• Fri 23 Apr 2021 09:02
    4549 visningar
    25 svar
    25
    4549

    Upprepande missfall och vill göra en utredning

    Någon som har varit med på utredning vid upprepande missfall? Har själv haft flera missfall I rad och vill kolla upp detta. Vill gärna höra andras erfarenheter.

  • Svar på tråden Upprepande missfall och vill göra en utredning
  • Fri 23 Apr 2021 09:18
    #1

    Fick tre missfall i rad i vecka 6 efter min dotter och påbörjade en utredning. Jag och mannen fick lämna blod, han för kromosomanalays och jag likaså + mycket fler tester. Väntade i 2-3 månader tills resultaten var klara, jag fick åka dit och fick berättat att alla tester såg bra ut och att de tror att det var otur i vårt fall.

    Tror de flesta får samma svar.

  • Anonym (1007)
    Fri 23 Apr 2021 10:08
    #2

    Följer. Jag ska själv snart på utredning och undrar också. Skulle haft tid om 20 min men läkaren blev sjuk.

  • Anonym (E)
    Sun 25 Apr 2021 17:21
    #3

    Efter 6 missfall i rad gjorde jag en utredning som inte visade några fel. Läkaren tror på otur...

  • Sun 25 Apr 2021 17:51
    #4
    Anonym (E) skrev 2021-04-25 17:21:06 följande:

    Efter 6 missfall i rad gjorde jag en utredning som inte visade några fel. Läkaren tror på otur...


    Hur kände du dig när du fått detta besked?
  • Sun 25 Apr 2021 17:51
    #5
    Anonym (E) skrev 2021-04-25 17:21:06 följande:

    Efter 6 missfall i rad gjorde jag en utredning som inte visade några fel. Läkaren tror på otur...


    Hur kände du dig när du fått detta besked?
  • Sun 25 Apr 2021 18:09
    #6
    Madame98 skrev 2021-04-23 09:18:22 följande:

    Fick tre missfall i rad i vecka 6 efter min dotter och påbörjade en utredning. Jag och mannen fick lämna blod, han för kromosomanalays och jag likaså + mycket fler tester. Väntade i 2-3 månader tills resultaten var klara, jag fick åka dit och fick berättat att alla tester såg bra ut och att de tror att det var otur i vårt fall.

    Tror de flesta får samma svar.


    Jättetråkigt att du fått flera missfall i rad. Hur känner du dig efter beskedet från utredningen? Att det är bara otur. Kommer ni försöka på naturlig väg?
  • Anonym (Dolor­es12)
    Mon 26 Apr 2021 08:56
    #7

    Vi fick en utredning nu i våras pga av 3 missfall på rad. Vi fick lämna blodprov för kromosonanalys (frivilligt) och de tog blodprov för att kolla min äggreserv, sköldkörtel m.m. Jag fick spola äggledarna för att se om de var något stop. Inget visade något fel utan ?bara? otur så nu försöker vi på själva & lyckas vi inte så får vi ställa oss i kö till IVF 1 år efter senaste missfallet :)

  • Mon 26 Apr 2021 09:06
    #8
    nyfikenkvinna skrev 2021-04-25 18:09:27 följande:

    Jättetråkigt att du fått flera missfall i rad. Hur känner du dig efter beskedet från utredningen? Att det är bara otur. Kommer ni försöka på naturlig väg?


    Några veckor innan beskedet råkade jag plussa, och precis efter jag fick beskedet berättat så utförde de ett ultraljud som såg bra ut. Var då i vecka 8, hade inte kommit längre än till vecka 6 med mina missfall. Så just då kändes det faktiskt som en lättnad, och jag har valt att tro att det faktiskt var otur för vår del. Är i vecka 15 idag och allt verkar se bra ut hittills iallafall.

    Hade jag inte varit gravid vid beskedet så hade jag däremot inte tagit det lika bra, för jag vet att många sjukhus brukar erbjuda kvinnor t.ex progesteron, trombyl och liknande för att höja chanserna att graviditeten stannar. Dessa skrivs inte ut på vårt sjukhus så jag hade troligtvis inte fått någon hjälp.
  • Anonym (1007)
    Mon 26 Apr 2021 09:33
    #9
    Anonym (Dolores12) skrev 2021-04-26 08:56:56 följande:

    Vi fick en utredning nu i våras pga av 3 missfall på rad. Vi fick lämna blodprov för kromosonanalys (frivilligt) och de tog blodprov för att kolla min äggreserv, sköldkörtel m.m. Jag fick spola äggledarna för att se om de var något stop. Inget visade något fel utan ?bara? otur så nu försöker vi på själva & lyckas vi inte så får vi ställa oss i kö till IVF 1 år efter senaste missfallet :)


    Är lite nyfiken, vet du varför dom spolade äggledarna trots att du faktiskt kan bli gravid? Är det att ägget kan skadas om det är trång passage och det sen leder till missfall? 
  • Anonym (Dolor­es12)
    Mon 26 Apr 2021 11:12
    #10

    Alla 3 missfallen skedde i vecka 6, så tidigt och därför spolade dom för att se att det inte var stopp/trångt som gjorde att ägget passerade långsammare. Upp till 3 månader efter kunde man ha större chans att bli gravid sa dom. Frågade aldrig mer om det sen. Kanske görs detta inte på alla kliniker vid missfallsutredning men det kändes ändå bra att få en :)

Svar på tråden Upprepande missfall och vill göra en utredning