• Anonym (Ebba)

    Hur ärftligt är dyslexi? Spermadonator.

    Hej

    Mannen har inga spermier så nu kvarstår donation som alternativ. IVF är inte aktuellt. Vi har en vän som nog kan tänka sig att ställa upp som donator, men grejen är att han har ganska grav dyslexi. Hur hade ni tänkt där? Hur ärftligt är det?

  • Svar på tråden Hur ärftligt är dyslexi? Spermadonator.
  • Anonym (Google is your friend)
    Anonym (Ebba) skrev 2021-04-17 16:50:04 följande:
    Kan du lämna tråden tack. Saker betyder olika saker i olika sammanhang eller i olika grupper. Du vet inte heller vad som är enklast eller känns bäst för OSS.
    Make me :) Det är ju bra om du vet vad du pratar om menar jag, annars blir det väldigt förvirrande för andra. Du har iofs inte svarat än på vilka ni ska vara "ärliga och raka" emot. Det är väl ingen som har att göra med hur ni skaffar barn. Vad som känns bäst för er är en sak, vad som blir enklast är väl så klart att be en bekant men det är nu det. Det kanske inte blir så enkelt senare när andra börjar spekulera i varför ert barn är så väldigt lik bästa kompisen.....
  • Anonym (Ebba)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2021-04-17 18:18:31 följande:

    Make me :) Det är ju bra om du vet vad du pratar om menar jag, annars blir det väldigt förvirrande för andra. Du har iofs inte svarat än på vilka ni ska vara "ärliga och raka" emot. Det är väl ingen som har att göra med hur ni skaffar barn. Vad som känns bäst för er är en sak, vad som blir enklast är väl så klart att be en bekant men det är nu det. Det kanske inte blir så enkelt senare när andra börjar spekulera i varför ert barn är så väldigt lik bästa kompisen.....


    Men suck. Ärlighet och öppen dialog mellan OSS INBLANDADE förstås.

    Vännen är dessutom vän från förr som bor i annan stad och inte träffar våra andra vänner.
  • Anonym (Emmy)
    Anonym (Ebba) skrev 2021-04-17 17:38:51 följande:
    I vännens släkt är det bara han som har någon diagnos vad det verkar. Han har heller ingen annan problematik och lever ett bra och normalt liv och arbetar med sin dröm. I min släkt(men jag är inte drabbad) finns däremot adhd, så det kanske försämrar oddsen ytterligare.

    Hur gamla är hans egna barn? Visar de några tecken på att ha ärvt hans dyslexi?
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Ebba) skrev 2021-04-17 17:58:41 följande:

    Vi är gifta och i Sverige har vi faderskapspresumtion.


    Fast faderskapspresumtion betyder att man antar att maken till en kvinna som föder barn också är pappan. Det betyder inte att
    Anonym (Ebba) skrev 2021-04-17 17:58:41 följande:

    Vi är gifta och i Sverige har vi faderskapspresumtion.


    Faderskapspresumtion kan hävas då då han inte är biologisk far.
  • Anonym (Ebba)
    Anonym (Emmy) skrev 2021-04-17 18:38:22 följande:

    Hur gamla är hans egna barn? Visar de några tecken på att ha ärvt hans dyslexi?


    Han har inga barn. Däremot fyra syskon utan dyslexi.
  • Anonym (Ebba)
    Anonym (Vera) skrev 2021-04-17 18:39:23 följande:

    Fast faderskapspresumtion betyder att man antar att maken till en kvinna som föder barn också är pappan. Det betyder inte attFaderskapspresumtion kan hävas då då han inte är biologisk far.


