• Tue 20 Apr 2021 17:04
    632 visningar
    3 svar
    3
    632

    Fördelar med lägenhet

    Hej!

    Vi har sedan 2009 bott i hus. Vi har 3 barn, 13, 11 och 5 år gamla. Vi funderar nu på att ta steget vidare och köpa lägenhet centralt om 2-3 år. Våra äldsta barn är då så pass stora och i gymnasieålder. Vi tänker att vi ska få ett enklare liv med lägenhet och kunna göra mer saker. Men vi har en del krav, det måste vara minst en femma så vi får 4 sovrum. Jag har bara bott i lägenhet en kort period innan vi fick första barnet, då flyttade vi till bostadsrätt med utetäppa, så det var ju lägenhet men ändå med lite trädgård. Såå vad jag är ute efter är hur det är att bo i lägenhet med barn, fördelar, nackdelar you namn it. Vad ska vi tänka på?

    Som jag skrev kommer vi ha en del krav på lägenheten och vi kommer verkligen ge det tid att hitta det som känns rätt för oss.

  • Svar på tråden Fördelar med lägenhet
  • Thu 27 May 2021 19:45
    #1

    Vill ni ha lgh helt utan uteplats men med balkong alltså? Hyra eller köpa? 

    Det här är viktigt för mig när jag letar lgh: 

    Området. Är det lugnt? 

    Lyhört? Då går det bort om det inte är köpes, då kan jag själv ljudisolera. Även om det är lugnt just nu, kan man inte få garantier på att inte en stökig person/familj flyttar in framöver. 

    Hur är de allmänna kommunikationerna?  För att slippa skjutsa jämt är det viktigt att bussarna går någorlunda ofta iaf. 

    Balkongen, hur stor är den, hur vill ni kunna använda den? 

    Hiss ett måste för mig om det är mer än en trapp upp. Men jag letar mindre pga att barnen är stora och jag har fel på mina knän. Tanken är att jag bara ska flytta en gång till i livet och jag vet inte om jag kommer att klara av trappor framöver. 

    Jag vill helst ha en lgh en trapp upp. Detta för att jag vet att jag ibland kan gå hårt och jag vill inte störa grannarna. Men jag kan också tänka mig högst upp, om det finns hiss, för att själv slippa störas av grannar som går eller springer hårt. Har haft grannar vars barn inte kunde gå, de sprang så det dundrade konstant, jättejobbigt. Huset var dessutom väldigt lyhört, man kunde höra grannen brakskita ibland... 


    Jag bor också gärna i hus som det råder rökförbud i, iaf utomhus. Om de röker i sin egen lgh och det inte kommer in rök till mig kan de ju röka, men har bott så att jag inte kunnat ha fönstren öppna eller nyttjat min balkong pga kedjerökande grannar. (Ja, jag sa till men fick då ilskna svar och en anmälan om trakasserier på mig, efter första gången jag sa till haha. Den las förvisso ner och den rökande grannen blev tillsagd att inte röka konstant på balkongen, det gick så där med det..) 

    Nackdelarna är ju om man har barn som vill ut och leka och det inte finns möjlighet att släppa ut dem själv. Får man jobbiga grannar är ju det också rätt, tja jobbigt  


    Jag vill också kunna ha tvättmaskin i lgh. Gärna med bra möjligheter att hänga tvätten också utan att behöva ha en ställning ståendes i vardagsrummet. 

  • Thu 27 May 2021 20:01
    #2

    Fördel: mindre underhåll, både löpande och renovering.

    Nackdelar: grannar nära (både vad gäller störa och störas), mer omständligt att ta sig ut med barnen (särskilt små då), ingen trädgård, vanligtvis mindre förvaring.

    Som tips: flera badrum, kolla förrådsmöjligheter, inte fönster åt bara ett håll. Kolla så gott det går upp ventilation och omgivningar i förväg.

  • Thu 27 May 2021 21:03
    #3

    En nackdel med att bo i lägenhet är att det ofta är dåligt med utrymmen. Stort förråd (eller möjlighet att hyra ett extra), cykelförråd, hobbyrum och annat väger upp det. Vissa föreningar har även gästlägenhet, gym och andra möjligheter så det skulle jag kollat upp i förväg. Ett annat krav från min sida hade varit minst två toaletter, varav ett stort badrum som har plats för tvättmaskin och arbetsbänk.

Svar på tråden Fördelar med lägenhet