• Wed 21 Apr 2021 18:37
    1915 visningar
    52 svar
    52
    1915

    Hjälp mig inreda soffan med kuddar.

    Det här med kuddar är jätte svårt tycker jag.

    Är soffan finare utan kuddarna? Eller med kuddarna/pläden?

    Eller kommer ni på andra idéer?

    Jag gillar när kuddarna har samma färg som soffan för det ser så lugnt och stilrent ut.

  • Svar på tråden Hjälp mig inreda soffan med kuddar.
  • Sun 25 Apr 2021 12:23
    #41
    Litorina skrev 2021-04-25 12:15:47 följande:

    Har du soffan för att titta på eller för att använda? Vem ska titta på den? För vem ska den se snygg ut? Varför? Vad spelar det för roll vad vi tycker om dina soffkuddar? Det är ju du som bor där.

    Om du inte tänker använda soffan utan mest titta på den kan du ju gå all in och skapa ett konstverk. Måla, bygg på grejer mm. Annars - utgå från vad som är bekvämt och mysigt. Lev i ditt hem!

    I vår soffa ligger, förutom jag själv, just nu ett gosedjur, kexsmulor från fredagsmyset, en gul ihopknölad filt, lite vikt tvätt och de tre kuddarna jag vilar huvudet mot. Det är perfekt!


    Både och faktiskt!

    Jag vill att man får en WOW känsla när man kommer hem till mig. För jag brukar ha en del gäster hemma.
  • Sun 25 Apr 2021 12:37
    #42
    jordgubb33 skrev 2021-04-25 12:23:36 följande:

    Både och faktiskt!

    Jag vill att man får en WOW känsla när man kommer hem till mig. För jag brukar ha en del gäster hemma.


    Ok. Då ska jag vara ärlig eftersom du bett om hjälp. Ett hem som ser ut som en möbelbroschyr ger ingen wow-känsla. För att få det behövs något speciellt och personligt. Låt det synas vem som bor där. Det behöver inte bli plottrigt, bohemiskt och färgglatt, bara mer unikt. Konst är ett bra steg på vägen. Och saker som berättar något om dig. För jag är övertygad om att själva du kan ge folk wow-känsla.
  • Sun 25 Apr 2021 12:47
    #43
    Litorina skrev 2021-04-25 12:37:37 följande:

    Ok. Då ska jag vara ärlig eftersom du bett om hjälp. Ett hem som ser ut som en möbelbroschyr ger ingen wow-känsla. För att få det behövs något speciellt och personligt. Låt det synas vem som bor där. Det behöver inte bli plottrigt, bohemiskt och färgglatt, bara mer unikt. Konst är ett bra steg på vägen. Och saker som berättar något om dig. För jag är övertygad om att själva du kan ge folk wow-känsla.


    Ok, jag förstår men du hade personligen haft kuddar men mönster och färg? Hade du haft flera kuddar i varje hörn och sen en som sticker ut i mitten? Eller hur hade du gjort om ditt rum såg ut som mitt. Berätta !:)
  • Sun 25 Apr 2021 13:31
    #44
    jordgubb33 skrev 2021-04-25 12:47:02 följande:

    Ok, jag förstår men du hade personligen haft kuddar men mönster och färg? Hade du haft flera kuddar i varje hörn och sen en som sticker ut i mitten? Eller hur hade du gjort om ditt rum såg ut som mitt. Berätta !:)


    Vi har så himla olika ideal för inredning. Men för det första har jag ingen plats för kuddarna. De ligger där någon senast använde dem. När vi veckostädat lägger vi dem i en hög i hörnet och sen sprider familjen ut dem effer hand. Jag har lite svårt för när saker i hem är uppställda som i en utställning. Jag får ingen mysig hemkänsla och det känns som att man förstör om man sätter sig.

    I ditt rum hade jag bytt till en ljusare gardin i en färg som gör mig glad och som passar med tapeten. Mörka gardiner äter upp så mycket av dagsljuset och gör att själva fönstret bländar. Sen hade jag valt blandat mönstrade och enfärgade kuddar i färger som passade till gardinen.

    Sen hade jag lagt en duk på bordet för att slippa den stora mörka blanka ytan (ren smaksak!). Jag är inte så förtjust i skarpa kontraster inomhus, så det mörka bordet passar i mina ögon inte så bra till den ljusa mattan.

    Med en duk skulle också föremålen på bordet synas bättre. Nu är det svart på svart på svart. Jag är mer för att använda flera ungefär jämnljusa kulörer som passar bra ihop.
  • Sun 25 Apr 2021 14:23
    #45
    Litorina skrev 2021-04-25 13:31:39 följande:

    Vi har så himla olika ideal för inredning. Men för det första har jag ingen plats för kuddarna. De ligger där någon senast använde dem. När vi veckostädat lägger vi dem i en hög i hörnet och sen sprider familjen ut dem effer hand. Jag har lite svårt för när saker i hem är uppställda som i en utställning. Jag får ingen mysig hemkänsla och det känns som att man förstör om man sätter sig.

