• Mon 19 Apr 2021 20:10
    2026 visningar
    32 svar
    32
    2026

    Fel att tjäna pengar på aktier?

    Tycker ni att det är fel att tjäna pengar på aktier? Om ja, i så fall varför? Motivera gärna.

  • Svar på tråden Fel att tjäna pengar på aktier?
  • Anonym (Hmm)
    Mon 19 Apr 2021 20:44
    #1

    Jag tyckte det förut då det går emot hela den existensialla betingelsen då pengar är värt mer än ett liv. Tyvärr så kommer man ju knappt någonstans om man inte satsar på det. Alltid låst till ett skitjobb och arbeta ihjäl sig innan man har fått njuta utav livet på riktigt.

    Men jag vet inte. Har ännu inte köpt några aktier, men har funderat på det.

  • Anonym (Hmm)
    Mon 19 Apr 2021 20:49
    #2
    Anonym (Hmm) skrev 2021-04-19 20:44:38 följande:

    Jag tyckte det förut då det går emot hela den existensialla betingelsen då pengar är värt mer än ett liv. Tyvärr så kommer man ju knappt någonstans om man inte satsar på det. Alltid låst till ett skitjobb och arbeta ihjäl sig innan man har fått njuta utav livet på riktigt.

    Men jag vet inte. Har ännu inte köpt några aktier, men har funderat på det.


    ..då pengar anses vara mer värt än ett liv*
  • Mon 19 Apr 2021 21:31
    #3

    Nej, varför skulle det vara fel? Jag har mycket aktier och tjänar bra på det.

  • Anonym (Fruga­n)
    Mon 19 Apr 2021 22:30
    #4

    Nej, självklart inte. Min man har tjänat massor på aktier. 

  • Anonym (Hmm)
    Mon 19 Apr 2021 23:31
    #5
    Anonym (Frugan) skrev 2021-04-19 22:30:10 följande:

    Nej, självklart inte. Min man har tjänat massor på aktier. 


    Skogshuggaren skrev 2021-04-19 21:31:24 följande:

    Nej, varför skulle det vara fel? Jag har mycket aktier och tjänar bra på det.


    Hmm, jag förstår inte era svar. Ni verkar tänka att det är rätt med aktier bara för att antingen du eller din partner tjänar på det. Jag kan ju ha missförstått frågan som bör isåfall ha ställts på ett annorlunda sätt kan jag tycka för att era svar ska vara mera rätta.


    Likt; Är det dumt att satsa på aktier, är risken större att man förlorar på det, ska jag lägga pengarna på någonting annat ?


    Kanske jag som är trög, vet inte.. eller så kanske det är ni som är "fartblinda" att ni inte kan tänka i en djupare mening? 


    Jag älskar iallafall ts tråd. Då jag verkligen har slitits ang detta ur etiska samt existensiell punkter.


    Det är ju ett orättvist "spel". Du behöver oftast ha en större startpeng för att ens kunna involvera dig i spelet. Men då "spelet" i längden alltid kräver liv genom att redan tillräckligt "rika" redan ifrån början väljer att leka lotto med pengarna i princip och därmed så samlas allt mer utav pengarna till detta spel och allt fler fattiga har ingen mat på sitt bord. Visst det finns de som skänker eller stöttar vissa byar eller gör vad dom kan för att andra fattiga ska få det lite bättre. Men sanningen är att så länge inte alla får börja med lika mycket i marker så är det orättvist och man behöver allt mer tur då. Inte bara när det kommer till aktier utan redan innan alltså för att ens kunna ta del utav "spelet".


    Lite som poker fast där har alla något att satsa, sen kanske man behöver ha tur ändå, visst, men det är ett eget val att spela i spelet och handlar inte om liv och död redan innan, om man inte har gjort bort sig vill säga ekonomiskt möjligtvis.


    Men en nyfödd har aldrig gjort bort sig. Inte heller ett barn utan dom föds in i ett lotto redan ifrån start. Barn dör av svält dagligen medans självbelåtna spelare älskar se sina "stats" stiga. På de ihjäl svältandes bekostnad, egentligen.


    Det är konstigt hur människan kan älska en peng (sak) eller siffror på en skärm mer än livet, mer än naturen och helt åsidosätter tacksamheten och omtanken samt välviljan samt ställa ultimatumet om att alla ska få börja med lika mycket. 


    Hade alla i världen som ex fått 1M i sin valuta vid 18 års åldern och sedan fått klara sig på egen hand genom att göra sina egna val i form utav investeringar så hade jag inte skrivit denna text. Men världens ser inte ut som så, utan pengarna samlas i hos de redan rika så de kan bli än mer rikare eller i ett "moln" med hjälp utav det digitala.


    Inte heller blir det bättre utav att samhället är uppbyggt som så att man enbart måste vara delaktig i dess alla djävulska mindre utspel. Ingen ska få ge vidare med en helt ren själ, alla ska vara skyldiga till att ha varit delaktiga.


    Att man då dessutom ger sig in i aktiebranchen är som att omfamna det själviska, egoistiska, narcissistiska spelet samt att man rubbar på vad som är viktigt på riktigt samt allas lika värde, ett ord man tjatar om ofta inom detta landet bl a, men det är ju bara skitsnack då det bara handlar om pengar och bekräftelse i grunden i 99.5 procent utav fallen.


    Med det sagt så betyder det inte att alla rika är dåliga människor, men de flesta tänker allt som mest på sig själva. För hade dom inte gjort det så skulle ingen ha svultit ihjäl någonstans på hela jorden, med tanke på att maten finns omkring om i dess mest naturligaste form i naturen.


