• Sun 18 Apr 2021 16:29
    570 visningar
    6 svar
    6
    570

    Trots + toalettbesök?

    Hjälp mig snälla med min 3-åriga dotter!

    NOTERA: jag vet redan allt om lågaffektivt bemötande, fem gånger mer kärlek, boken ?barn som bråkar? etc. Det är inte den typ av råd jag letar efter nu.

    Min dotter är så otroligt trotsig och vi bråkar varje dag. Jag måste erkänna att jag ofta hanterar det dåligt, brusar upp osv. Det är som att hon trycker på knappar jag knappt visste jag hade. Försöker alla ?metoder? i början av utbrottet men sen tappar jag i princip alltid det.

    Det jag undrar är om ngn har erfarenhet av att humöret och trotset är kopplat till toaletten? Hon blev blöjfri i somras och det gick bra fram till att hon fick en lillebror ett par månader senare. Sedan dess kissar hon på sig ofta, håller inne bajs i flera dagar, vägrar gå på toaletten. Och när hon är kiss/bajsnödig så beter hon sig märkligt tex ligger ner (lättare att hålla sig), rullar runt, bråkar mer, går runt i en cirkel. Det är som att det går kortslutning i hjärnan men hon vägrar ändå gå. Ibland funkar det och det finns helt klart dagar när det rullar på bättre och hon inte kissar på sig alls men ofta är det kopplat till hennes otroligt starka temperament och humör. Hon gallskriker och bråkar och stampar i golvet flera gånger per dag, sen storgråter i ca 15 min efter varje utbrott.

    Bör tilläggas att hon är otroligt verbal sedan längre och skriker ?långa resonemang? om varför tex hon ville kamma håret själv eller varför hon inte vill bada eller vad det nu kan vara. Vi väljer givetvis våra fajter och som sagt - behöver inte de råden.

    Jag vill veta vad ni har för erfarenheter av trots i samband med toalettbesök samt generellt HUR arga blir era 3-åringar? Och hur ofta/länge?

    När det är som värst vill jag prata med BVC och har även gjort det ngn gång men tycker de generellt är otroligt okunniga och störiga. Bör man söka mer hjälp eller är det normalt i denna åldern?

    Ge mig styrka! ????????

    PS vill också tillägga att när saker väl funkar, vilket ändå är 70% av tiden så är hon otroligt härlig, snäll, rolig, smart, och väldigt mogen för sin ålder.

    Men det är som att det blir ngn neurologisk kortslutning ett par gånger per dag... ????

  • Svar på tråden Trots + toalettbesök?
  • Anonym (Klubb­en)
    Sun 18 Apr 2021 17:58
    #1

    Min äldsta är 4 nu och i värsta trotsen. Utbrott som hörs till grannbyn och som längst kan det nog pågå 20 minuter. Ibland får man ta i, det är oundvikligt. Men även välja sina strider. Han har inte direkt några problem med toabesöken nu även om han behöver påminnas och vi alltid tar upp honom för att kissa innan vi själva lägger oss.
    Han hade dock stora problem då runt 3. Han blev inte torr förrän nån månad efter han fyllt 3. Det gick bara inte för han gallskrek så fort han såg pottan. Så lite tänker jag att det har med åldern att göra. Är hon närmare 3 än 4 tex är det inte konstigt med lite tillbakagång i potteriet. Har man fått lillasyskon är det rätt vanligt att man vill gå tillbaks i utvecklingen och "känna sig liten" igen. Få samma tid och omsorg som lillsyskonet. Det brukar vara en fas. Man får liksom vänta ut det. Påminna när det är lugnt f.ö och inte tjata i sista minuten eller när lillsyskonet vrålar samtidigt. Måste blöjan på nån dag så får den åka på. Är hon hård i magen får ni ge lösande mat eller kanske Lactulos mellan varven så det går lättare. Madrasskydd i sängen. Känner du att du själv är på väg att få ett utbrott så gå ifrån henne en stund och låt henne skrika av sig. Håll lite koll förstås och kom tillbaks när du själv är lugn. De vet som sagt vilka knappar de ska trycka på för korkade är de inte trots sin ringa ålder!  Skrattande  Man får försöka vara den vuxne i situationen. Trotsen går över! 

    / hon med 2 barn i trotsen som ivrigt inväntar tonåren...

