• Fri 23 Apr 2021 02:34
    945 visningar
    11 svar
    11
    945

    Katt kissar fel och minskar i vikt

    Vart vänder man sig när man inte hittar svaret? Jo familjeliv såklart ????!

    Min äldsta katt har sedan 2 månader tillbaka börjat kissa i sängen ett flertal gånger per vecka, kan vara 3 gånger per dag. Han bajsar också utanför lådan helt utan förklaring. Kattlådan är ren och vi har även bytt den oftare än vanligt på det senaste för att se om det kan vara det. För två veckor sedan köpte vi också feliway som veterinären rekomenderade men inget funkar!! Han har minskat en del i vikt också vilket får mig att misstänka att han är redigt sjuk och han är förresten 7 i år

    Vet trodde först att det kunde bero på att vi har en 1 åring hemma som står katten men det verkar väldigt ologiskt att han ska störa så mycket att katten till och med minskar i vikt? Han får fortfarande sova i vår säng och har fått göra det sen bebisen kom så inget annorlunda där inte. Jag har till och med slutat amma och ger katten all uppmärksamhet när sonen sover men nu vet jag inte längre.

    Sträcker ut mig till er och hoppas ni har något tips, en lösning, någon som varit med om samma och hur det slutat. Vi försöker ALLT men snart finns det inte mycket kvar att göra och det börjar mer och mer luta mot att han får vandra vidare ????


    Sjuk katt
  • Svar på tråden Katt kissar fel och minskar i vikt
  • Fri 23 Apr 2021 03:01
    #1

    Ta blodprover på honom och be vet testa för de vanligaste orsakerna till viktnedgång då detta är allvarligt. Det kostar visserligen en slant men är definitivt värt det då det faktiskt KAN vara något fysiskt som går att bota med tabletter eller så vet ni om kattens njurar är dåliga och han kanske behöver njurfoder för att på så sätt köpa er ett par extra år tillsammans.

    Sedan skulle jag trots det absolut se över lådsituationen och utöka antalet kattlådor och ha dessa placerade på olika ställen i hemmet. Vissa katter är ruggigt kräsna med hur lådan är, vilken kattsand som används (generellt rekommenderar man inte pellets eller kristallsand till katter som kissar/bajsar fel). Det rekommenderas att ha 1 låda per katt + 1 extra.

    När ni tvättar sängkläderna och täckena han kissat på bör ni hälla i ättika i tvättmaskinen - annars känner katten att det doftar kattlåda hur mycket ni än tvättat. Det är också värt att tänka på att undvika duntäcken om man har en katt som gör så här eftersom prasslandet av duntäcken påminner om toa för katter. Vet att det låter jobbigt, men älskar man sin katt är det definitivt värt att prova. Er katt är ju inte särskilt gammal heller. Önskar er all lycka!

  • Fri 23 Apr 2021 05:25
    #2

    Har ni inte varit hos vet och tagit prover, kollat urinsten,tänder, smärta mm så börja i med det. Tycker också att ni ska ställa fram en låda till.

  • Fri 23 Apr 2021 06:15
    #3

    Svaret hittar man naturligtvis hos veterinären.

    Men visst. Skulle tro att katten har problem med urinvägarna. Kanske en sten som delvis blockerar. Lådan förknippar katten med smärta då han försöker kissa och sätter sig nu utanför.

    Har kanske svårt att få ut urinen vilket kan leda till urinförgiftning som gör att han tappar aptiten.

  • Fri 23 Apr 2021 06:18
    #4

    7 år är för den delen ingen ålder på en katt, de lever lätt både i 15 och 20 år.

    Om problemet är urinvägarna kan detta lätt lösas, men lämnas det obehandlat så dör katten.

    Är det inte lite märkligt att du börjar tänka i banorna avlivning innan du ens tagit stackaren till doktorn.

  • Fri 23 Apr 2021 06:44
    #5

    Min erfarenhet av att ställa fram extra kattlådor fungerar inte är min erfarenhet.

    En katt blir vanligen mellan 12-15år. En del längre, en del kortare.

    Veterinären. Antingen så öppnar du plånboken och försöker se vad det kan vara för fel och om det går att bota. Eller så avlivar du djuret.

    Katter som pissar/bajsar utanför lådan inomhus går inte att ha.

  • Gameof­throne­s
    Fri 23 Apr 2021 06:44
    #6

    Ring till veterinären,

    När katten går ner i vikt och kissar sådär. Då är det inget som stämmer.

    Ta fram en kattlåda till.

  • Fri 23 Apr 2021 13:51
    #7

    Nu får ni det att låta som att avlivning är mitt första alternativ..

    Vi har inga prqasslande duntäcken, ättika används i tvätten och på bäddmadrass, olika kattsand har provats, en till låda har ställts ut men vi kan inte ha 5 stycken då vi har ett barn också? Maten har vi också bytt ut samt ger sånt han tycker om för att han ska få i sig extra.

