• Fri 23 Apr 2021 09:02
    4551 visningar
    25 svar
    25
    4551

    Upprepande missfall och vill göra en utredning

    Någon som har varit med på utredning vid upprepande missfall? Har själv haft flera missfall I rad och vill kolla upp detta. Vill gärna höra andras erfarenheter.

  • Svar på tråden Upprepande missfall och vill göra en utredning
  • Anonym (Dolor­es12)
    Mon 26 Apr 2021 11:20
    #11
    Anonym (Dolores12) skrev 2021-04-26 11:12:57 följande:

    Alla 3 missfallen skedde i vecka 6, så tidigt och därför spolade dom för att se att det inte var stopp/trångt som gjorde att ägget passerade långsammare. Upp till 3 månader efter kunde man ha större chans att bli gravid sa dom. Frågade aldrig mer om det sen. Kanske görs detta inte på alla kliniker vid missfallsutredning men det kändes ändå bra att få en :)


    & Om vi lyckas bli gravida igen & passera 6+0 så får vi komma till kliniken för tidigt VUL och extra koll under graviditeten. Det känns väldigt tryggt då jag kommer vara oerhört rädd för missfall igen.
  • Anonym (1007)
    Mon 26 Apr 2021 12:23
    #12
    Anonym (Dolores12) skrev 2021-04-26 11:20:23 följande:

    & Om vi lyckas bli gravida igen & passera 6+0 så får vi komma till kliniken för tidigt VUL och extra koll under graviditeten. Det känns väldigt tryggt då jag kommer vara oerhört rädd för missfall igen.


    Okej jag förstår! Ja lika bra att prova allt. Jag är gravid igen nu efter två MA och ångesten är enorm. Ska på ultraljud senare idag. Fruktansvärd väntan.
  • Anonym (Dolor­es12)
    Mon 26 Apr 2021 12:39
    #13
    Anonym (1007) skrev 2021-04-26 12:23:30 följande:

    Okej jag förstår! Ja lika bra att prova allt. Jag är gravid igen nu efter två MA och ångesten är enorm. Ska på ultraljud senare idag. Fruktansvärd väntan.


    förstår ångesten! Att inte kunna känna sig lycklig, kändes som att jag väntade på missfall och inte väntade barn. Vilket i mitt fall tyvärr var sant i 3 fall.

    Håller alla tummar & tår att det går bra för dig. Det ska ju vara en väldigt liten % att man får ett tredje.
  • Anonym (1007)
    Mon 26 Apr 2021 15:06
    #14
    Anonym (Dolores12) skrev 2021-04-26 12:39:35 följande:

    förstår ångesten! Att inte kunna känna sig lycklig, kändes som att jag väntade på missfall och inte väntade barn. Vilket i mitt fall tyvärr var sant i 3 fall.

    Håller alla tummar & tår att det går bra för dig. Det ska ju vara en väldigt liten % att man får ett tredje.


    Ja det är riktigt tungt. Att inte våga lite på sin kropp. Tack snälla, dina tummar hjälpte! Fick se ett litet hjärta. <3
  • Anonym (Dolor­es12)
    Mon 26 Apr 2021 15:11
    #15
    Anonym (1007) skrev 2021-04-26 15:06:36 följande:

    Ja det är riktigt tungt. Att inte våga lite på sin kropp. Tack snälla, dina tummar hjälpte! Fick se ett litet hjärta. <3


    Vad glad jag blir. Grattis vad fint ! Vilken vecka är Dubai nu ?
  • Anonym (1007)
    Mon 26 Apr 2021 16:32
    #16
    Anonym (Dolores12) skrev 2021-04-26 15:11:42 följande:

    Vad glad jag blir. Grattis vad fint ! Vilken vecka är Dubai nu ?


    Tack snälla du :) Vecka 8. Har aldrig gått så långt att jag sett ett hjärta förut.
  • Anonym (Dolor­es12)
    Mon 26 Apr 2021 16:47
    #17
    Anonym (1007) skrev 2021-04-26 16:32:03 följande:

    Tack snälla du :) Vecka 8. Har aldrig gått så långt att jag sett ett hjärta förut.


    Underbart :) jag har det som målbild för framtiden, att få se ett hjärta slå. All lycka till dig !
  • Anonym (1007)
    Mon 26 Apr 2021 17:44
    #18
    Anonym (Dolores12) skrev 2021-04-26 16:47:12 följande:

    Underbart :) jag har det som målbild för framtiden, att få se ett hjärta slå. All lycka till dig !


    Jag hoppas det händer snart för dig! :)
  • Wed 1 Sep 2021 19:50
    #19
    Madame98 skrev 2021-04-26 09:06:13 följande:

    Några veckor innan beskedet råkade jag plussa, och precis efter jag fick beskedet berättat så utförde de ett ultraljud som såg bra ut. Var då i vecka 8, hade inte kommit längre än till vecka 6 med mina missfall. Så just då kändes det faktiskt som en lättnad, och jag har valt att tro att det faktiskt var otur för vår del. Är i vecka 15 idag och allt verkar se bra ut hittills iallafall.