  • Anonym (2 barns föräld­rar)
    Sun 18 Apr 2021 18:12
    #2

    Allt gick bra tills småsyskonet kom.
    Ni måste behandla storasyster respektfullt .
    Mycke kärlek.
    Fördelar med att vara stor flicka och inte bäbis med blöja.
    Egentid med favvoföräldern.
    Risken är att barn 1 känner sig förbisedd och just toabesöket är något en 3åring kan styra.

  • sextio­talist
    Mon 19 Apr 2021 09:26
    #3

    Har ni avdramatiserat detta. 
    Det har ni kanske försökt med detta. Men jag ger ändå det som förslag. Att varje morgon och varje kväll (eller några andra bra tillfällen) så får hon sitta på toaletten en stund med en favoritbok, surfplatta eller att någon av er sitter med och man pratar om lite allt möjligt (inte en frågestund, utan bara prata). Inget krav på att något ska hända och händer det, så gör man ingen stor grej av det.
    Sonen var väldigt hård i magen, tog lång tid innan han blev helt torr. Just bajseriet var ett problem. Vår strategi var då att inte göra det till en grej, utan gjorde som jag föreslog och till slut så släppte det.

    Och när det gäller utbrott generellt. Vi lät sonen ha sina utbrott, gjorde inget för att stoppa dessa när de väl kommit igång. Däremot hittade vi strategier för att slippa utbrott t.ex när vi skulle iväg någonstans.

  • Anonym (Potta­)
    Mon 19 Apr 2021 09:30
    #4
    Anonym (Klubben) skrev 2021-04-18 17:58:34 följande:

    Min äldsta är 4 nu och i värsta trotsen. Utbrott som hörs till grannbyn och som längst kan det nog pågå 20 minuter. Ibland får man ta i, det är oundvikligt. Men även välja sina strider. Han har inte direkt några problem med toabesöken nu även om han behöver påminnas och vi alltid tar upp honom för att kissa innan vi själva lägger oss.

    Han hade dock stora problem då runt 3. Han blev inte torr förrän nån månad efter han fyllt 3. Det gick bara inte för han gallskrek så fort han såg pottan. Så lite tänker jag att det har med åldern att göra. Är hon närmare 3 än 4 tex är det inte konstigt med lite tillbakagång i potteriet. Har man fått lillasyskon är det rätt vanligt att man vill gå tillbaks i utvecklingen och "känna sig liten" igen. Få samma tid och omsorg som lillsyskonet. Det brukar vara en fas. Man får liksom vänta ut det. Påminna när det är lugnt f.ö och inte tjata i sista minuten eller när lillsyskonet vrålar samtidigt. Måste blöjan på nån dag så får den åka på. Är hon hård i magen får ni ge lösande mat eller kanske Lactulos mellan varven så det går lättare. Madrasskydd i sängen. Känner du att du själv är på väg att få ett utbrott så gå ifrån henne en stund och låt henne skrika av sig. Håll lite koll förstås och kom tillbaks när du själv är lugn. De vet som sagt vilka knappar de ska trycka på för korkade är de inte trots sin ringa ålder!    Man får försöka vara den vuxne i situationen. Trotsen går över! 

    / hon med 2 barn i trotsen som ivrigt inväntar tonåren...


    Potta till 3 åring? Varför? Kör toasitts istället? Min 10 månaders vägrar potta men älskar toasitts
  • Anonym (Klubb­en)
    Mon 19 Apr 2021 17:23
    #5
    Anonym (Potta) skrev 2021-04-19 09:30:21 följande:
    Potta till 3 åring? Varför? Kör toasitts istället? Min 10 månaders vägrar potta men älskar toasitts
    Vi började med potta när han var drygt 2. Vägrade. Köpte toasits- vägrade. Blev pottan ändå när paniken gick över och varför inte? Nu varvar han pottan och toan, Han gör som han vill faktiskt. Den yngre ska vi få torr i sommar och ja, hemska oss, det blir med potta det med. Alla gör som dom vill vettu. Glad
  • Mon 19 Apr 2021 19:22
    #6

    Jag har en extremt viljestark treåring och hon har definitivt några långa utbrott om dagen, nästan så fort hon inte får som hon vill.

    Hon har alltid varit sån, börjar bli lite mer resonabel nu i alla fall. Ligger efter med talet så jag hoppas det blir lättare när det lossnar. Ser det snarare som personlighetsdrag än nåt att kolla upp.

Svar på tråden Trots + toalettbesök?