    Det betyder att den jag är gift med punkt. Ingen kan komma och kräva något och mannen kan inte avsäga sig barnet. Min kompis som är barnmorska har berättat att hon inte ens skulle få ifrågasätta om ett gift vitt par föder fram ett svart barn.
  • Anonym (Google is your friend)
    Anonym (Ebba) skrev 2021-04-17 18:42:07 följande:
    Det betyder att den jag är gift med punkt. Ingen kan komma och kräva något och mannen kan inte avsäga sig barnet. Min kompis som är barnmorska har berättat att hon inte ens skulle få ifrågasätta om ett gift vitt par föder fram ett svart barn.
    Fast pappan kan ju komma i efterhand och kräva umgänge. Det är trots allt till hälften hans barn också, vilket går att bevisa med ett dna-test. Och innan du säger att ni känner honom så väl och han skulle aaaaldrig... Nej, det är nu det. Han har inga egna barn, kanske han aldrig får några heller, men då har han ändå ett han är biologisk pappa till. 
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Ebba) skrev 2021-04-17 18:42:07 följande:

    Det betyder att den jag är gift med punkt. Ingen kan komma och kräva något och mannen kan inte avsäga sig barnet. Min kompis som är barnmorska har berättat att hon inte ens skulle få ifrågasätta om ett gift vitt par föder fram ett svart barn.


    Jo mannen kan få faderskapet hävt om han kan bevisa att det biologiskt inte är hans - vilket det ju inte är.

    Tänker ni alltså vara raka och ärliga med barnet men ljuga på pappret?

    Jag säger inte att ni inte ska göra en privat donation men du bör nog se till att få en ordentlig rådgivning först så att du verkligen förstår vad det innebär.

    För att svara på din ursprungliga fråga så är dyslexi ca 30% ärftligt.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Ebba) skrev 2021-04-17 18:00:24 följande:

    Från forum med riktiga människor inom den här världen. När sa jag att vården och Pride är samma sak? Det var ett exempel på hur samma sak kan betyda olika saker för olika människor och i olika sammanhang.


    Och dessa riktiga människor på forum har ju fått uttrycket från vården. Det förstår du väl.

    Skillnaden mellan pride och vården i detta är ju att om folk använder ord och uttryck olika inom pridevärlden riskerar det inte att leda till alls lika stora problem som det kan göra om man inte är noga med hur man använder ord och uttryck inom vården.
  • Anonym (inte jurist men jobbar inom juridik)

    Fast menar du att ni inte ska berätta för barnet att ni använt donator?
    Barnet kan bli sjukt eller annat och då kan genetik behövas.
    Ja din man kan absolut avsäga sig faderskapet även om det inte är troligt förstås.
    Han kan begära faderskapstest och då visar det sig att han inte är fadern.
    Det kan han inte om ni registrerar donation, sluten donation är inte laglig i Sverige då barn har rätt att veta sitt ursprung just vid sjukdomar osv.
    Donatorn kan ju också begära faderskapstest och säga att han är fadern om ni inte registrerar donation då kan han inte det men då har som sagt barnet rätt att veta.
    Ni måste sätta er in i det juridiska innan ni gör något, ingen vet hur någon kommer att välja att göra i framtiden och allt hänger på om ni har öppen donation som är laglig i Sverige eller väljer att ljuga om faderskapet.
    Jag menar inte att vara elak men ni har att väja på att ha öppen donation som är det som är lagligt i Sverige och då kan inte donatorn eller din man ändra på det juridiska faderskapet eller medvetet ljuga om faderskapet och kan då i framtiden få problem med att din man kan säga att han inte är pappa eller donatorn säga att han är fadern och begära faderskapstest och då registreras som far.
    Ingen vet vad dom händer i framtiden och om det kommer fram och ni inte berättat för barnet kan det känna sig sviket av er.

    Er tilltänkta donator har inga barn vilket man inte brukar rekommendera om paret och donatorn känner varandra, er vän kommer att se erat barn på ett helt annat sätt än andra barn och han kan alltså ändra sig om ni inte registrera att ni använder donator.

    Hur ska det hela gå till? ska ni göra inseminationen själva hemma?
    Går ni via läkare eller barnmorska måste dom registrerar donation.

Svar på tråden Hur ärftligt är dyslexi? Spermadonator.