• Anonym (Lisa)
    Fri 16 Apr 2021 23:15
    2010 visningar
    49 svar
    -2
    49
    2010

    Hur blir man takt med sina grannar?

    Försöker verkligen!

    Bjuder in, bjuder till, hittar på saker med grannarna (barnen leker). Vi bor alla i hus och har nära till varandra. Vi gillar varandra.

    Men... ingen bjuder till! Blir så trött. Föreslog vin ute på terassen ikväll men det gick inte idag heller. Barnen... såklart.. alltid barnen. Men männen har inga problem att ses och ta en bira.

    Blir så trött.. orkar inte detta karantänliv men jag orkar inte heller vara den som hittar på och bjuder till och ingen annan anstränger sig. Har hittat på många trevliga saker ni... varför tar inte någon annan vid?

    Hur gör man för att bli riktigt god vän med någon? Jag börjar tvivla... varför bjuder ingen annan till?! De säger ju själva att det är guld värt men ändå händer inget. De säger själva att de mår dåligt av isoleringen men inget händer.

    Varför ska det vara så JÄVLA svårt att träffa nya vänner??

  • Svar på tråden Hur blir man takt med sina grannar?
  • Anonym (J)
    Sat 17 Apr 2021 10:18
    #11

    Det normala Sättet att skaffa vänner är väl att utgå ifrån gemensamma intressen eller tankar. Inte så att man bara tar de som bor närmast och utser de som vänner. De kanske inte tycker du är intressant. 

  • Anonym (Enkel­t)
    Sat 17 Apr 2021 10:19
    #12
    Anonym (Lisa) skrev 2021-04-17 10:13:18 följande:

    Tack för all input!

    Men.... vilka umgås ni med då under pandemin? Ni som inte vill hänga med grannarna?

    Jag har många fina vänner men det bor inne i stan eller i närliggande städer och pga pandemin så ses vi inte. Att kunna umgås med grannar utomhus är ju väldigt optimalt dessa tider. Detta är ocksågrannar jag klickar bra med och som har barn i samma ålder (vill poängtera inga förskolebarn).

    Jag längta verkligen efter att ha en nära vän nära. Det är nog drömmen. Att inte behöva planera helgerna för att träffa sina vänner utan att gå utanför dörren och ha möjlighet till spontana trevliga möten.

    Vilka umgås ni med nu, förutom familjen? (Coronasäkert såklart!)


    Ingen. Vi umgås inte med någon irl.
  • Anonym (Maja)
    Sat 17 Apr 2021 10:23
    #13
    Anonym (Lisa) skrev 2021-04-17 10:13:18 följande:
    Tack för all input! Men.... vilka umgås ni med då under pandemin? Ni som inte vill hänga med grannarna? Jag har många fina vänner men det bor inne i stan eller i närliggande städer och pga pandemin så ses vi inte. Att kunna umgås med grannar utomhus är ju väldigt optimalt dessa tider. Detta är ocksågrannar jag klickar bra med och som har barn i samma ålder (vill poängtera inga förskolebarn). Jag längta verkligen efter att ha en nära vän nära. Det är nog drömmen. Att inte behöva planera helgerna för att träffa sina vänner utan att gå utanför dörren och ha möjlighet till spontana trevliga möten. Vilka umgås ni med nu, förutom familjen? (Coronasäkert såklart!)

    De flesta barnfamiljer har väl bil och därmed möjlighet att ta sig längre än till granntomten. Sedan kan man ju ändå bli lappsjuk av att jobba hemifrån hela dagarna och bara träffa kollegorna via zoom, eller av att vabba mer än vad man jobbar, eller av att inte kunna strosa runt i butiker och köpcentrum.
  • Anonym (XY)
    Sat 17 Apr 2021 15:42
    #14
    Anonym (Lisa) skrev 2021-04-17 10:13:18 följande:

    Tack för all input!

    Men.... vilka umgås ni med då under pandemin? Ni som inte vill hänga med grannarna?

    Jag har många fina vänner men det bor inne i stan eller i närliggande städer och pga pandemin så ses vi inte. Att kunna umgås med grannar utomhus är ju väldigt optimalt dessa tider. Detta är ocksågrannar jag klickar bra med och som har barn i samma ålder (vill poängtera inga förskolebarn).

    Jag längta verkligen efter att ha en nära vän nära. Det är nog drömmen. Att inte behöva planera helgerna för att träffa sina vänner utan att gå utanför dörren och ha möjlighet till spontana trevliga möten.

    Vilka umgås ni med nu, förutom familjen? (Coronasäkert såklart!)


    Jag har bara en kompis, min fru ingen vän och vi umgås inte med några par så det är rätt enkelt gör oss även om det är pandemi eller inte.

    Min kompis och jag har i stort sett träffats hela tiden och supit till det och kolla på hockey och fotboll. Våra vuxna barn och våra gamla föräldrar har vi också träffat hela tiden med.
  • Anonym (X)
    Sat 17 Apr 2021 18:43
    #15

    Vin är ju inte alltid lovande... men jag håller med dig, har också försökt få till grannträffar utan resultat. Sjukt less blir man.

