• Mon 19 Apr 2021 20:40
    1556 visningar
    32 svar
    32
    1556

    ivf med donatorägg

    Hej! Undrar om det är någon här som upplevt samma problem som vi..: är ett par, jag är 43 och min sambo är 33. Vi har försökt att få barn i ca tre år snart och aldrig lyckats bli gravida. I höstas gjorde vi två ivf i Danmark på Vitanova med mina ägg och hans spermier, båda ggr sattes två embryon in men inget tog sig. Inför tredje gången fick ja veta att våra chanser att lyckas är mellan 3-4 %. Det kändes som för dåliga odds så vi beslutade att prova med en donator. Så äntligen fick vi en donator och redan en och en halv vecka senare vart det äggutplock. Jag tyckte det var lite märkligt att dom redan börjat hennes cykel innan dom tillfrågade oss men så var det i alla fall. Dom fick ut 7 ägg varav bara tre visade tecken på befruktning. Dag två var inget av äggen av den kvaliten att de kunde frysas in så de sa att de ville vänta en dag till för att se om kvaliten blev bättre. Jag var vi det här laget otroligt besviken och skeptisk, till saken hör att de garanterar ett embryo dvs inte en blastocyst som de flesta kliniker i Sverige garanterar. Så kom nästa dag och då ringde en läkare och sa att ett ägg nu visade på tillräcklig kvalitet för att kunna frysas in. Jag är nu livrädd för att dom bara har gjort det för att inte min garanti ska gälla och att dom ska behöva hitta en ny donator till oss utan att vi behöver stå för kostnaden...

    Är det någon annan därute som fått så dåligt resultat med donator ägg?

    /Ledsenochfrustrerad

  • Svar på tråden ivf med donatorägg
  • Mon 19 Apr 2021 21:14
    #1

    Vi fick 4 blastocyster varav 2 frystes ner ena gången och 5 blastocyster varav 3 frystes ner den andra gången. Blev 2 barn av det. Så det låter lite klent. Det är inte ens ett bra resultat för nån med egna ägg. Av en donator förväntar man sig mer. Jag vet dom som fått 10 blastocyster tom.

  • Mon 19 Apr 2021 22:32
    #2

    Hej Jagärbarajag!

    Tack för svar! Det låter mer som det resultatet jag förväntade mig, får man fråga vilken klinik ni använde er av? Vi har gjort allt på Vitanova i Danmark, jag vet inte riktigt vad ja ska göra känner mig blåst av kliniken sen är det klart att det kanske funkar med bara ett ägg men känns ju väldigt osäkert ochså med tanke på att det inte är en blastocyst...

  • Mon 19 Apr 2021 22:58
    #3
    Officerskan skrev 2021-04-19 22:32:13 följande:
    Hej Jagärbarajag!
    Tack för svar! Det låter mer som det resultatet jag förväntade mig, får man fråga vilken klinik ni använde er av? Vi har gjort allt på Vitanova i Danmark, jag vet inte riktigt vad ja ska göra känner mig blåst av kliniken sen är det klart att det kanske funkar med bara ett ägg men känns ju väldigt osäkert ochså med tanke på att det inte är en blastocyst...
    Ärligt sagt så hade jag inte satt in nåt annat än 2 blastocyster. Innan man hamnar i ÄD har man ju redan oftast försökt flera år, kanske gjort flera IVF:er med egna ägg och bekostat det själv om man är till åren. DÅ vill man ha bästa tänkbara förutsättningar när man går vidare till nåt som är ännu dyrare. Och som många av oss gjort utomlands. Vi gjorde våra i Tjeckien på Unica i Brno. Det tog flera insättningar, men det berodde inte på embryona utan att jag krävde annan medicinering pga flera missfall. Embryona var bra. Jag blev gravid 4 gånger med 5 av embryona och efter många år blev det två barn. Vi fick chansen 55% med 2 blastisar och 45% med en och via FET. Båda barnen är FET-barn.

    Du ska alltså göra FET nu snart med det enda embryot? Vilken chans anser kliniken att ni har då? Visst kan det ju räcka med ett ägg, men man brukar vanligen få fler och de brukar odlas 5 dagar för att öka chansen.
  • Tue 20 Apr 2021 15:40
    #4

    Hej.

    Jag håller också på med IVF behandling i Danmark vitanova, jag börjar bli besviken på dem angående detta med embryo/blastocyst. I samtalet kom vi överens om att vi ska vänta och se kvaliten utav äggen och hur de delar sig och sedan prata om insättning av embryo eller blastocyst.

    Jag har min första ägguttag den 23/4 så redan nu har de planerat att sätta tillbaka en 3 dagars embryo.

    Jag vill ju ha en blastocyst om det finns möjlighet och om äggen ser rätt bra ut och delar sig fram till 5 dagen. Men det känns som att dem är omöjliga på något vis. Vad tycker du om kliniken ??

    Tänkte prata med dem när jag åker dit. Vi lägger så mycket pengar och borde känna oss nöjda och få ett bra bemötande tillbaka. Dem vägra sätta tillbaka två embryo då dem tycker jag är för ung. ????

