• Anonym (Ebba)
    Sat 17 Apr 2021 09:08
    1901 visningar
    44 svar
    -2
    44
    1901

    Hur ärftligt är dyslexi? Spermadonator.

    Hej

    Mannen har inga spermier så nu kvarstår donation som alternativ. IVF är inte aktuellt. Vi har en vän som nog kan tänka sig att ställa upp som donator, men grejen är att han har ganska grav dyslexi. Hur hade ni tänkt där? Hur ärftligt är det?

  • Svar på tråden Hur ärftligt är dyslexi? Spermadonator.
  • Anonym (Googl­e is your friend­)
    Sat 17 Apr 2021 12:06
    #11
    Anonym (Ebba) skrev 2021-04-17 11:30:50 följande:
    Kan du ens svara utan att låta nedlåtande?

    Ja, jag vet vad en closed donation är enligt olika sidor/organisationer. Ett ord kan ha flera betydelser, you know. Kan du antingen bidra med något eller lämna tråden?
    Kan du ens sätta dig in i ämnet innan ni försöker tigga sperma i vänskapskretsen...? Det blir mycket enklare om ni har en anonym donator.

    Nej, det finns bara en betydelse där och när du påstår annat framstår du som fruktansvärt obildad.
  • Anonym (Ebba) Trådstartaren
    Sat 17 Apr 2021 16:50
    #12
    Anonym (Google is your friend) skrev 2021-04-17 12:06:46 följande:

    Kan du ens sätta dig in i ämnet innan ni försöker tigga sperma i vänskapskretsen...? Det blir mycket enklare om ni har en anonym donator.

    Nej, det finns bara en betydelse där och när du påstår annat framstår du som fruktansvärt obildad.


    Kan du lämna tråden tack. Saker betyder olika saker i olika sammanhang eller i olika grupper. Du vet inte heller vad som är enklast eller känns bäst för OSS.
  • Anonym (Arv)
    Sat 17 Apr 2021 17:21
    #13

    Ofta hänger dyslexi ihop med andra funktionsnedsättningar som ADHD. Det är enligt min erfarenhet något som genomsyrar vissa släkter. I min mans släkt har i princip alla män/pojkar någon diagnos. Det är ADHD, autism och dyslexi. Antingen i kombination eller enskilt. Jag skulle våga påstå att det är extremt ärftlig och att pojkar har störst risk att ärva diagnosen. 

  • Anonym (Teddy­)
    Sat 17 Apr 2021 17:38
    #14
    +1
    Anonym (Ebba) skrev 2021-04-17 16:50:04 följande:

    Kan du lämna tråden tack. Saker betyder olika saker i olika sammanhang eller i olika grupper. Du vet inte heller vad som är enklast eller känns bäst för OSS.


    När det gäller ett specifikt uttryck som används av vårdpersonal för att beskriva ett visst skeende/ingrepp, så nej, då kan inte du eller nån annan komma och bestämma att det ska betyda nåt annat i just vår situation. Det är ju viktigt att yttrycket används rätt för att undvika misstag och förvirring.
  • Anonym (Ebba) Trådstartaren
    Sat 17 Apr 2021 17:38
    #15
    Anonym (Arv) skrev 2021-04-17 17:21:44 följande:

    Ofta hänger dyslexi ihop med andra funktionsnedsättningar som ADHD. Det är enligt min erfarenhet något som genomsyrar vissa släkter. I min mans släkt har i princip alla män/pojkar någon diagnos. Det är ADHD, autism och dyslexi. Antingen i kombination eller enskilt. Jag skulle våga påstå att det är extremt ärftlig och att pojkar har störst risk att ärva diagnosen. 


    I vännens släkt är det bara han som har någon diagnos vad det verkar. Han har heller ingen annan problematik och lever ett bra och normalt liv och arbetar med sin dröm. I min släkt(men jag är inte drabbad) finns däremot adhd, så det kanske försämrar oddsen ytterligare.
  • Anonym (Ebba) Trådstartaren
    Sat 17 Apr 2021 17:41
    #16
    Anonym (Teddy) skrev 2021-04-17 17:38:09 följande:

    När det gäller ett specifikt uttryck som används av vårdpersonal för att beskriva ett visst skeende/ingrepp, så nej, då kan inte du eller nån annan komma och bestämma att det ska betyda nåt annat i just vår situation. Det är ju viktigt att yttrycket används rätt för att undvika misstag och förvirring.


    Det finns massa uttryck och företeelser som betyder olika. Ta bara pride-flaggan, som nu används av två HELT olika grupper och förmedlar två HELT olika budskap. Det beror på vem du är. Detta handlar inte om vården eftersom att vi i te ska göra det genom vården.

    Kan vi lämna detta sidospår nu?
  • Anonym (Vera)
    Sat 17 Apr 2021 17:45
    #17
    Anonym (Ebba) skrev 2021-04-17 09:48:11 följande:

    För oss känns det bäst med någon vi känner så att vi kan vara helt ärliga och raka. Det är ägen viktigt att tilliten finns där eftersom att vi vill ha en 100% closed donation. Vi har redan frågat en annan i vår närhet, men han sa nej.


    Hur ska ni ens sköta det? Ska din man adoptera barnet från donatorn?
  • Anonym (Teddy­)
    Sat 17 Apr 2021 17:51
    #18
    Anonym (Ebba) skrev 2021-04-17 17:41:12 följande:

    Det finns massa uttryck och företeelser som betyder olika. Ta bara pride-flaggan, som nu används av två HELT olika grupper och förmedlar två HELT olika budskap. Det beror på vem du är. Detta handlar inte om vården eftersom att vi i te ska göra det genom vården.

    Kan vi lämna detta sidospår nu?


    Men uttrycket kommer ju från vården. Var har du fått uttrycket ifrån? Jo, vården! Pride och vården är ju inte riktigt samma sak.
  • Anonym (Ebba) Trådstartaren
    Sat 17 Apr 2021 17:58
    #19
    -1
    Anonym (Vera) skrev 2021-04-17 17:45:06 följande:

    Hur ska ni ens sköta det? Ska din man adoptera barnet från donatorn?


    Vi är gifta och i Sverige har vi faderskapspresumtion.
  • Anonym (Ebba) Trådstartaren
    Sat 17 Apr 2021 18:00
    #20
    Anonym (Teddy) skrev 2021-04-17 17:51:20 följande:

    Men uttrycket kommer ju från vården. Var har du fått uttrycket ifrån? Jo, vården! Pride och vården är ju inte riktigt samma sak.


    Från forum med riktiga människor inom den här världen. När sa jag att vården och Pride är samma sak? Det var ett exempel på hur samma sak kan betyda olika saker för olika människor och i olika sammanhang.
Svar på tråden Hur ärftligt är dyslexi? Spermadonator.