• Sat 17 Apr 2021 18:57
    5643 visningar
    294 svar
    +1
    294
    5643

    Ska det vara olagligt att förneka förintelsen?

    Jag såg att ingen har postat om socialdemokraternas förslag att göra förintelseförnekelse olaglig. För mig är detta på gränse till en icke fråga då väldigt få är förintelseförnekare och om sossarna vill införa lagar som förändrar samhället så vore det bättre att t.ex införa ett tjänstemannaansvar.

    Trots att det är på gränsen till en icke-fråga så anser jag att det ska vara fullt lagligt att förneka förintelsen. En stat ska ges så lite påverkan som möjligt att bestämma vad sina medborgare ska tycka.

    Sen ser jag inte riktigt varför just förintelsen ska vara olaglig att förneka. Att förintelsen skett är bevisat bortom allt rimligt tvivel, men det är även evolutionsläran. Så att lagföra förintelseförnekelse, men jnte evolutiobsförnskelse är för mig oförståligt.

    www.expressen.se/nyheter/regeringen-vill-kunna--atala-forintelsefornekare/

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska det vara olagligt att förneka förintelsen?
  • Sat 17 Apr 2021 19:12
    #1
    +2

    Ja, rent spontant tycker jag det vore självklart.

    Men sedan kommer nästa fråga varför är bara Förintelsen en fråga?

    Finns ju väldigt mycket andra hemska brott, krigsbrott också som borde falla under samma sak. Holodomor, Gulag och allt kommunisterna höll på med då, folkmordet på Armenier.

    Ja, förföljelser vi har idag av människor. Vart ska gränsen gå? Varför enbart Förintelsen? Det har jag ett problem med.

    "Fara med uppenbar osanning" är kanske en bättre formulering som kan innefatta fler saker, som går att styrka genom all dokumentation som finns gällande diverse hemskheter.

  • Sat 17 Apr 2021 19:20
    #2

    Det är svårt att dra gränsen för yttrandefrihet men jag tycker det ska vara olagligt att förneka historiens värsta folkmord. Vid sidan av förintelsen tycker jag det ska vara förbjudet att förneka IS brott, Röda Khmerernas brott mot egna befolkningen, Gulag i Sovjetunionen och liknande.

  • Sat 17 Apr 2021 19:59
    #3

    At förneka förintelsen är historieförfalskning av rent politiska orsaker, utfört av nynazister. Det är skillnaden mot andra konspirationsteorier.
    Sen har jag aldrig hört någon förneka Gulag eller kommunismens brott, däremot finns de de som försvarar det.
    Evolutionsteorin är ingen faktisk händelse och går inte att jämföra med, även om de som inte förstår den är korkade.

  • Sat 17 Apr 2021 20:03
    #4
    +1

    Nej, absolut inte! Man ska kunna tycka och tro vad man vill!

  • Sweene­yToad
    Sat 17 Apr 2021 20:20
    #5
    -1
    Tow2Mater skrev 2021-04-17 20:03:15 följande:
    Nej, absolut inte! Man ska kunna tycka och tro vad man vill!
    Tummen ner.                                 
  • Sat 17 Apr 2021 20:38
    #6
    -2 +1
    Tow2Mater skrev 2021-04-17 20:03:15 följande:

    Nej, absolut inte! Man ska kunna tycka och tro vad man vill!


    Fakta är fakta. Det är inget man tycker eller inte tycker.

    Det är ingen förutom lättledda svagsinta som kan tro att förintelsen ej ägt rum. Sedan finns det de som av politiska skäl vill hävda det och det är ett direkt hot mot demokratin.
  • hawtho­rne
    Sat 17 Apr 2021 20:58
    #7
    +1

    Både ja och nej.

    Det bör bli förbjudet att sprida fake news, desinformation och förneka fakta. Förintelsen är bara en liten del av detta. Visst, det är tragiskt att det finns sådana men annat är riktigt farlig som den propaganda vaccinmotståndare sprider.

  • hawtho­rne
    Sat 17 Apr 2021 21:00
    #8
    Tow2Mater skrev 2021-04-17 20:03:15 följande:
    Nej, absolut inte! Man ska kunna tycka och tro vad man vill!
    Absolut får du det men det är inte det som diskuteras. Det handlar om du ska få sprida det du tycker och tror.
  • Sat 17 Apr 2021 21:14
    #9
    hawthorne skrev 2021-04-17 21:00:13 följande:
    Absolut får du det men det är inte det som diskuteras. Det handlar om du ska få sprida det du tycker och tror.
    Jag trodde det var att "kriminalisera förnekande av förintelsen". Men du säger det är bara om man sprider det då? Vad betyder "sprida" i sammanhanget? Att prata med sin familj och vänner när man diskuterar åsikter? eller är det mera att propagera på publika platser?

    I vilket fall liknar det gamla Sovjetunionen.
  • Sat 17 Apr 2021 21:16
    #10
    Överste Senap skrev 2021-04-17 20:38:33 följande:
    Fakta är fakta. Det är inget man tycker eller inte tycker.

    Det är ingen förutom lättledda svagsinta som kan tro att förintelsen ej ägt rum. Sedan finns det de som av politiska skäl vill hävda det och det är ett direkt hot mot demokratin.
    Om man vill förneka fakta ska man ha all rätt i världen att göra det.
Svar på tråden Ska det vara olagligt att förneka förintelsen?