  • Wed 21 Apr 2021 20:08
    #5

    Hej!

    Nä känner mig inte jättenöjd med Vitanova nu! Skulle rekommendera dig att du insisterar på att dom väntar med att sätta in äggen tills de är blastocyster, ångrar att inte jag gjorde det med mina egna ivf er. Nu är jag jättebesviken på det urdåliga resultatet jag fått med donatorägg och jag har redan betalat så jag vet inte hur ja ska lösa detta. Känns inte alls säkert, önskar nu att jag valt en klinik som garanterar blastocyst! Om jag var du skulle jag rekommendera att välja en annan klinik, även om de är trevliga på Vitanova så får jag inte känslan att dom ?försöker sitt bästa?!

    Hoppas äggutaget går bra för dig!

  • Anonym (Storf­ångste­n)
    Wed 21 Apr 2021 20:12
    #7
    Officerskan skrev 2021-04-21 20:08:10 följande:

    Hej!

    Nä känner mig inte jättenöjd med Vitanova nu! Skulle rekommendera dig att du insisterar på att dom väntar med att sätta in äggen tills de är blastocyster, ångrar att inte jag gjorde det med mina egna ivf er. Nu är jag jättebesviken på det urdåliga resultatet jag fått med donatorägg och jag har redan betalat så jag vet inte hur ja ska lösa detta. Känns inte alls säkert, önskar nu att jag valt en klinik som garanterar blastocyst! Om jag var du skulle jag rekommendera att välja en annan klinik, även om de är trevliga på Vitanova så får jag inte känslan att dom ?försöker sitt bästa?!

    Hoppas äggutaget går bra för dig!


    Låter smartare
  • Anonym (F)
    Thu 22 Apr 2021 14:38
    #8
    Anonym (Storfångsten) skrev 2021-04-21 20:12:19 följande:

    Åh vad tråkigt att höra :/ Oh äd det är inget jag rekommenderar. Det är väldigt väldigt oetiskt mot barnet att göra så och ökar risker för massa skador och komplikationer också. Don?t do it.

    Däremot finns kliniker i Ryssland där man får ivf med barn eller pengarna tillbaka garanti. Tåget har gått för många i din ålder när det kommer till barn.. började du vid 40? :/


    Blir arg och ledsen när jag läser ditt inlägg. Finns anledningar till att man väntar med barn och av olika anledningar har tåget med egna ägg gått då. Jag är själv en av dom och har två barn med ÄD. Inga ?skador? el ? komplikationer med mina barn.. och dom är kanske mer älskade och önskade än många barn med båda biologiska föräldrar.

    ditt inlägg svarade ju inte heller riktigt svar på TS fråga heller..
  • Thu 22 Apr 2021 16:51
    #10
    Anonym (Storfångsten) skrev 2021-04-22 16:05:29 följande:

    Du är ju inte dess genetiska förälder utan barnet har ju det någon annanstans men saknar rätt att ha kontakt med dina genetiska rötter. Att man väntar med barn kan inte ett oskyldigt barn stå till svars för. Kränker man barns rättigheter finns ingen perdon för det enligt mig. Dina behov är en sak, ett barns är frånskilt detta. Äd är och förblir oetiskt.


    Hon är barnens biologiska förälder oavsett genetik.

    ÄD är och förblir lagligt i Sverige. Det är ingen som kränker ett otroligt önskat barn! Himla tråkig syn du har på etik...
  • Anonym (F)
    Fri 23 Apr 2021 09:26
    #14
    Anonym (Storfångsten) skrev 2021-04-23 03:24:00 följande:

    Om du verkligen förstod kontentan i vad jag skrev och om du verkligen förstod den djupa problematiken kring detta skulle du sluta skylla ifrån dig. Öppna ögonen för vad detta faktiskt handlar om. Det går inte att prata bort.


    Gå och lägg dig och sov istället..

    Du borde nog skriva i en annan tråd, ingen som sökte dina skeva åsikter här.

    Tack och hej!
  • Anonym (Också fel)
    Fri 23 Apr 2021 09:32
    #15
    Anonym (Storfångsten) skrev 2021-04-22 19:40:45 följande:

    Enligt ditt resonemang är surrogatmödrar också biologiska mödrar till barnen.

    Det spelar ingen roll. Du berövar ett barn rätten till sitt genetiska ursprung oavsett vilket är fel och oetiskt. Du blir aldrig mer förälder till barnet än på papper. Allt annat är ren löja.

    Vidare är det också oetiskt då kvinnorna utomlands får pengar under bordet. Det är alltså ingen donation utan ett sätt för desperata att överleva genom att låta exploatera sin kropp. Skäms att vara en del av mänskligheten ibland. Barn är ingen slags beställningsvara till för att behaga vuxna. Nej vet ni vad, antingen skaffar man barn i tid, använder ivf eller adopterar. Att hålla på avla barn på andra är väldigt oetiskt.


    Du har fel faktiskt så finns bara ett val att skaffa barn i tid, ivf är att leka gud och adoption är oetiskt det med
Svar på tråden ivf med donatorägg