• Guldfisken1

    Hur går det till i Storkkliniken i Danmark?

    Jag planerar att åka till Danmark´s Storkkliniken för att försöka få barn på egen hand. Jag är 41år och vill inte vänta på den rätte längre för han tycks inte vilja samarbeta. Obestämd

    Så jag har lite frågor och vill gärna att ni som varit där eller som vet mer än jag om denna process svarar mig om ni kan. 

    Hur går processen till?
    Är det samtal med terapeut/kurator först?
    Pratar man med läkare och gör undersökningar här i Sverige eller tar man direkt kontakt med Danmark?
    Är det kösystem som här i Sverige? (Den svenska kön är jättelång tror det är över 2år samt numera pausad pga spermadonatorbrist hörde jag.)
    Kan man få assisterad befruktning eller går dom direkt till ivf? 
    Om ivf, kan man få fler än ett ägg befruktat och sen nerfruset ev insatt två befruktade ägg direkt? 

    Sen undrar jag över vad allt kostar? 
    Vad har ni som gjort Danmarksresan fått betala? 
    Vad har dom för åldersgränser i Danmarks storkklinik?
    Här i Sverige har jag tydligen inte ens en chans. Gråter

    Tacksam för alla hjälp.
    Kramar!

  • Svar på tråden Hur går det till i Storkkliniken i Danmark?
  • Aliona

    Grattis till beslutet! Vi (jag och min fru) valde Storkkliniken för 5 år sedan när vi skulle skaffa barn och de är suveränt bra!

    Du har massa fågor och en del, som tex vad det kostar, är bättre att kolla på deras websida. Dessutom beror det ju på vilken behandling du kommer att ta så det är omöjligt att svara på!

    Vad du gör är att du bokar ett första möte med dem. Det kan vara på Skype om du inte bor nära. Då går de igenom din situation och alla dina möjligheter. De instruerar dig också exakt vad du behöver göra, vilka test du ska ta etc. De flesta test kan du ta hemma om du vill, men det är inte alla mottagningar i Sverige som hjälper till vid assisterad befruktning utomlands.

    De har inte psykologsamtal som här, men du har ett samtal med bm. Jag gjorde båda psykologsamtalet i Sverige och samtalet på Storkkliniken och det i mångt och mycket samma frågor som ställs. I DK hade vi dessutom långt samtal om valet av öppen eller annonym donator.

    Det är ju en kommerciell klinik så du kan i princip välja själv vilken behandling du vill ha. Men de kommer att titta på dina trstresultat, ålder etc. och rekommendera dig utifrån det, och min erfarenhet är att de kan vara rätt ihärdiga i rekommendationerna. De vill ha bra statistik att kunna redovisa så de är inte intresserade av att ha patienter som har liten chans att lyckas. Och ärligt, vid 41 års åldet finns det inte många anledningar att inte välja IVF. Jag har för mig att chansen att lyckas är nere på enstaka procent, och det tar i genomsnitt ca 10 gånger för de som faktiskt lyckas. De exakta siffrorna hittar du i Storkklinikens informationsfolder. Du kan så klart försöka med insemination först, men du riskerar att göra av med väldigt mycket pengar och tid som är riktigt dyrbart för dig.

  • MammaKajsa

    Grattis till beslutet!

    Gå med i föreningen "Femmis", där kan du säkert få stöd och svar på många av dina frågor.

    Femmis är Föreningen för frivilligt ensamstående föräldrar med donation, och består av personer i olika faser av processen att bli föräldrar som ensamstående med hjälp av assisterad befruktning med donator eller från klinik.

    www.femmis.se

    Varmt lycka till!  

Svar på tråden Hur går det till i Storkkliniken i Danmark?