• Mon 19 Apr 2021 14:34
    507 visningar
    4 svar
    4
    507

    Nidblödning? Gravid?

    Hej allihopa!

    Efter ppiller slut började jag ta ägglossningstest för att hålla koll på ägglossning och kunna planera att bli gravid. Jag hade ägglossning enligt Clearblue ägglossningstest den 7 mars och fick sedan mens den 19 mars. Den mensblödningen startade med rosa blödningar en hel dag för att sedan sätta fart på mensen som varade cirka 6 dagar. Denna månaden fick jag positivt på ägglossningstest den 4 april och haft molvärk till och från. Lite mindre än två veckor därefter fick jag en ljusrosa blödning på morgonen fredagen den 16e sen inget mer på dagen, den 17e tog jag ett grav test som visade negativt. Jag har fått ljusrosa väldigt små flytningar på pappret 3 dagar i sträck under helgen men enbart på morgonen sen inget mer. Hade sex på söndagen och fick en klarröd liten blödning precis efter sexet men sen inget mer... kan detta var en nidblödning? Tänker eftersom att mensen inte sätter igång? Har någon erfarenhet av liknande ? Tänkte att jag skulle ta ett grav test till om ett par dagar kanske ?:)

  • Svar på tråden Nidblödning? Gravid?
  • Mon 19 Apr 2021 14:40
    #1

    Nej, en nidblödning infaller när embryot fäster vilket sker 5-7 dagar efter äl. Kroppen kan bli knasig efter pilleravslut och äl-test är inget bevis på att ett ägg släpper så än går det nog inte riktigt lita på din kropp. Men du kan alltid ta ett gravtest igen om några dagar om du vill.

  • Mon 19 Apr 2021 14:46
    #2

    Har läst på en del ställen att de kan ske en nidblödning när man egentligen ska ha mens? Att de kan ta upp till 10-14 dagar

  • Mon 19 Apr 2021 15:14
    #3
    MellisWH skrev 2021-04-19 14:46:39 följande:
    Har läst på en del ställen att de kan ske en nidblödning när man egentligen ska ha mens? Att de kan ta upp till 10-14 dagar
    Nej, det är inte sant. Embryot fäster när det blivit en hatching blastocyst vilket det blir senast 7 dagar efter äl. Man kan få mensliknande blödningar vid tiden för mens som gravid, men det är inte en nidblödning.
  • Wed 28 Apr 2021 12:08
    #4

    Jag tänker att gravtesterna borde visa positivt nu om du är efter BIM? Vet inte vilken dag du är på i cykeln? Däremot så kan ju kroppen bete sig lustigt länge efter P-piller så kan ju också varit en mellanblödning. Nidblödning inträffar när ägget fäster några dagar efter ägglossning. Däremot kan man få en genombrottsblödning vid mens för kroppen inte riktigt fattat än. Men då brukar man få positivt på gravtest med?

Svar på tråden Nidblödning? Gravid?