• Anonym (Lisa)
    Fri 16 Apr 2021 23:15
    2051 visningar
    49 svar
    -2
    49
    2051

    Hur blir man takt med sina grannar?

    Försöker verkligen!

    Bjuder in, bjuder till, hittar på saker med grannarna (barnen leker). Vi bor alla i hus och har nära till varandra. Vi gillar varandra.

    Men... ingen bjuder till! Blir så trött. Föreslog vin ute på terassen ikväll men det gick inte idag heller. Barnen... såklart.. alltid barnen. Men männen har inga problem att ses och ta en bira.

    Blir så trött.. orkar inte detta karantänliv men jag orkar inte heller vara den som hittar på och bjuder till och ingen annan anstränger sig. Har hittat på många trevliga saker ni... varför tar inte någon annan vid?

    Hur gör man för att bli riktigt god vän med någon? Jag börjar tvivla... varför bjuder ingen annan till?! De säger ju själva att det är guld värt men ändå händer inget. De säger själva att de mår dåligt av isoleringen men inget händer.

    Varför ska det vara så JÄVLA svårt att träffa nya vänner??

  • Svar på tråden Hur blir man takt med sina grannar?
  • Sun 18 Apr 2021 14:46
    #21

    Som flera har skrivit innan: det är bra att ha kontakt med sina grannar och känna varandra. Men att vara vänner och umgås tätt med dem skulle inte funka för mig. Hemet är min borg och jag vill kunna vara ifred där.

    Skulle någon av grannarna börja tjata om vinkvällar skulle jag tycka att det var väl påfluget. Varför bli less när du själv framstår som tjatig, du väljer ju själv var du ska lägga din energi.

  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Sun 18 Apr 2021 14:52
    #22

    Wow... jag har fått 2 dislike... för att jag vill ha ett socialt liv och kunna umgås med de som bor nära.. men tydligen är det konstigt enligt många i den här tråden. Här vill man vara ifred så man kan påta i trädgård eller se på tv istället för att ha trevligt med andra människor.

    Jösses vad märkligt

  • Anonym (Maja)
    Sun 18 Apr 2021 15:13
    #23
    Anonym (Lisa) skrev 2021-04-18 14:52:13 följande:
    Wow... jag har fått 2 dislike... för att jag vill ha ett socialt liv och kunna umgås med de som bor nära.. men tydligen är det konstigt enligt många i den här tråden. Här vill man vara ifred så man kan påta i trädgård eller se på tv istället för att ha trevligt med andra människor. Jösses vad märkligt

    Jag blir lite nyfiken på hur du är uppvuxen, med tanke på att du blir så förvånad. Hur bodde du som barn? Vilka umgicks dina föräldrar med och under vilka former? Är du kanke uppvuxen i ett annat land än Sverige? I glesbygd kan jag tänka mig att man är tajtare med grannarna eftersom det är dem man har att förlita sig till om något skiter sig och man behöver hjälp. Men i ett villaområde kan man ringa ambulans eller taxi eller till bästa kompisen som bor ett par km bort.
  • Anonym (Karla­rnas bira :))
    Sun 18 Apr 2021 15:24
    #24

    Du sa en rätt intressant grej "Karlarna har inga problem att ses och ta en bira". Det brukar kanske vara tvärtom, att kvinnorna är socialare, men för dig i din situation där.

    Häng på karlarna och ta en bira med dem istället om nu damerna envisas med att vara asociala. Nu är inte det alls lika kul som vin med andra kvinnor, men det kan nog vara ganska trevligt det med.

    Särskilt jämfört med ingenting är det trevligt. Hellre killkompisar än inga kompisar alls. 

  • Anonym (Absol­ut inte)
    Sun 18 Apr 2021 15:34
    #25
    Anonym (Lisa) skrev 2021-04-18 14:52:13 följande:

    Wow... jag har fått 2 dislike... för att jag vill ha ett socialt liv och kunna umgås med de som bor nära.. men tydligen är det konstigt enligt många i den här tråden. Här vill man vara ifred så man kan påta i trädgård eller se på tv istället för att ha trevligt med andra människor.

