• Anonym (Janej­)
    Fri 16 Apr 2021 20:35
    3766 visningar
    272 svar
    272
    3766

    Vaccin mot covid

    Hej!

    Ska du vaccinera dig?

    Skriv gärna ni som ska respektive ni som inte ska.

    Jag vill gärna veta hur ni resonerar.

    Tack :)

  • Svar på tråden Vaccin mot covid
  • Thu 22 Apr 2021 14:54
    Anonym (Ph) skrev 2021-04-22 14:27:42 följande:
    Jo det gör de ju beroende på vad man får fram i studier och forskning fattar du väl. Det finns ingen som har alla svar idag. Vill man veta vad som gäller idag är det FHM riktlinjer som gäller för vården och därmed för alla patienter. Fattar du?
    Det handlar om tillgång till doser. Från FHM:
    "För att möjliggöra att så många som möjligt som vaccineras i fas 2 och 3 snarast erhåller en första dos vaccin rekommenderas att dosintervallet för personer som vaccineras i fas 2 och 3 förlängs till 6 veckor".

    Tillverkaren rekommenderar 3-4 veckors intervall.
  • Anonym (nja)
    Thu 22 Apr 2021 14:59
    Anonym (Ph) skrev 2021-04-22 13:41:18 följande:

    Ni behöver inte sitta och gissa, det står klart och tydligt på FHM med vilka intervall de olika vaccinen ska ges.


    Jag jobbar på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg. Här har Astras vaccin getts med 10 veckors mellanrum (men är pausat nu för personal).
  • Anonym (Ph)
    Thu 22 Apr 2021 15:09
    Tow2Mater skrev 2021-04-22 14:54:33 följande:

    Det handlar om tillgång till doser. Från FHM:

    "För att möjliggöra att så många som möjligt som vaccineras i fas 2 och 3 snarast erhåller en första dos vaccin rekommenderas att dosintervallet för personer som vaccineras i fas 2 och 3 förlängs till 6 veckor".

    Tillverkaren rekommenderar 3-4 veckors intervall.


    Det handlar naturligtvis om tillgång också. Problemet är att här pratas om flera olika vaccin och samma intervall gäller inte alla. Läs själv på FHM.
  • Anonym (Ph)
    Thu 22 Apr 2021 15:11
    Anonym (nja) skrev 2021-04-22 14:59:57 följande:

    Jag jobbar på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg. Här har Astras vaccin getts med 10 veckors mellanrum (men är pausat nu för personal).


    Ja exakt.
  • Glinda från Oz
    Thu 22 Apr 2021 15:14

    Man kommer vara tvungen om man t.ex vill åka utomlands såja, det ska jag. Men jag tänker inte stå först på barrikaderna. Tyvärr kommer man bli sedd som pestsmittad om man inte vaccinerar sig. Hade det inte varit så stort tryck från samhället hade jag låtit bli. Det finns ingen anledning för mig att vaccinera mig, jag är ung och frisk och inte en riskgrupp.

  • Thu 22 Apr 2021 15:28
    Anonym (Ph) skrev 2021-04-22 15:09:09 följande:
    Det handlar naturligtvis om tillgång också. Problemet är att här pratas om flera olika vaccin och samma intervall gäller inte alla. Läs själv på FHM.
    Som de jag citerade pratade vi specifikt om Pfizers.
  • Anonym (V+)
    Thu 22 Apr 2021 16:50
    Glinda från Oz skrev 2021-04-22 15:14:23 följande:

    Det finns ingen anledning för mig att vaccinera mig, jag är ung och frisk och inte en riskgrupp.


    Det är det många som trott, men sedan lärt dig den hårda vägen...

    Jag har två bekanta, som var unga och friska idrottare. Men sedan förra våren är de inte så friska, och känner sig rätt gamla.

    En annan:
    www.svt.se/nyheter/inrikes/elithockeymalvakten-efter-ett-ar-med-langtidscovid-jag-har-inte-ens-borjat-tanka-pa-hockey

    Dessutom vaccinerar man sig för sina föräldrar, bekanta, kollegor och grannars skull. 
  • sextio­talist
    Thu 22 Apr 2021 16:55

    Bokat tid och i mitt flöde på Facebook (ja jag är ju så gammal att jag använder Facebook) så kommer det upp trådar om tidsbokningar och att de fått första vaccindosen. Ja några har fått båda doserna (några äldre och de som arbetar inom vården). Så skönt att det är på gång nu på riktigt. Ser fram mot en sommar med något mindre restriktioner och att man sakta men säkert kan återgå till i ett normalt liv igen.

  • sextio­talist
    Thu 22 Apr 2021 16:57
    Anonym (V+) skrev 2021-04-22 16:50:56 följande:
    Det är det många som trott, men sedan lärt dig den hårda vägen...

    Jag har två bekanta, som var unga och friska idrottare. Men sedan förra våren är de inte så friska, och känner sig rätt gamla.

    En annan:
    www.svt.se/nyheter/inrikes/elithockeymalvakten-efter-ett-ar-med-langtidscovid-jag-har-inte-ens-borjat-tanka-pa-hockey

    Dessutom vaccinerar man sig för sina föräldrar, bekanta, kollegor och grannars skull. 
    Jag vaccinerar mig för dels min egen skull, dels för att bidra till att minska smittsrpidningen och på så viss skydda de som inte får vaccinera sig.
    Svärföräläldrarna med respektive och mamma har fått samtliga doser nu
  • Anonym (palle­)
    Thu 22 Apr 2021 17:09
    sextiotalist skrev 2021-04-22 16:57:26 följande:
    Jag vaccinerar mig för dels min egen skull, dels för att bidra till att minska smittsrpidningen och på så viss skydda de som inte får vaccinera sig.
    Svärföräläldrarna med respektive och mamma har fått samtliga doser nu
    Om folk hade utbildat sina kunskaper mer och lyssnat på vad sjukvårdspersonalen på våra sjukhus säger(alltså inte troll som påstår dom jobbar på sjukhus) så hade de flesta tagit sprutan

    Jag kommer ta vaccin
Svar på tråden Vaccin mot covid