 85-90%.
    Finns ingen forskning som visar på en skyddseffekt på 85-90% för Astras vaccin. Nivån ligger på cirka 60% jämfört med mRNA-vaccinerna som snittar på 95%. 

    Så här skriver Läkemedelsverket om Astras Covid19-vaccin.

    "Skyddseffekten för AstraZenecas vaccin är 60% vilket är lägre än de två tidigare godkända vaccinerna mot covid-19, men vaccinet uppfyller kravet för en positiv nytta-riskbalans."
  • Anonym (Ph)
    Mon 19 Apr 2021 18:28
    Anonym (försöker hjälpa 70+) skrev 2021-04-19 17:53:13 följande:

    Finns ingen forskning som visar på en skyddseffekt på 85-90% för Astras vaccin. Nivån ligger på cirka 60% jämfört med mRNA-vaccinerna som snittar på 95%. 

    Så här skriver Läkemedelsverket om Astras Covid19-vaccin.

    "Skyddseffekten för AstraZenecas vaccin är 60% vilket är lägre än de två tidigare godkända vaccinerna mot covid-19, men vaccinet uppfyller kravet för en positiv nytta-riskbalans."


    Det är gammalt. Man har ju gjort fler studier och därför som sagt man har längre tid mellan doserna nu, med Astra. Därför att det visat sig att skyddseffekten då blir högre.

    Dessutom är det ju på gruppnivå detta måste göras. Så många som möjligt måste vaccineras för att stoppa pandemin. Då behöver inte alla ha 100% skydd för att pandemin ska dö ut. Tänk inte bara på dig själv, dags att lyfta blicken liite högre.
  • Anonym (försö­ker hjälpa 70+)
    Mon 19 Apr 2021 18:52
    Anonym (Ph) skrev 2021-04-19 18:28:44 följande:
    Det är gammalt. Man har ju gjort fler studier och därför som sagt man har längre tid mellan doserna nu, med Astra. Därför att det visat sig att skyddseffekten då blir högre.

    Dessutom är det ju på gruppnivå detta måste göras. Så många som möjligt måste vaccineras för att stoppa pandemin. Då behöver inte alla ha 100% skydd för att pandemin ska dö ut. Tänk inte bara på dig själv, dags att lyfta blicken liite högre.
    Astras vaccin kommer inte få denna pandemi att dö ut. Skyddseffekten är på tok för låg för att det ska skapas någon flockimmunitet. Inte ens om 100% skulle vaccinera sig med Astras vaccin skulle vi nå målet.

    Finns ingen peer review studie som visar på något annat än cirka 60% skyddseffekt för Astra-vaccinet.  Om man lyfter blicken så inser man snabbt att det behövs effektivare vaccin för att nå målet. Det Astra på sin höjd kan göra är att dämpa hastigheten i spridningen, men nu ges ju Astra bara till sådana som ändå ska leva socialt distanserat. De kommer tvingas fortsätta göra det, även efter en dos med Astras vaccin, då skyddet är alldeles för dåligt. 

    Jag kommer inte låta mig vaccineras med Astras vaccin då det blir min tur. Finns ingen anledning att ta ett så lågeffektivt vaccin, som dessutom är känt för sina biverkningar. Vad ska jag med det till?
  • Anonym (nja)
    Mon 19 Apr 2021 18:57
    Anonym (försöker hjälpa 70+) skrev 2021-04-19 18:52:57 följande:
    Astras vaccin kommer inte få denna pandemi att dö ut. Skyddseffekten är på tok för låg för att det ska skapas någon flockimmunitet. Inte ens om 100% skulle vaccinera sig med Astras vaccin skulle vi nå målet.

    Finns ingen peer review studie som visar på något annat än cirka 60% skyddseffekt för Astra-vaccinet.  Om man lyfter blicken så inser man snabbt att det behövs effektivare vaccin för att nå målet. Det Astra på sin höjd kan göra är att dämpa hastigheten i spridningen, men nu ges ju Astra bara till sådana som ändå ska leva socialt distanserat. De kommer tvingas fortsätta göra det, även efter en dos med Astras vaccin, då skyddet är alldeles för dåligt. 

    Jag kommer inte låta mig vaccineras med Astras vaccin då det blir min tur. Finns ingen anledning att ta ett så lågeffektivt vaccin, som dessutom är känt för sina biverkningar. Vad ska jag med det till?
    Det man visat med Astras vaccin är att det skyddar mot allvarlig sjukdom/behov av intensivvård, även om man blir smittad. Det borde väl ändå vara något att sträva efter för de flesta människor? Skulle 100% av Sveriges befolkning vaccineras med Astras så kanske vi trots allt kan leva normalt, sjukhusen kan fungera som vanligt och Covid-19 drabbar oss som vilken förkylning som helst.
  • Anonym (....)
    Mon 19 Apr 2021 21:10
    Anonym (Ph) skrev 2021-04-19 15:14:48 följande:

    Nej det tror jag inte. 90% jag träffar som tackar nej till Astra gör det för att de läst i tidningen om en person som dog. Astra ger bra skydd. Skyddseffekten är mycket hög vid längre dosintervall. Det är därför det ska gå längre tid mellan doserna med Astra, 9-12 veckor. Då påvisas en skyddseffekt på 85-90%.


    Fast Astra har med tre veckors mellanrum. Pfizer har vanligen 6 veckor men kan ha upp til 12 veckor.
  • Anonym (A)
    Mon 19 Apr 2021 21:53

    Jädrar vad mycket raketforskare vi har i tråden.

  • Anonym (Ph)
    Mon 19 Apr 2021 22:09
    Anonym (....) skrev 2021-04-19 21:10:40 följande:

    Fast Astra har med tre veckors mellanrum. Pfizer har vanligen 6 veckor men kan ha upp til 12 veckor.


    "Rekommendationer för vaccinet Vaxzevria (Astra Zeneca)

    Folkhälsomyndigheten rekommenderar att den andra dosen av Vaxzevria ges 9?12 veckor efter den första dosen till personer 65 år och äldre.

    Rekommendationen baseras på de studier som låg till grund för godkännandet där man såg ett bättre immunsvar efter dos 2 om intervallet varit 9?12 veckor jämfört med ett kortare intervall. Rådande kunskapsläge talar således för att ge dos 2 av vaccinet i den senare delen av det godkända dosintervallet.

    Vaccinet är godkänt för att ges med 4?12 veckors intervall mellan den första och den andra dosen. Detta innebär att en vaccination med den andra dosen kan ges från 4 veckor efter första dosen, men ett längre intervall mellan doserna rekommenderas enligt ovan"
Svar på tråden Vaccin mot covid