    I ditt rum hade jag bytt till en ljusare gardin i en färg som gör mig glad och som passar med tapeten. Mörka gardiner äter upp så mycket av dagsljuset och gör att själva fönstret bländar. Sen hade jag valt blandat mönstrade och enfärgade kuddar i färger som passade till gardinen.

    Sen hade jag lagt en duk på bordet för att slippa den stora mörka blanka ytan (ren smaksak!). Jag är inte så förtjust i skarpa kontraster inomhus, så det mörka bordet passar i mina ögon inte så bra till den ljusa mattan.

    Med en duk skulle också föremålen på bordet synas bättre. Nu är det svart på svart på svart. Jag är mer för att använda flera ungefär jämnljusa kulörer som passar bra ihop.


    Åh tack för ditt svar. Hur ljus gardin hade du haft?

    Enfärgad eller med mönster?

    Va tycker du om denna?

  • Sun 25 Apr 2021 14:33
    #46
    Litorina skrev 2021-04-25 13:31:39 följande:
    Vi har så himla olika ideal för inredning. Men för det första har jag ingen plats för kuddarna. De ligger där någon senast använde dem. När vi veckostädat lägger vi dem i en hög i hörnet och sen sprider familjen ut dem effer hand. Jag har lite svårt för när saker i hem är uppställda som i en utställning. Jag får ingen mysig hemkänsla och det känns som att man förstör om man sätter sig.

    I ditt rum hade jag bytt till en ljusare gardin i en färg som gör mig glad och som passar med tapeten. Mörka gardiner äter upp så mycket av dagsljuset och gör att själva fönstret bländar. Sen hade jag valt blandat mönstrade och enfärgade kuddar i färger som passade till gardinen.

    Sen hade jag lagt en duk på bordet för att slippa den stora mörka blanka ytan (ren smaksak!). Jag är inte så förtjust i skarpa kontraster inomhus, så det mörka bordet passar i mina ögon inte så bra till den ljusa mattan.

    Med en duk skulle också föremålen på bordet synas bättre. Nu är det svart på svart på svart. Jag är mer för att använda flera ungefär jämnljusa kulörer som passar bra ihop.
    Förlåt men en duk på ett glasbord? 
  • Sun 25 Apr 2021 15:09
    #47
    jordgubb33 skrev 2021-04-25 14:23:52 följande:

    Åh tack för ditt svar. Hur ljus gardin hade du haft?

    Enfärgad eller med mönster?

    Va tycker du om denna?


    Den var fin. :)
  • Sun 25 Apr 2021 15:10
    #48
    Pope Joan II skrev 2021-04-25 14:33:53 följande:

    Förlåt men en duk på ett glasbord? 


    En bok kanske?
  • Sun 25 Apr 2021 15:13
    #49
    jordgubb33 skrev 2021-04-25 15:10:11 följande:
    En bok kanske?
    Ja, det tycker jag är bättre. Min invändning blev förstås konstig efter att jag sagt att det inte finns några måsten i inredning. Men duk på glasbord blev för magstarkt, jag kunde inte hålla tyst. 
  • Sun 25 Apr 2021 15:28
    #50
    Pope Joan II skrev 2021-04-25 14:33:53 följande:

    Förlåt men en duk på ett glasbord? 


    Haha! Ja. Jag vet. Det var därför jag skrev att det var en ren smaksak. Jag har så otroligt svårt för glasbord. En duk skulle förutom att dölja det blanka dessutom göra att man slipper slamret när man ställer saker på det. Jättejobbigt ljud från glasbord. En kompis hade bordsskiva med kakel på. Lät hemskt när man ställde ner tekoppen. Men det är jag det. Kompisen älskade sitt bord.

    Jag tycker ljudet i ett rum är viktigt för trevnaden. Spartanskt inredda rum med flera hårda ytor får tyvärr ofta jobbig akustik, om det är ett betonghus. Trähus med trämöbler, mattor, gardiner och blommor i fönstren ger mycket skönare ljudmiljö. Ett sidospår.
  • Sun 25 Apr 2021 15:33
    #51
    jordgubb33 skrev 2021-04-25 15:10:11 följande:

    En bok kanske?


    Du kan ju låta de böcker du läser just nu ligga framme. Att lägga fram böcker bara för att ha något där spär nog bara på möbelbroschyrkänslan.
  • Sun 25 Apr 2021 16:43
    #52

    Så fin! Vad tycker ni om denna?:)

Svar på tråden Hjälp mig inreda soffan med kuddar.