  • Anonym (Inte intres­serade­)
    Sun 18 Apr 2021 07:43
    #16

    Det känner kanske helt enkelt att ni inte klickar och är inte intresserade. När våra grannar flyttade in så bjöd vi till en hel del men de hade aldrig tid och vi fick helt enkelt inse att det inte vart intresserade av att umgås med oss.

  • Anonym (A 2)
    Sun 18 Apr 2021 07:55
    #17
    -1
    Anonym (Lisa) skrev 2021-04-17 10:13:18 följande:
    Vilka umgås ni med nu, förutom familjen? (Coronasäkert såklart!)
    Inga. De jag umgås med är maken och sedan svärmor som behöver mycket hjälp med allt möjligt. Sedan umgås jag inte alls.
    Det är rätt tufft eftersom jag är nyinflyttad på orten och verkligen behöver skaffa nya vänner. Men nu är det onda tider och då får sådant vänta hur trist och tråkigt det än är.

    Jag jobbar i vården. Jag skulle aldrig, never, ever riskera att sprida smittan till de patienter jag vårdar för det betyder att de med mycket stor sannolikhet kommer att dö. Svärmor som är multisjuk skulle med största sannolikhet avlida.

    Jag skulle aldrig någonsin kunna förlåta mig själv om jag umgåtts lite för mitt eget höga nöjes skull, blivit smittad och någon sedan drabbats väldigt illa eller till och med dött. Mitt samvete är inte så rymligt att jag skulle må bra av att leva med något sådant.
    Du kanske fungerar lite annorlunda? Det är inte illa menat utan jag menar att vi alla tänker olika.


  • Anonym (ppp)
    Sun 18 Apr 2021 10:54
    #18
    Anonym (Lisa) skrev 2021-04-17 10:13:18 följande:

    Tack för all input!

    Men.... vilka umgås ni med då under pandemin? Ni som inte vill hänga med grannarna?

    Jag har många fina vänner men det bor inne i stan eller i närliggande städer och pga pandemin så ses vi inte. Att kunna umgås med grannar utomhus är ju väldigt optimalt dessa tider. Detta är ocksågrannar jag klickar bra med och som har barn i samma ålder (vill poängtera inga förskolebarn).

    Jag längta verkligen efter att ha en nära vän nära. Det är nog drömmen. Att inte behöva planera helgerna för att träffa sina vänner utan att gå utanför dörren och ha möjlighet till spontana trevliga möten.

    Vilka umgås ni med nu, förutom familjen? (Coronasäkert såklart!)


    Jag umgås inte direkt med några utanför vårt hushåll. Jag träffar folk på jobbet, sen har vi fullt hus här hemma med 5 ungdomar av olika storlek. Ibland tar någon av ungdomarna hem vänner men även det har avtagit under pandemin (med att rätt). De försöker umgås utomhus. 

    När det inte är pandemi träffar jag mina föräldrar ibland (bor inte på samma ort), träffar min son som studerar på annan ort, har en kompis jag träffar och äter lunch med nån gång i månaden, när det passar för våra jobb. Vi jobbar inte inom samma bransch men ganska nära lokalt, så vi kan tajma det ibland. Träffar även en släkting som bor på min ort, vi tar en fika eller så ibland. Hen kommer hem till oss lite då och då eftersom hen lever ensam, men mindre av även detta under pandemin. 

    Det är nog allt faktiskt, men jag tycker det funkar bra. Har fullt upp med min stora familj här hemma + att mitt jobb är mycket socialt, så det räcker nog för mig, det jag får de vägarna. 
  • Anonym (E)
    Sun 18 Apr 2021 12:22
    #19

    Jag kan bara utgå ifrån hur jag tänker och resonerar, och jag vill inte bli för nära vän med mina grannar. Jag tror att det beror på att jag behöver mitt utrymme och inte vill behöva känna att jag alltid måste vara social och umgås fastän jag inte vill eller orkar. Det är svårt att komma med undanflykter när dom kan se att man är hemma.

    Jag gillar mina grannar och småpratar gärna lite när vi stöter på varandra ute på gatan men det räcker så. Jag gillar inte ens att prata över häcken när jag är ute på min tomt för det är mitt "space" och där vill jag vara ifred precis som inomhus. Men tyvärr verkar mina grannar tycka att det är helt okej att ställa sig vid tomtgränsen och börja prata när jag är ute på tomten vilket är bra irriterande.

    Men i och med pandemin kan det ju vara därför som grannarna tackar nej, eller så känner dom kanske att dom har nog med vänner och inte har behov av fler. Anledningarna kan vara många, men jag tror inte att du behöver ta det personligt utan folk gillar nog att hålla sig på sin kant. Sverige i ett nötskal.

  • Sun 18 Apr 2021 14:46
    #20

    Som flera har skrivit innan: det är bra att ha kontakt med sina grannar och känna varandra. Men att vara vänner och umgås tätt med dem skulle inte funka för mig. Hemet är min borg och jag vill kunna vara ifred där.

    Skulle någon av grannarna börja tjata om vinkvällar skulle jag tycka att det var väl påfluget. Varför bli less när du själv framstår som tjatig, du väljer ju själv var du ska lägga din energi.

Svar på tråden Hur blir man takt med sina grannar?