• Anonym (Lisa)
    Fri 16 Apr 2021 23:15
    2011 visningar
    49 svar
    -2
    49
    2011

    Hur blir man takt med sina grannar?

    Försöker verkligen!

    Bjuder in, bjuder till, hittar på saker med grannarna (barnen leker). Vi bor alla i hus och har nära till varandra. Vi gillar varandra.

    Men... ingen bjuder till! Blir så trött. Föreslog vin ute på terassen ikväll men det gick inte idag heller. Barnen... såklart.. alltid barnen. Men männen har inga problem att ses och ta en bira.

    Blir så trött.. orkar inte detta karantänliv men jag orkar inte heller vara den som hittar på och bjuder till och ingen annan anstränger sig. Har hittat på många trevliga saker ni... varför tar inte någon annan vid?

    Hur gör man för att bli riktigt god vän med någon? Jag börjar tvivla... varför bjuder ingen annan till?! De säger ju själva att det är guld värt men ändå händer inget. De säger själva att de mår dåligt av isoleringen men inget händer.

    Varför ska det vara så JÄVLA svårt att träffa nya vänner??

  • Svar på tråden Hur blir man takt med sina grannar?
  • Anonym (A)
    Sat 17 Apr 2021 06:43
    #1

    Jag kan ju inte svara för dina grannar men vi träffar inga allas under pandemin. Oavsett om det är ute eller ej. Åtminstone inte nu under en all time high i smittspridningen.

    Innan covid dock hade jag nog kunna tänka mig vara med.

  • Anonym (K)
    Sat 17 Apr 2021 07:11
    #2

    Umgås med de manliga grannarna då?

  • Anonym (ppp)
    Sat 17 Apr 2021 07:25
    #3
    Anonym (Lisa) skrev 2021-04-16 23:15:24 följande:

    Försöker verkligen!

    Bjuder in, bjuder till, hittar på saker med grannarna (barnen leker). Vi bor alla i hus och har nära till varandra. Vi gillar varandra.

    Men... ingen bjuder till! Blir så trött. Föreslog vin ute på terassen ikväll men det gick inte idag heller. Barnen... såklart.. alltid barnen. Men männen har inga problem att ses och ta en bira.

    Blir så trött.. orkar inte detta karantänliv men jag orkar inte heller vara den som hittar på och bjuder till och ingen annan anstränger sig. Har hittat på många trevliga saker ni... varför tar inte någon annan vid?

    Hur gör man för att bli riktigt god vän med någon? Jag börjar tvivla... varför bjuder ingen annan till?! De säger ju själva att det är guld värt men ändå händer inget. De säger själva att de mår dåligt av isoleringen men inget händer.

    Varför ska det vara så JÄVLA svårt att träffa nya vänner??


    Men varför måste man vara så himla kompis med sina grannar, och just nu när det är corona också.? Räcker det inte med att barnen har kompisar och ni vuxna kan säga hej lite nu och då? 

    Jag bor i villaområde. Det enda jag gör med närmaste grannarna är att säga hej när man stöter på varann vid brevlådan eller pratar lite över häcken med den granne vi har gemensam häck med. Vi har en områdesgrupp på Facebook där det avhandlas en del grejer, och där händer det att någon vill dra igång något, tex kvartersloppis, men inte just nu då, med coronan.

    Du antyder här att det är kvinnliga grannar som tackar nej? Kan det vara så att de faktiskt har så fullt upp med mindre barn att de verkligen inte orkar.

    Det ÄR svårt att skaffa nya vänner men inte omöjligt, men du försöker nog på fel ställe, eller med fel personer. 
    Om mina grannar bjöd in oss på grillkväll eller nåt så hade jag i och för sig uppskatt det, men om det blev för ofta skulle jag tackar nej ibland, och jag skulle inte ha som mål att bli goda vänner med dem. Dina grannar kanske är som jag? 
  • Sat 17 Apr 2021 07:30
    #4

    Hänger inte med några grannar under pandemin. Dinakanske resonerar likadant? Överlag är jag heller inte SÅ förtjust i att bli för tajt med grannar... Har gärna en BRA relation till grannar överlag, att vi kan ha lite koll på varandras hus/tomt ena parten åker iväg en period (tänker på inbrott), snackar lite medan barnen leker och liknande. Däremot är jag inte sugen på att ha en "sitta på verandan och dricka vin"-relation till dem. Vill inte ha ett "desperate housewifes"-förhållande till dem. Det enda vi faktiskt har gemensamt är ju att bo nära varandra, och har barn i liknande ålder... Större chans att hitta vänner på jobbet kanske? Större chans för liknande intressen med någon som valt samma bransch som dig kanske?