    Jag tror dock på iden om att ingen ska få äga något utan alla äger det tillsammans. Det är det ända riktiga faktiskt. Problemet är bara att människan ändå (de få som har) makt, kommer att utnyttja det och utöva maktmissbruk då trots att vi har slagit oss ifrån tjafset om pengar så kommer vi inte ifrån det faktumet att människan ändå älskar sig själv före än någon eller något annat liv.


    Men då den är girig så kommer den ändå att tråna efter bekräftelse utav andra och därmed inskränka andra individer på andra nivåer istället.


    Avslutar texten här för att inte hamna i off topic. Hade nog kunnat skriva en halv bok här.

  • Anonym (...)
    Tue 20 Apr 2021 01:27
    #6

    Företag kan ge ut aktier för att kunna investera i sin framtid. Vi kan tjäna pengar på att hjälpa dessa företag. När vi hjälper företagen skapas jobb vilket ökar välståndet för ännu fler personer. När företaget går bättre går värdet upp på aktierna.

    Det går inte alltid väl för alla företag som expanderar, därför investerar man i många företag för att sprida riskerna.

    Jag tycker det är jättebra. Det har provats andra metoder, men detta är den som fungerat bäst.

  • sextio­talist
    Tue 20 Apr 2021 08:28
    #7

    Inget fel egentligt, man investerar sina pengar och vill självklart ha något tillbaka. Det som stör mig är att det är så mycket kortsiktighet när det gäller aktiehandel. Det gäller att blidka aktieägarna vid varje kvartalsrapport.
    Arbetar numera på ett företag som ägs av oss medarbetare. Vilket är en stor skillnad. Företaget kan satsa långsiktigt på ett helt annat sätt.

  • Anonym (F)
    Tue 20 Apr 2021 09:00
    #8
    sextiotalist skrev 2021-04-20 08:28:39 följande:

    Inget fel egentligt, man investerar sina pengar och vill självklart ha något tillbaka. Det som stör mig är att det är så mycket kortsiktighet när det gäller aktiehandel. Det gäller att blidka aktieägarna vid varje kvartalsrapport.

    Arbetar numera på ett företag som ägs av oss medarbetare. Vilket är en stor skillnad. Företaget kan satsa långsiktigt på ett helt annat sätt.


    Så är det. Please the shareholders.

    Sen att många anti-kapitalister vill ha bra avkastning på sin tjänstepension och PPM är en annan sak tydligen ;)
  • Anonym (Peter­)
    Tue 20 Apr 2021 09:33
    #9
    Anonym (Hmm) skrev 2021-04-19 23:31:14 följande:

    Hade alla i världen som ex fått 1M i sin valuta vid 18 års åldern och sedan fått klara sig på egen hand genom att göra sina egna val i form utav investeringar så hade jag inte skrivit denna text.


    Förstår att du menar fint och väl, men din text är otroligt naiv och det märks dessvärre att du (som så många) varken förstår ämnet världsekonomi och hur det här fungerar. Hade man gett alla 1 miljoner hade de inte varit värt något, egentligen likt pengar (aka valutan) i sig. 
    Anonym (Hmm) skrev 2021-04-19 23:31:14 följande:
    Skogshuggaren skrev 2021-04-19 21:31:24 följande:

    Nej, varför skulle det vara fel? Jag har mycket aktier och tjänar bra på det.


     


    Det är ju ett orättvist "spel". Du behöver oftast ha en större startpeng för att ens kunna involvera dig i spelet. Men då "spelet" i längden alltid kräver liv genom att redan tillräckligt "rika" redan ifrån början väljer att leka lotto med pengarna i princip 



    Sålänge vi inte pratar om t.ex. schweiziska fonder, eller etc. där man måste lägga in  ett visst större belopp, så är ju just det fina att börsen låter gemene man få möjlighet till att göra sina egna pengar. På vilket sätt är det här ett orättvist spel? Förstår verkligen inte, men jag tror, utan att försöka vara en översittare, så har du inte nog kunskap om det här för att framföra en hållbar argumentation till varför det vore fel. 

    Enligt mig skulle jag snarare säga att om det är något som är "fel" kan det vara ett par av alla dessa pensionsfonder som investeras från oss i väst, i fattigare länder där vi köper upp t.ex. byggnader etc. och trycker upp priser på bostäder i länder där till slut det egna folket inte fåt råd att bo i sina bostäder de själva har byggt. Men allt för att vi i väst inte ska klaga på att vår pension går ned utan det är viktigt att den växer - således kör vi över de fattigare länderna. Till en viss del. 

    Men om man däremot köper aktier direkt av ett företag man litar på och känner att det de driver med är OK, förstår jag verkligen inte varför det här vore fel. 
  • Tue 20 Apr 2021 09:34
    #10

    Om man är emot aktieägande så är man ju emot hela det ekonomiska system som vi lever i. Det är företag och företagande som skapar välstånd, och till detta behövs kapital. För ett företag är det bra att ha en bred ägarbas (många aktieägare), då är det oftast lättare att t ex genomföra nyemissioner. Jag har bidragit i många emissioner i mina dagar, och därmed räddat företag eller gett dem möjlighet att utvecklas.

    Det är ju inte sant att det krävs "en större startpeng". Vem som helst kan köpa aktier, idag kan man köpa poster om en enda aktie. Det kan räcka med 50 kr för att gå in på börsen. Och jag vänder mig mot att aktiemarknaden skulle vara ett "spel". För mig är det ett sätt att investera och få en bättre avkastning än på bankkontot.

Svar på tråden Fel att tjäna pengar på aktier?