    Jösses vad märkligt


    Jag hade tyckt det var sjukt jobbigt att ha en granne som ville ha vinkvällar och umgås som vänner. Det har jag noll intresse av att göra med grannar. Jag kan heja och vara trevlig när man möts men vill inte umgås nära med dem. Vill kunna vara ute och pyssla utan att grannar kommer och pratar så fort de ser en.

    Du letar socialt liv på fel ställe, det är snarare du som är märklig.
  • Anonym (Karla­rnas bira :))
    Sun 18 Apr 2021 15:42
    #26
    Anonym (Absolut inte) skrev 2021-04-18 15:34:04 följande:
    Jag hade tyckt det var sjukt jobbigt att ha en granne som ville ha vinkvällar och umgås som vänner. Det har jag noll intresse av att göra med grannar. Jag kan heja och vara trevlig när man möts men vill inte umgås nära med dem. Vill kunna vara ute och pyssla utan att grannar kommer och pratar så fort de ser en.

    Du letar socialt liv på fel ställe, det är snarare du som är märklig.
    Är väl inte så konstigt om karlarna i grannskapet umgås och "tar en bira" ihop? Då känns det skumt att bara heja på varandra och inte umgås.

    Nej, jag hade försökt haka på karlarna där i sådana fall. Kan stoppa en raggsocka innanför byxorna och prata sport. Hellre det än att vara ensam.
  • Anonym (Covid­1984)
    Sun 18 Apr 2021 15:59
    #27

    Karens gonna Karen. Hitta vettigt folk istället.

  • Sun 18 Apr 2021 16:05
    #28
    Anonym (Lisa) skrev 2021-04-18 14:52:13 följande:

    Wow... jag har fått 2 dislike... för att jag vill ha ett socialt liv och kunna umgås med de som bor nära.. men tydligen är det konstigt enligt många i den här tråden. Här vill man vara ifred så man kan påta i trädgård eller se på tv istället för att ha trevligt med andra människor.

    Jösses vad märkligt


    Varför tror du att man inte vill ha trevligt med andra människor? Man känner väl fler människor än sina grannar...

    Och ja, jag påtar hellre i trädgården ifred än umgås med grannarna.
  • Anonym (Va?)
    Sun 18 Apr 2021 16:06
    #29
    Anonym (A) skrev 2021-04-17 06:43:57 följande:

    Jag kan ju inte svara för dina grannar men vi träffar inga allas under pandemin. Oavsett om det är ute eller ej. Åtminstone inte nu under en all time high i smittspridningen.

    Innan covid dock hade jag nog kunna tänka mig vara med.


    Är det en all time high i smittspridningen just nu?? Jag har inte orkat titta på nyheter på ett tag, men jag tycker att skolorna borde ju inte återgå helt till närundervisning nu om smittspridningen nu är större än den varit någonsin??
  • Sun 18 Apr 2021 16:10
    #30
    Anonym (Lisa) skrev 2021-04-17 10:13:18 följande:

    Tack för all input!

    Men.... vilka umgås ni med då under pandemin? Ni som inte vill hänga med grannarna?

    Jag har många fina vänner men det bor inne i stan eller i närliggande städer och pga pandemin så ses vi inte. Att kunna umgås med grannar utomhus är ju väldigt optimalt dessa tider. Detta är ocksågrannar jag klickar bra med och som har barn i samma ålder (vill poängtera inga förskolebarn).

    Jag längta verkligen efter att ha en nära vän nära. Det är nog drömmen. Att inte behöva planera helgerna för att träffa sina vänner utan att gå utanför dörren och ha möjlighet till spontana trevliga möten.

    Vilka umgås ni med nu, förutom familjen? (Coronasäkert såklart!)


    Inga alls, eftersom det ÄR en pandemi.

Svar på tråden Hur blir man takt med sina grannar?