• Wed 21 Apr 2021 18:25
    1056 visningar
    8 svar
    8
    1056

    Polisanmäla vårdslöshet I trafiken?

    Idag hade jag jobbat som vanligt i en lägenhet, trappstäd, och när jag skulle cykla därifrån till nästa ställe, kom en bilist i fulfart. Vi båda bromsade, men hade jag inte kört så nära väggen kunde det gått värre.

    Der här är nog inte så ovanligt, men han körde väldigt fort, och det är 30-40 km/h på den här vägen. Och en annan sak, när man kör ut från lägenheterna, måste man korta lägenhetens parkering, och på den här parkering är det infart förbjuden på ena sidan. Men den här mannen körde förstås in på sidan som man inte får köra in på! Så det känns som han körde väldigt vårdslöst faktiskt.

    (Min beskrivning är kanske inte så bra, men i bilden nedan kan ni se hur jag menar. För som ni ser är det en liten infart till parkering på vänster sida och en större UTFART till höger. Så jag cyklade från lägenheterna gård, på utfarten mot vägen och möter den här bilisten, fastän det ej är infart.

    Jag hann inte se mycket mer än att det var en man, men han hade en äldre dam bredvid sig, och i det här lägenheterna bor det många äldre, så jag förmodar att han skjutsade hem sin mamma eller nåt o den stilen, och hur kan man då köra så som han gjorde?

    Jag är inte alltför insatt i lagarna, men hade han kört på mig, så antar jag att det hade legat på hans ansvar? För visst, man får köra på vägen, men då måste man köra ut, inte in. Och han kan väl inte strunta i såna trafikregler bara för att han eller en närstående till honom bor i lägenheten som tillhör parkering?

  • Svar på tråden Polisanmäla vårdslöshet I trafiken?
  • Wed 21 Apr 2021 18:41
    #1

    Han hade stått med ansvaret om han kört på dig men så länge du inte har video av händelsen med tydlig nummerskylt kan polisen inget göra.

  • hawtho­rne
    Wed 21 Apr 2021 18:47
    #2

    Klart att du kan polisanmäla något sådant men jag undrar hur stor koll du har på reglerna?
    Det finns inga hastighetsbegränsning 30-40 km/h...

    Även cykel räknas som fordon och du som cyklist är således fordonsförare. Så vem som blir ansvarig ska vi låta vara osagt då det som sagt är extremt otydligt vilka regler som verkligen gäller.

  • Wed 21 Apr 2021 19:30
    #3

    Jag skrev väl att jag inte är så insatt i lagar?

    Jag förstår varför min cykel är relevant, hade jag varit där som fotgängare och han nästan kört på mig hade det verkligen varit så stor skillnad då?

    Och fordonsförare, än sen? Jag bröt inga regler, var på min sida av vägen, och körde på en plats där fick cykla, till skillnad från bilisten.

  • hawtho­rne
    Wed 21 Apr 2021 19:37
    #4
    HannahAurora skrev 2021-04-21 19:30:09 följande:
    Jag skrev väl att jag inte är så insatt i lagar?

    Jag förstår varför min cykel är relevant, hade jag varit där som fotgängare och han nästan kört på mig hade det verkligen varit så stor skillnad då?
    Och fordonsförare, än sen? Jag bröt inga regler, var på min sida av vägen, och körde på en plats där fick cykla, till skillnad från bilisten.
    Du skrev så rörigt så om du gjorde det så missade jag det.
    HannahAurora skrev 2021-04-21 19:30:09 följande:
    Jag skrev väl att jag inte är så insatt i lagar?
    Ok, du är inte insatt. Du kan således inte veta om du är ansvarig eller inte.
    HannahAurora skrev 2021-04-21 19:30:09 följande:
    Jag förstår varför min cykel är relevant, hade jag varit där som fotgängare och han nästan kört på mig hade det verkligen varit så stor skillnad då?
    Och fordonsförare, än sen? Jag bröt inga regler, var på min sida av vägen, och körde på en plats där fick cykla, till skillnad från bilisten.
    Som jag skrev, är du cyklist för du fram ett fordon och du lyder då under exakt samma regler som för bilar.
    HannahAurora skrev 2021-04-21 19:30:09 följande:
    hade jag varit där som fotgängare och han nästan kört på mig hade det verkligen varit så stor skillnad då?
    En fotgängare är inte ett fordon.
    Som fordonsförare ska du alltid, i alla lägen, lämna företräde till fotgängare.
    Det är alltså andra lagar än för dig som cyklist.
    HannahAurora skrev 2021-04-21 19:30:09 följande:
    Och fordonsförare, än sen? Jag bröt inga regler, var på min sida av vägen, och körde på en plats där fick cykla, till skillnad från bilisten.
    Det är det allt handlar om. Du har ingen koll på lagar så du kan inte veta om du gjort fel.

    Du körde ut från en parkeringsplats, där gäller att du, som fordonsförare/cyklist ska lämna företräde till alla, fotgängare som fordon.

    Men jag tycker du ska polisanmäla detta så att du får utrett vad som gäller. Dels för platsen och dels för dig såsom cyklist.


  • Wed 21 Apr 2021 20:25
    #5

    Okej, jag får se vad polisen har att säga då. Tack för hjälpen.

    Fast den där lagen om att lämna företräder på parkeringsplats borde inte gälla här, eftersom han körde på en ej infart väg.

  • hawtho­rne
    Wed 21 Apr 2021 20:27
    #6
    HannahAurora skrev 2021-04-21 20:25:51 följande:
    Okej, jag får se vad polisen har att säga då. Tack för hjälpen.

    Fast den där lagen om att lämna företräder på parkeringsplats borde inte gälla här, eftersom han körde på en ej infart väg.
    Den lagen gäller alltid.
    Två fel gör som bekant aldrig ett rätt.

    personligen tror jag att inget händer mer än att polisen förklarar exakt vad som gäller för dig och för andra och varför det är så.
  • Thu 22 Apr 2021 22:49
    #7
    HannahAurora skrev 2021-04-21 20:25:51 följande:

    Okej, jag får se vad polisen har att säga då. Tack för hjälpen.

    Fast den där lagen om att lämna företräder på parkeringsplats borde inte gälla här, eftersom han körde på en ej infart väg.


    Är det tydligt markerar att det är "ej infart"?
  • Tue 10 Aug 2021 06:49
    #8

    Polisanmäla kan man alltid göra men krävs bevis för att få något resultat av anmälan. Springer på många som kör som idioter när jag cyklar, men skulle jag lägga lika mycket energi på polisanmälan s

Svar på tråden Polisanmäla vårdslöshet I trafiken?