• Anonym (Janej)

    Vaccin mot covid

    Hej!

    Ska du vaccinera dig?

    Skriv gärna ni som ska respektive ni som inte ska.

    Jag vill gärna veta hur ni resonerar.

    Tack :)

  • Svar på tråden Vaccin mot covid
  • Xenia

    Folk är ju usla på att beräkna risker.

    Hur många har dött av covid-19 i Sverige hittills? Jo, 13 825 personer. Hur många intensivvårdas för covid-19 idag? Jo, 380 st.

    Hur många av 20 miljoner vaccinerade med Astra Zeneca i Storbritannien drabbades av allvarliga biverkningar? 79 st. Hur många dog? 19 st.

  • Xenia
    Anonym (försöker hjälpa 70+) skrev 2021-04-19 18:52:57 följande:
    Astras vaccin kommer inte få denna pandemi att dö ut. Skyddseffekten är på tok för låg för att det ska skapas någon flockimmunitet. Inte ens om 100% skulle vaccinera sig med Astras vaccin skulle vi nå målet.

    Finns ingen peer review studie som visar på något annat än cirka 60% skyddseffekt för Astra-vaccinet.  Om man lyfter blicken så inser man snabbt att det behövs effektivare vaccin för att nå målet. Det Astra på sin höjd kan göra är att dämpa hastigheten i spridningen, men nu ges ju Astra bara till sådana som ändå ska leva socialt distanserat. De kommer tvingas fortsätta göra det, även efter en dos med Astras vaccin, då skyddet är alldeles för dåligt. 

    Jag kommer inte låta mig vaccineras med Astras vaccin då det blir min tur. Finns ingen anledning att ta ett så lågeffektivt vaccin, som dessutom är känt för sina biverkningar. Vad ska jag med det till?
    Ja, är du under 65 år kommer du inte att få Astra Zeneca. Men inget vaccin är 100%-igt. Och alla vaccin har biverkningar. Där kräver du total säkerhet. Men hur säkert är det om man får covid-19? Kan du vara 100% säker att överleva det?

    Man ska leva försiktigt även efter att ha vaccinerats - för andras skull. Men ju längre tid det tar innan majoriteten blir vaccinerad, desto farligare. Alt desto längre tid får vi leva isolerat. 

    Även om man skulle bli sjuk trots vaccinering, så blir man lindrigare sjuk. Dvs man överlever.

    Undersökningar har visat att mRNA-vaccinernas skyddseffekt mot laboratoriebekräftad coronavirussjukdom har varit cirka 50 procent två veckor efter den första dosen och nästan 90 procent strax före den andra dosen, det vill säga efter 3?4 veckor. 
    Adenovirusvektorvaccinets skyddseffekt utvecklas något långsammare. Tre veckor efter den första dosen är skyddseffekten mot laboratoriebekräftad sjukdom redan betydande och efter 12 veckor har den ökat till 60?70 procent. 
    thl.fi/sv/web/infektionssjukdomar-och-vaccinationer/aktuellt/aktuellt-om-coronaviruset-covid-19/smitta-och-skydd-coronaviruset/vacciner-och-coronaviruset/vaccinernas-effekt-mot-coronavirus
  • Anonym (försöker hjälpa 70+)
    Xenia skrev 2021-04-21 18:04:39 följande:

    Folk är ju usla på att beräkna risker.

    Hur många har dött av covid-19 i Sverige hittills? Jo, 13 825 personer. Hur många intensivvårdas för covid-19 idag? Jo, 380 st.

    Hur många av 20 miljoner vaccinerade med Astra Zeneca i Storbritannien drabbades av allvarliga biverkningar? 79 st. Hur många dog? 19 st.


    ...och vilket skydd fick de som valde att vaccinera sig med Astras vaccin istället för Pfizers vaccin?
  • Ess

    Maken har fått brev att han kan boka tid, men han tänker inte göra det.

    Jag har också bestämt mig för att låta bli.

  • hawthorne
    Anonym (försöker hjälpa 70+) skrev 2021-04-21 18:35:46 följande:
    ...och vilket skydd fick de som valde att vaccinera sig med Astras vaccin istället för Pfizers vaccin?
    1 på 1 miljon fick en blodpropp jämfört med 1 på 4000 som dör i covid.

    Jäkligt strålande skydd, eller hur?
  • Fliselisan
    Anonym (....) skrev 2021-04-19 21:10:40 följande:

    Fast Astra har med tre veckors mellanrum. Pfizer har vanligen 6 veckor men kan ha upp til 12 veckor.


    Nej. Pfizer ges med 6 v mellanrum likaså Moderna. Astra ca 9 v efter dos 1.
  • Anonym (....)
    Fliselisan skrev 2021-04-21 19:18:47 följande:

    Nej. Pfizer ges med 6 v mellanrum likaså Moderna. Astra ca 9 v efter dos 1.


    Ja, skrev att Pfizer vanligen ges med 6 veckors mellanrum. Kan också ges med 12. Gavs tidigare, precis som Astra med 3 veckors mellanrum.
  • Anonym (Insatt)

    Vaccinerar mig på dagen när danska expres2ion släpper sitt, förhoppningsvis redan i år om världen har tur

  • Anonym (Ph)
    Anonym (....) skrev 2021-04-21 19:23:13 följande:

    Ja, skrev att Pfizer vanligen ges med 6 veckors mellanrum. Kan också ges med 12. Gavs tidigare, precis som Astra med 3 veckors mellanrum.


    Nej Astra ges inte med 3 v mellanrum som jag skrev.
Svar på tråden Vaccin mot covid