• Sat 17 Apr 2021 20:04
    812 visningar
    11 svar
    11
    812

    Orolig för min 3-årings vikt

    Barn och vikt


    Jag undrar lite kring era barn födda 2017 och deras vikt.


    Börjar känna mig lite orolig kring min dotters vikt som är 18 kg på 100 cm längd, hon har hoppas upp en kurva ser jag sen senaste kontrollen på bvc. Hon är kinkig i maten och äter aldrig en måltid utan krångel/tjat/muta/prat (som jag vet kanske inte är den bästa vägen). Hon ÄLSKAR allt som är sött och kan äta hur mycket som helst om hon skulle få (försöker att vi bara äta godis och fikabröd på helgerna).


    Hon dricker en flaska lättmjölk på kvällen annars vatten! Leker mkt ute och jag tycker att hon rör på sig normalt jämför med andra vi känner.


    Vet att jag kan och ska absolut ta upp detta med bvc, men tänker bara att någon kanske vill bolla lite här eller kanske oroar sig för samma, hur går ni tillväga? Vill verkligen inte att det ska bli ett problem när hon är äldre. Varken åt ena eller andra hållet. Vill att hon ska ha en sund vikt och känna sig nöjd själv i framtiden och det är ju nu det är helt och hållet vi föräldrar som ansvarar för att det blir så!

  • Svar på tråden Orolig för min 3-årings vikt
  • Sat 17 Apr 2021 20:23
    #1

    Fast det är väl en helt normal längd och vikt på en 3-åring? Över genomsnittet, men fortfarande helt inom vad som är normalt. Eller? Vad är det som gör er oroliga?

  • Gameof­throne­s
    Sun 18 Apr 2021 13:51
    #2

    Jag tycker också att det låter som en normalvikt.

    Ser ni att him äter dom hon ska så är ett inget att oroa sig för.

    Sen har hon blivit kinkig för ni har inte varit konsekventa med maten. Krydda, ha fantasi, sen får man vara tydlig att man äter bra.

    Det är väl ni som har börjat med allt" sött " det är inte barnet som väljer maten.

    Har själv 3 barn och vi har varit noga med servera den maten som serveras. Självklart är det vissa ingredienser som man inte tycker om så är det bara. Och allergier. Jag gillar inte ost men köper det till resten utav familjen.

    Mina barn äter väl typ 90-95% av all mat som finns.

    Det är tacksamt för mina barn äter bra hos andra och deras kompisars barn inte tycket om just den maten som serveras.

    Sen kommer det ett glatt samtal ibland /nångång att mina barn är inte kräsna i maten och tackar för middagen.

  • Anonym (Charl­otte)
    Sun 18 Apr 2021 16:42
    #3

    Har en 3,5 årig dotter som är 100 cm och väger 15,5 kg. Godis har vi aldrig introducerat så det äter hon inte, fikabröd äter hon när vi är bortbjudna och det bjuds på det eller ibland om vi har picknick eller nåt ute. Men absolut inte varje vecka. Däremot har vi lördagsmys med goda frukter som vindruvor, melon, ananas och liknande. Skulle absolut fundera på att ta bort en del av det söta på helgerna, även om det "bara" är på helgen så är ju det ganska ofta. Menar man även flera dagar på helgen och inte bara lördag samt äter både godis och fika så blir det väldigt mycket. Men allt beror ju på vilka mängder det handlar om, är det bara några få godisbitar varje lördag så är det ju ingen fara.

  • Anonym (Frida­)
    Wed 21 Apr 2021 20:59
    #4

    Om hon hoppat upp en kurva behöver du ju inte vara så orolig och tjata och truga i henne mat! Ät normal mat tillsammans hela familjen. Ge henne inte massa mellanmål om hon inte äter middagen.

  • Wed 21 Apr 2021 21:08
    #5

    Förstår inte vad det är du är orolig över? Alla barn väger och är olika långa. Min son är 2 år om 2 veckor och väger redan 15 kg. Inget fel på det alls.

  • Gameof­throne­s
    Wed 21 Apr 2021 23:21
    #6

    Det finns ingen mall. På längd eller vikt

    Genetiskt arv. Mona barn h a r fått blandad kompott. En är trådsmal, andra är bastant etc

  • Thu 22 Apr 2021 09:50
    #7
    Birdiz skrev 2021-04-17 20:04:15 följande:

    Barn och vikt


    Jag undrar lite kring era barn födda 2017 och deras vikt.


    Börjar känna mig lite orolig kring min dotters vikt som är 18 kg på 100 cm längd, hon har hoppas upp en kurva ser jag sen senaste kontrollen på bvc. Hon är kinkig i maten och äter aldrig en måltid utan krångel/tjat/muta/prat (som jag vet kanske inte är den bästa vägen). Hon ÄLSKAR allt som är sött och kan äta hur mycket som helst om hon skulle få (försöker att vi bara äta godis och fikabröd på helgerna).


    Hon dricker en flaska lättmjölk på kvällen annars vatten! Leker mkt ute och jag tycker att hon rör på sig normalt jämför med andra vi känner.


    Vet att jag kan och ska absolut ta upp detta med bvc, men tänker bara att någon kanske vill bolla lite här eller kanske oroar sig för samma, hur går ni tillväga? Vill verkligen inte att det ska bli ett problem när hon är äldre. Varken åt ena eller andra hållet. Vill att hon ska ha en sund vikt och känna sig nöjd själv i framtiden och det är ju nu det är helt och hållet vi föräldrar som ansvarar för att det blir så!


    Du är orolig att hon blir för tjock och samtidigt tjatar och mutar du för att få henne äta upp?
  • Thu 22 Apr 2021 10:05
    #8

    Överviktig enligt iso-bmi, BMI 18, gränsen går runt 17,30. Har inte BVC sagt något så behöver du säkert inte oroa dig, men servera hälsosam mat. För tändernas skull är det ju inte så smart med lättmjölksflaskan på kvällen. Varför ska ni 'tvinga' henne äta upp? Servera det ni serverar på hyfsat fasta tider, det som äts det äts. Hade det varit ett underviktigt barn med näringsbrist, då hade jag sett en poäng med att försöka få barnet att äta mer.

  • Thu 22 Apr 2021 10:07
    #9
    Spucks skrev 2021-04-22 09:50:32 följande:
    Du är orolig att hon blir för tjock och samtidigt tjatar och mutar du för att få henne äta upp?
    Bra reflektion!

    Bättre att barnet tidigt lär sig att känna kroppen signal om när det är mätt och då sluta äta. För att även lära in "hur stor portion mat motsvarar den hunger jag känner nu" när man ska ta upp. 

    Tjat om att äta upp det som tagits upp på tallriken riskerar ju att mer eller mindre lära in att överäta och i förlängingen övervikt.
  • Thu 22 Apr 2021 10:10
    #10

    tillägg:
    Givetvis annan approach om det handlar om ett underviktigt barn som antaligen istället behöver lära sig hur mycket mat som behövs för att kroppen ska få det den behöver och för att växa sig frisk och stark.

  • Anonym (Biobo­nus)
    Thu 22 Apr 2021 10:16
    #11

    På vilket sätt är hon kinkig med maten? Vill hon bara ha pasta men ej kött och grönsaker? Vill hon inte äta alls? Tjatar hon om att få yoghurt eller macka istället för lagad mat? Och framförallt, vad och hur mycket äter hon?

Svar på tråden Orolig för min 3-årings vikt