• Anonym (Janej­)
    Fri 16 Apr 2021 20:35
    3701 visningar
    272 svar
    272
    3701

    Vaccin mot covid

    Hej!

    Ska du vaccinera dig?

    Skriv gärna ni som ska respektive ni som inte ska.

    Jag vill gärna veta hur ni resonerar.

    Tack :)

  • Svar på tråden Vaccin mot covid
  • Anonym (försö­ker hjälpa 70+)
    Tue 27 Apr 2021 17:31
    molly50 skrev 2021-04-27 15:36:50 följande:
    Det är klart man kan förstå att folk blir oroliga efter det som kommit fram om Aztras vaccin.
    Men jag tycker ändå det är fel att boka upp sig på flera olika mottagningar och sedan vända i dörren för att det var "fel" vaccin.
    Man måste kunna fråga vid bokningen om vilket vaccin det är,innan man bokar.
    Att boka upp sig på flera olika mottagningar ställer ju till det både för personalen och de som vill ha vaccin,men måste vänta på tid pga dessa personer.
    De har tyvärr fått instruktion om att inte svara på det. Har hört det från flera och dessutom hade TV4 ett reportage om det. Man vill inte berätta och så länge man inte vill berätta får vi nog leva med att samma person bokar upp sig för flera tider.
  • Anonym (försö­ker hjälpa 70+)
    Tue 27 Apr 2021 17:33
    Anonym (Ph) skrev 2021-04-27 16:05:22 följande:
    Vad du håller på och tjatar om detta. De som får vaccin nu är prioriterade grupper. De får först av de vaccin som vi har tillgång till och som är godkända och ger ett bra skydd. Mottagningarna vet inte vad de får för vaccin förrän med kort varsel så det går inte att boka och välja! Skulle bli totalt kaos. Vill man bara ha ett visst vaccin så vänta då! Det kommer förmodligen gå att välja så småningom, efter sommaren eller så.
    Många tycker nog att de väntat tillräckligt då de levt isolerade i över 1 års tid. Klart man chansar och bokar in sig för vaccination då. Astras ger ju för övrigt inte något vidare skydd om man jämför med de båda andra godkända vaccinen. 
  • Anonym (Ph)
    Tue 27 Apr 2021 17:37
    Anonym (försöker hjälpa 70+) skrev 2021-04-27 17:33:27 följande:

    Många tycker nog att de väntat tillräckligt då de levt isolerade i över 1 års tid. Klart man chansar och bokar in sig för vaccination då. Astras ger ju för övrigt inte något vidare skydd om man jämför med de båda andra godkända vaccinen. 


    Astra har mycket bättre skydd med längre tidsintervall än man först trodde. Biverkningarna är extremt ovanliga. Men om det är så dåligt med Astra vem tycker du då ska ta det? För vi skulle inte kunna vaccinera i den här takten om vi inte hade det. Så varför skulle just du bli vaccinerad nu i så fall? Då hade du ändå fått vänta, mycket längre. Så vänta som sagt så kan du välja. Och ta inte upp tider för andra. Sjukt egoistiskt!
  • Tue 27 Apr 2021 17:54
    Anonym (försöker hjälpa 70+) skrev 2021-04-27 17:33:27 följande:
    Många tycker nog att de väntat tillräckligt då de levt isolerade i över 1 års tid. Klart man chansar och bokar in sig för vaccination då. Astras ger ju för övrigt inte något vidare skydd om man jämför med de båda andra godkända vaccinen. 
    De som är fuskare är de som bokar en massa tider men sedan inte tar vaccinet förrän det är "rätt" sort enligt dem. De stänger ju ute en massa andra. Du har ju valet att avstå helt eller stå sist i kön om du är rädd. Eller boka en tid i taget och avstå om det är Astra. Är man en riskgrupp pga hälsoproblem kan man få något annat än Astra.
  • Anonym (89064­)
    Tue 27 Apr 2021 18:10
    Anonym (försöker hjälpa 70+) skrev 2021-04-27 17:33:27 följande:
    Många tycker nog att de väntat tillräckligt då de levt isolerade i över 1 års tid. Klart man chansar och bokar in sig för vaccination då. Astras ger ju för övrigt inte något vidare skydd om man jämför med de båda andra godkända vaccinen. 
    Astras skydd är inte sämre än de andras. Uppdatera dig innan du yttrar dig.
  • Anonym (....)
    Tue 27 Apr 2021 18:19
    -1
    Anonym (V+) skrev 2021-04-27 16:35:00 följande:

