• Anonym (Janej­)
    Fri 16 Apr 2021 20:35
    3694 visningar
    272 svar
    272
    3694

    Vaccin mot covid

    Hej!

    Ska du vaccinera dig?

    Skriv gärna ni som ska respektive ni som inte ska.

    Jag vill gärna veta hur ni resonerar.

    Tack :)

  • Svar på tråden Vaccin mot covid
  • Sun 25 Apr 2021 21:44
    Tecum skrev 2021-04-25 21:23:29 följande:
    Det borde gå att samköra bokningarna så man kan se om personer med samma personnr har fler än en tid? Sen ska fuskarna hamna sist i kön!
    Ja,det vore ju bra om det gick att göra. Men jag vet inte riktigt hur det funkar.
  • Anonym (123)
    Mon 26 Apr 2021 05:29
    Tecum skrev 2021-04-25 21:23:29 följande:

    Det borde gå att samköra bokningarna så man kan se om personer med samma personnr har fler än en tid? Sen ska fuskarna hamna sist i kön!


    De privata vårdgivarna syns inte i de kommunalas system.
  • Mon 26 Apr 2021 18:21
    Anonym (123) skrev 2021-04-26 05:29:07 följande:
    De privata vårdgivarna syns inte i de kommunalas system.
    Misstänkte det, men det borde gå att lösa.
  • Anonym (123)
    Mon 26 Apr 2021 18:36
    Tecum skrev 2021-04-26 18:21:26 följande:
    Misstänkte det, men det borde gå att lösa.
    Jo, men det går nog inte i en handvändning och det är ju nu det behövs.
  • Anonym (försö­ker hjälpa 70+)
    Tue 27 Apr 2021 12:45
    +1
    Tecum skrev 2021-04-25 21:23:29 följande:
    Det borde gå att samköra bokningarna så man kan se om personer med samma personnr har fler än en tid? Sen ska fuskarna hamna sist i kön!
    Har lite svårt för att kalla de personer som inte vill ha Astras vaccin för fuskare. 

    Kan ju faktiskt vara så att man tillhörande riskgrupp är rädd för att smittas av Covid19. Man har läst om att Astras vaccin förutom biverkningar ger mycket lägre skydd mot smittan.

    Är det då så konstigt att man kan tänka sig att vaccineras med Pfizer eller Modernas vaccin, men inte Astras? Varför ska man då inte kunna få boka sig för vaccination? Kan vårdgivare inte upplysa om vad för slags vaccin de har blir det ju så att patienter går därifrån i ogjort ärende, för att sedan boka igen. De försvinner ju inte från riskgruppsordningen för det. Dessutom borde man väl vara extra noga med att se till att riskgrupper får de effektivaste vaccinen, men nu ger man istället bara Astras till 70+, detta trots att det nu finns fall med blodproppar även bland de äldre. Kanske inte heller helt förvånande. 

    Jag tycker man borde göra som flera andra länder redan har gjort. Man borde sätta totalstopp för Astras vaccin. Låt hellre processen ta lite längre tid. Nu försöker man sig på något slags hafsverk och det blir sällan särskilt bra.
  • Tue 27 Apr 2021 15:36
    Anonym (försöker hjälpa 70+) skrev 2021-04-27 12:45:59 följande:
    Har lite svårt för att kalla de personer som inte vill ha Astras vaccin för fuskare. 

    Kan ju faktiskt vara så att man tillhörande riskgrupp är rädd för att smittas av Covid19. Man har läst om att Astras vaccin förutom biverkningar ger mycket lägre skydd mot smittan.

    Är det då så konstigt att man kan tänka sig att vaccineras med Pfizer eller Modernas vaccin, men inte Astras? Varför ska man då inte kunna få boka sig för vaccination? Kan vårdgivare inte upplysa om vad för slags vaccin de har blir det ju så att patienter går därifrån i ogjort ärende, för att sedan boka igen. De försvinner ju inte från riskgruppsordningen för det. Dessutom borde man väl vara extra noga med att se till att riskgrupper får de effektivaste vaccinen, men nu ger man istället bara Astras till 70+, detta trots att det nu finns fall med blodproppar även bland de äldre. Kanske inte heller helt förvånande. 