  • Anonym (XY)
    Sat 17 Apr 2021 07:51
    #5

    Säger bara hej till mina grannar. Har ingen direkt vilja att träffas eller ha nåt spring i tid och otid. Jag är dessutom väldigt dålig på sociala kontakter. Är usel på att kallprata.

  • Anonym (Inte)
    Sat 17 Apr 2021 08:06
    #6
    +1

    Jag vill absolut inte bli kompis med mina grannar, hur trevliga de än är. Jag hälsar glatt på alla, kan snacka en lite stund över häcken nån gång ibland, men jag vill inte ha nån slags tajtare relation där vi umgås. Det blir liksom för nära, risk finns att folk kommer över i tid och otid om de ser att man är hemma. Jag vill kunna få påta i trädgården eller slappa i soffan utan att nån ringer på dörrklockan hela tiden. Är väl påverkad av min uppväxt då det var spring hela tiden och alla hade koll på alla. :)

  • Anonym (Xyz)
    Sat 17 Apr 2021 08:16
    #7
    +1

    Fast nu under pandemin ska man väl inte umgås med grannar? Vi umgås inte med några utanför familjen.

  • Sat 17 Apr 2021 08:21
    #8

    Vi har blivit inbjudna av grannar och vänner några gånger under pandemin. Vi har vänligt förklarat varje gång att vi vuxna inte umgås med andra utanför vårt hushåll men att barnen gärna får leka. De flesta har accepterat det utan några problem, men en fortsätter att bjuda in. Efter ett tag började hennes inbjudningar gå på nerverna - det verkar som hon antingen inte lyssnar på vad vi säger eller så respekterar hon inte.

    Håll ut - snart är människor vaccinerade och kan börja umgås mer igen.

    (Och om de fortfarande inte accepterar din inbjudan så får du nog inse att de helt enkelt inte vill umgås med dig.)

  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Sat 17 Apr 2021 10:13
    #9

    Tack för all input!

    Men.... vilka umgås ni med då under pandemin? Ni som inte vill hänga med grannarna?

    Jag har många fina vänner men det bor inne i stan eller i närliggande städer och pga pandemin så ses vi inte. Att kunna umgås med grannar utomhus är ju väldigt optimalt dessa tider. Detta är ocksågrannar jag klickar bra med och som har barn i samma ålder (vill poängtera inga förskolebarn).

    Jag längta verkligen efter att ha en nära vän nära. Det är nog drömmen. Att inte behöva planera helgerna för att träffa sina vänner utan att gå utanför dörren och ha möjlighet till spontana trevliga möten.

    Vilka umgås ni med nu, förutom familjen? (Coronasäkert såklart!)

  • Sat 17 Apr 2021 10:18
    #10
    Anonym (Lisa) skrev 2021-04-17 10:13:18 följande:

    Tack för all input!

    Men.... vilka umgås ni med då under pandemin? Ni som inte vill hänga med grannarna?

    Jag har många fina vänner men det bor inne i stan eller i närliggande städer och pga pandemin så ses vi inte. Att kunna umgås med grannar utomhus är ju väldigt optimalt dessa tider. Detta är ocksågrannar jag klickar bra med och som har barn i samma ålder (vill poängtera inga förskolebarn).

    Jag längta verkligen efter att ha en nära vän nära. Det är nog drömmen. Att inte behöva planera helgerna för att träffa sina vänner utan att gå utanför dörren och ha möjlighet till spontana trevliga möten.

    Vilka umgås ni med nu, förutom familjen? (Coronasäkert såklart!)


    Tvärtom är det mångas mardröm att ha nära vänner NÄRA. Svenskar är ju överlag en aningen konflikträdda, jobbigt då om man kanske inte har lust att ses, men drar till med en huvudvärk som anledning, så blir man påkommen i trädgården

    Umgås inte med några av våra vänner under pandemin. Träffar enbart mina föräldrar.
Svar på tråden Hur blir man takt med sina grannar?