    Nu hur du lyssnat på lögnare. Andelen som drabbas av allvarliga vaccin-biverkningar är bråkdelen av andelen som dör i covid.


    Nej, men jag har gjort ordentlig research
  • Tue 27 Apr 2021 19:15

    Jag har inte orkat läsa igenom alla 26 (?) sidorna i den här tråden, det kanske har diskuterats tidigare... men är det fler än jag som nyligen haft covid-19 och funderar på att inte ställa sig först i kön till vaccinet när man får chansen? Tidigare ville jag ha det så fort som möjligt, men efter att jag blev rejält sjuk i mars så tänker jag nu att jag hellre skulle vänta med att vaccinera mig till slutet av sommaren/början av hösten, om jag ändå har antikroppar åtminstone till september (och förmodligen längre). Eller borde man göra det direkt ändå... 

  • Tue 27 Apr 2021 19:19
    Anonym (försöker hjälpa 70+) skrev 2021-04-27 17:31:05 följande:
    De har tyvärr fått instruktion om att inte svara på det. Har hört det från flera och dessutom hade TV4 ett reportage om det. Man vill inte berätta och så länge man inte vill berätta får vi nog leva med att samma person bokar upp sig för flera tider.
    Uppenbarligen gäller inte det alla mottagningar då det finns personer här i tråden som fått svar på det genom att fråga vid bokningen.
    Och jag vet vilka vaccin som ges i min region genom att prata med sådana som fått vaccin.
    Nu vet inte jag åldern på de som bokar upp sig på flera mottagningar.
    Men Astra ges inte till personer under 65.
    Om man inte vill ha det vaccin som erbjuds så tycker jag man kan ställa sig sist i kön.
    Allt annat är egoistiskt.
  • Anonym (ARG!!­!)
    Tue 27 Apr 2021 19:45
    Tecum skrev 2021-04-27 17:54:31 följande:
    . Eller boka en tid i taget och avstå om det är Astra. Är man en riskgrupp pga hälsoproblem kan man få något annat än Astra.
    Vilka hälsoproblem skulle räknas till att slippa få Astra menar du? Stockholm har ju visat att dom skiter fullständigt i vad åldringarna själva vill ställa upp med sin egen kropp på. Det här är en JÄVLA stil av Stockholm att göra så här mot dom äldre! Det kommer att sluta med att dom som inte ville ha Astra inte kommer att ta något vaccin alls och det kommer i förlängningen att kosta mer i vårdkostnader och att smittspridningen inte går ner än att ge det fåtal som inte vill ha Astra ett annat vaccin. Fattar inte varför det här jävla DDR landet är så totalt hänsynslösa mot våra åldringar! Skrikandes
  • Tue 27 Apr 2021 19:55
    molly50 skrev 2021-04-27 19:19:54 följande:

    Uppenbarligen gäller inte det alla mottagningar då det finns personer här i tråden som fått svar på det genom att fråga vid bokningen.

    Och jag vet vilka vaccin som ges i min region genom att prata med sådana som fått vaccin.

    Nu vet inte jag åldern på de som bokar upp sig på flera mottagningar.

    Men Astra ges inte till personer under 65.

    Om man inte vill ha det vaccin som erbjuds så tycker jag man kan ställa sig sist i kön.

    Allt annat är egoistiskt.


    Då är det säkert mottagningar som vet vilket vaccin det får och har.
Svar på tråden Vaccin mot covid