    Jag tycker man borde göra som flera andra länder redan har gjort. Man borde sätta totalstopp för Astras vaccin. Låt hellre processen ta lite längre tid. Nu försöker man sig på något slags hafsverk och det blir sällan särskilt bra.
    Det är klart man kan förstå att folk blir oroliga efter det som kommit fram om Aztras vaccin.
    Men jag tycker ändå det är fel att boka upp sig på flera olika mottagningar och sedan vända i dörren för att det var "fel" vaccin.
    Man måste kunna fråga vid bokningen om vilket vaccin det är,innan man bokar.
    Att boka upp sig på flera olika mottagningar ställer ju till det både för personalen och de som vill ha vaccin,men måste vänta på tid pga dessa personer.
  • Anonym (V+)
    Tue 27 Apr 2021 15:43
    Anonym (försöker hjälpa 70+) skrev 2021-04-24 17:26:23 följande:
    Moraliskt känns dagens ordning väldigt tveksam. Man kan fråga sig två saker.

    1. Antingen vill folk ta Astras vaccin eller så vill de inte ta det. Om man är öppen med vad man har, kan ju alla som vill ha Astras vaccin välja det.

    2. De som inte vill ha Astras vaccin behöver då inte boka tider i onödan, då de köper grisen i säcken. Och om folk inte vill ha Astras vaccin är det knappast samhällets uppgift att tvinga i folk ett vaccin de inte vill ta. 
    Otacksamma och okunniga är min kommentar om det.

    Jag har suttit hemma i 14 månader och får jag Astra-vaccinet idag så tar jag det utan minsta tvekan.

    Astra-vaccinet är betydligt tryggare än covid. Framför allt för 70+.
  • Anonym (....)
    Tue 27 Apr 2021 15:55
    -1
    Anonym (V+) skrev 2021-04-27 15:43:43 följande:

    Otacksamma och okunniga är min kommentar om det.

    Jag har suttit hemma i 14 månader och får jag Astra-vaccinet idag så tar jag det utan minsta tvekan.

    Astra-vaccinet är betydligt tryggare än covid. Framför allt för 70+.


    Ja, blodpropp och allvarliga innre blödningar är mycket bättre än en mild förkylning. Visst man kan få ett allvarligt förlopp av covid-19 men det är fortfarande tryggare ön Astra Zenica vaccinet.
  • Anonym (Ph)
    Tue 27 Apr 2021 16:05
    Anonym (försöker hjälpa 70+) skrev 2021-04-27 12:45:59 följande:

    Har lite svårt för att kalla de personer som inte vill ha Astras vaccin för fuskare. 

    Kan ju faktiskt vara så att man tillhörande riskgrupp är rädd för att smittas av Covid19. Man har läst om att Astras vaccin förutom biverkningar ger mycket lägre skydd mot smittan.

    Är det då så konstigt att man kan tänka sig att vaccineras med Pfizer eller Modernas vaccin, men inte Astras? Varför ska man då inte kunna få boka sig för vaccination? Kan vårdgivare inte upplysa om vad för slags vaccin de har blir det ju så att patienter går därifrån i ogjort ärende, för att sedan boka igen. De försvinner ju inte från riskgruppsordningen för det. Dessutom borde man väl vara extra noga med att se till att riskgrupper får de effektivaste vaccinen, men nu ger man istället bara Astras till 70+, detta trots att det nu finns fall med blodproppar även bland de äldre. Kanske inte heller helt förvånande. 

    Jag tycker man borde göra som flera andra länder redan har gjort. Man borde sätta totalstopp för Astras vaccin. Låt hellre processen ta lite längre tid. Nu försöker man sig på något slags hafsverk och det blir sällan särskilt bra.


    Vad du håller på och tjatar om detta. De som får vaccin nu är prioriterade grupper. De får först av de vaccin som vi har tillgång till och som är godkända och ger ett bra skydd. Mottagningarna vet inte vad de får för vaccin förrän med kort varsel så det går inte att boka och välja! Skulle bli totalt kaos. Vill man bara ha ett visst vaccin så vänta då! Det kommer förmodligen gå att välja så småningom, efter sommaren eller så.
  • Anonym (V+)
    Tue 27 Apr 2021 16:35
    Anonym (....) skrev 2021-04-27 15:55:39 följande:
    Ja, blodpropp och allvarliga innre blödningar är mycket bättre än en mild förkylning. Visst man kan få ett allvarligt förlopp av covid-19 men det är fortfarande tryggare ön Astra Zenica vaccinet.
    Nu hur du lyssnat på lögnare. Andelen som drabbas av allvarliga vaccin-biverkningar är bråkdelen av andelen som dör i covid.
Svar på tråden Vaccin mot covid