    Jag har ingen försäkring på honom då jag fick honom när jag var 18 och ärligt, hur många har försäkring på sina blandraser? Så nej jag har inte råd att betala mängder hos vet.

  • Fri 23 Apr 2021 14:40
    #8
    19malin96 skrev 2021-04-23 13:51:31 följande:

    Nu får ni det att låta som att avlivning är mitt första alternativ..

    Vi har inga prqasslande duntäcken, ättika används i tvätten och på bäddmadrass, olika kattsand har provats, en till låda har ställts ut men vi kan inte ha 5 stycken då vi har ett barn också? Maten har vi också bytt ut samt ger sånt han tycker om för att han ska få i sig extra.

    Jag har ingen försäkring på honom då jag fick honom när jag var 18 och ärligt, hur många har försäkring på sina blandraser? Så nej jag har inte råd att betala mängder hos vet.


    Har man inte en väldigt stor buffert har man självklart försäkring på sin katt. Buffert behöver man ju även om man har djuret försäkrat men inte lika stor, då det kan dra iväg ordentligt trots försäkring. Det är ditt ansvar som djurägare att ditt djur inte lider vilket innebär att du måste ta din katt till vet. Antingen för att ta reda på felet och åtgärda det eller för avlivning. Hur du ska kunna leva med att ta bort katten utan att ta reda på felet förstår jag ju inte. Det kan ju vara något som går att åtgärda med foderbyte och/eller medicin. Att göra en allmänkontroll, ta prover och ett ultraljud kostar inte mängder så boka en tid direkt på måndag så katten inte behöver må dåligt.
  • Fri 23 Apr 2021 14:51
    #9
    19malin96 skrev 2021-04-23 13:51:31 följande:

    Nu får ni det att låta som att avlivning är mitt första alternativ..

    Vi har inga prqasslande duntäcken, ättika används i tvätten och på bäddmadrass, olika kattsand har provats, en till låda har ställts ut men vi kan inte ha 5 stycken då vi har ett barn också? Maten har vi också bytt ut samt ger sånt han tycker om för att han ska få i sig extra.

    Jag har ingen försäkring på honom då jag fick honom när jag var 18 och ärligt, hur många har försäkring på sina blandraser? Så nej jag har inte råd att betala mängder hos vet.


    Jag har valt att ha mina katter oförsäkrade (numer bara en katt) eftersom jag har en hel del sparpengar att ta av om det skulle hända något och försäkringspremierna sköt i höjden. Detta har borde gällt mina raskatter OCH huskatter. Katten blir ju inte automatiskt mindre värd pga att det är en huskatt, eller hur? Även om man räknar med att en raskatt kostar mer i inköpspris är ju denna katt inte alls mer värd rent ekonomiskt om man inte har en livförsäkring på den, men det har ju inte de flesta eftersom att livförsäkringar är sjukt dyra och om katten kostat 1 kr eller 10000 kr i inköp mindre relevant då detta är en struntsumma vilket som i en katts livslängd. Det är också så att även med veterinärvård försäkring måste man betala en viss självrisk och oftast går en undersökning samt behandling inte ens upp i en summa som gör att det överstiger självrisk och även om det gör det eftersom veterinärvård dessvärre blivit dyrare i takt med att fler folk försäkrar sina djur och stora riskkapitalbolag köpt upp massor av mindre djurkliniker kanske det är frågan om nån tusenlapp mer. Självklart inte i väldigt komplexa fall och vid större operationer eller om veterinärkliniken är fula och försöker dra ut maximalt med pengar av djurägaren, men nu pratar jag om de vanligaste fallen.

    Har man dock inga sparpengar måste man faktiskt ha en veterinärvårdsförsäkring som läget ser ut idag.

    Men oavsett tycker jag endå att du ska be vet ta ett blodprov på katten och be dem undersöka de vanligaste anledningarna till viktnedgång samt felkissning. Jag gjorde en sådan undersökning på min numera bortgångne katt när han tappade i vikt och började kissa fel och det gick på ca 2500kr vill jag minnas. Var inte heller rädd för att säga att ditt djur är oförsäkrat, om du inte låter oerhört empatistörd när du säger det KAN de försöka minska kostnaden så gott det går (detta beror givetvis lite på både din personlighet, veterinärens dito samt eran tidigare relation).