    Hade jag inte varit gravid vid beskedet så hade jag däremot inte tagit det lika bra, för jag vet att många sjukhus brukar erbjuda kvinnor t.ex progesteron, trombyl och liknande för att höja chanserna att graviditeten stannar. Dessa skrivs inte ut på vårt sjukhus så jag hade troligtvis inte fått någon hjälp.


    Nu var det så länge sedan jag skrev här. Men hur har det gått för dig? Själv har jag inte lyckats behålla mina två graviditet och slutat i tidigt missfall I vecka 5. Får snackar under veckan hur våra provsvar kommer bli. Jag hoppas att sahlgrenska hittar fel som detta kan behandlas med läkemedeln.
  • Tue 7 Sep 2021 21:26
    #20

    Hej! Jag är i samma sits, 4 missfall på rad. Genomgick utredning, men tyvärr hittades inget. Gjorde samma tester som övriga i tråden inklusive spolning av äggledare. Tyvärr finns inget de kan göra sålänge man blir gravid - det är först om det börjar dröja längre mellan gångerna man blir erbjuden IVF. Jag fick trombyl och progesteron utskrivet av en privat läkare som jag ska testa vid nästa graviditet. Med tanke på att utredningen inte hittade några fel så borde det inte kunna hjälpa (men inte heller skada) och jag känner mig desperat efter att bara få testa något. Hur gammal är du och vart i landet bor du? Jag är 34, bor i Gbg-trakten och inga barn sedan innan. Har du fått svar på dina tester ännu? <3

  • Anonym (E)
    Sat 11 Sep 2021 16:53
    #21
    Jenniepennie031 skrev 2021-09-07 21:26:41 följande:

    Hej! Jag är i samma sits, 4 missfall på rad. Genomgick utredning, men tyvärr hittades inget. Gjorde samma tester som övriga i tråden inklusive spolning av äggledare. Tyvärr finns inget de kan göra sålänge man blir gravid - det är först om det börjar dröja längre mellan gångerna man blir erbjuden IVF. Jag fick trombyl och progesteron utskrivet av en privat läkare som jag ska testa vid nästa graviditet. Med tanke på att utredningen inte hittade några fel så borde det inte kunna hjälpa (men inte heller skada) och jag känner mig desperat efter att bara få testa något. Hur gammal är du och vart i landet bor du? Jag är 34, bor i Gbg-trakten och inga barn sedan innan. Har du fått svar på dina tester ännu? <3


    Jag var som du fast hade haft 6 missfall, fick sedan progesteron och trombyl sjunde försöket och det gick äntligen vägen! Bebisen är en månad nu. Är ju oklart om det hjälpte eller ej men väl värt ett försök. Hoppas det funkar för dig också.
  • Sat 11 Sep 2021 17:31
    #22
    Anonym (E) skrev 2021-09-11 16:53:17 följande:

    Jag var som du fast hade haft 6 missfall, fick sedan progesteron och trombyl sjunde försöket och det gick äntligen vägen! Bebisen är en månad nu. Är ju oklart om det hjälpte eller ej men väl värt ett försök. Hoppas det funkar för dig också.


    Tack för du delar med dig, alltid skönt att läsa att det faktiskt går bra för folk tillslut. Hur lång tid försökte ni innan det gick vägen?
  • Anonym (E)
    Sun 12 Sep 2021 16:08
    #23
    Jenniepennie031 skrev 2021-09-11 17:31:51 följande:

    Tack för du delar med dig, alltid skönt att läsa att det faktiskt går bra för folk tillslut. Hur lång tid försökte ni innan det gick vägen?


    Det tog tre år och 9 mån.
  • Mon 13 Sep 2021 12:19
    #24
    Anonym (E) skrev 2021-09-12 16:08:47 följande:

    Det tog tre år och 9 mån.


    Vilken kämpe du är och vilken känsla det måste varit när det äntligen gick vägen <3 Hur gammal var du då? Det har gått ca 2 år och 3 mån sedan första gången jag blir gravid, och efter 4 missfall känner jag att jag håller på att gå sönder inombords.
  • Anonym (E)
    Sat 18 Sep 2021 14:19
    #25
    Jenniepennie031 skrev 2021-09-13 12:19:53 följande:

    Vilken kämpe du är och vilken känsla det måste varit när det äntligen gick vägen <3 Hur gammal var du då? Det har gått ca 2 år och 3 mån sedan första gången jag blir gravid, och efter 4 missfall känner jag att jag håller på att gå sönder inombords.


    Jag är 39 nu, bebisen är som sagt en månad nu. Hade varit skönt att ha varit yngre men vad ska man göra när man bara får missfall efter missfall!
Svar på tråden Upprepande missfall och vill göra en utredning