    Låt oss säga att blodproverna skulle kosta 3000kr idag, då kostar en avlivning bara en tusenlapp mindre. Det är stor sannolikhet att detta tillstånd går att bota eller att ni åtminstone kan få några extra år ihop med ett njurfoder (som jag fick med min älskade katt och är tacksam för varje extra minut), men att välja avlivning innan en grundläggande hälsokontroll tycker jag låter både djupt omoraliskt samt mycket besynnerligt då man lever i en så nära relation med sin katt att detta bör automatiskt göra att man vill bevara den relationen så länge det är möjligt. Tänk om du avlivar katten för ca 2000kr men om du valt att lägga till en tusenlapp och ett par hundralappar på medicin hade denna katt levt tills den varit 15-20 år? Skulle du kunna leva med dig själv då? För det är så enkelt i realiteten.
  • Fri 23 Apr 2021 15:46
    #10
    Kexsmula skrev 2021-04-23 14:51:05 följande:
    Jag har valt att ha mina katter oförsäkrade (numer bara en katt) eftersom jag har en hel del sparpengar att ta av om det skulle hända något och försäkringspremierna sköt i höjden. Detta har borde gällt mina raskatter OCH huskatter. Katten blir ju inte automatiskt mindre värd pga att det är en huskatt, eller hur? Även om man räknar med att en raskatt kostar mer i inköpspris är ju denna katt inte alls mer värd rent ekonomiskt om man inte har en livförsäkring på den, men det har ju inte de flesta eftersom att livförsäkringar är sjukt dyra och om katten kostat 1 kr eller 10000 kr i inköp mindre relevant då detta är en struntsumma vilket som i en katts livslängd. Det är också så att även med veterinärvård försäkring måste man betala en viss självrisk och oftast går en undersökning samt behandling inte ens upp i en summa som gör att det överstiger självrisk och även om det gör det eftersom veterinärvård dessvärre blivit dyrare i takt med att fler folk försäkrar sina djur och stora riskkapitalbolag köpt upp massor av mindre djurkliniker kanske det är frågan om nån tusenlapp mer. Självklart inte i väldigt komplexa fall och vid större operationer eller om veterinärkliniken är fula och försöker dra ut maximalt med pengar av djurägaren, men nu pratar jag om de vanligaste fallen.

    Har man dock inga sparpengar måste man faktiskt ha en veterinärvårdsförsäkring som läget ser ut idag.

    Men oavsett tycker jag endå att du ska be vet ta ett blodprov på katten och be dem undersöka de vanligaste anledningarna till viktnedgång samt felkissning. Jag gjorde en sådan undersökning på min numera bortgångne katt när han tappade i vikt och började kissa fel och det gick på ca 2500kr vill jag minnas. Var inte heller rädd för att säga att ditt djur är oförsäkrat, om du inte låter oerhört empatistörd när du säger det KAN de försöka minska kostnaden så gott det går (detta beror givetvis lite på både din personlighet, veterinärens dito samt eran tidigare relation).

    Låt oss säga att blodproverna skulle kosta 3000kr idag, då kostar en avlivning bara en tusenlapp mindre. Det är stor sannolikhet att detta tillstånd går att bota eller att ni åtminstone kan få några extra år ihop med ett njurfoder (som jag fick med min älskade katt och är tacksam för varje extra minut), men att välja avlivning innan en grundläggande hälsokontroll tycker jag låter både djupt omoraliskt samt mycket besynnerligt då man lever i en så nära relation med sin katt att detta bör automatiskt göra att man vill bevara den relationen så länge det är möjligt. Tänk om du avlivar katten för ca 2000kr men om du valt att lägga till en tusenlapp och ett par hundralappar på medicin hade denna katt levt tills den varit 15-20 år? Skulle du kunna leva med dig själv då? För det är så enkelt i realiteten.
    Förstår inte varför man skulle behöva förklara sig hos veterinären? Vänd på steken, veterinären låter djuret plågas ihjäl om du inte har råd med kostnaden. Detta trots att dom kan hjälpa. Nu förstår jag veterinären. Det är krass ekonomisk realitet. Men släpp moral-tjafset.

    1.500kr kostade en avlivning hos mig i vintras. Sa att den pissa inomhus, fick all förståelse i världen hos veterinären.

    Bor på bondgård. Pysslar väl egentligen inte med djurbruk men min fru är expert att ta emot överblivna djur från stan. Jag gillar katter och dom gillar mig. Katten i vintras var nog tyvärr en vanvårdad stackare som vi fick. Systern hennes var också knäpp, men där löste det sig av sig själv efter ett tag.

    Katter får åka till veterinär. Kaniner och fjäderfän fixar jag själv hemma.

    Har djuren oförsäkrade. Dom får leva och ha det bra så länge dom är friska. Köper bara premiummat och godis. Jaktmarken är i sammanhanget oändlig men dom brukar hålla sig omkring lador och hus.

    Har inga problem att leva med mig själv.
  • Fri 23 Apr 2021 17:09
    #11

    Vända sig till veterinär är väl vettigare än familjeliv?

    Urinprov? Blodprov? Ultraljud?

    Min första tanke är njurarna.

Svar på tråden Katt kissar fel och minskar i vikt