• Sat 24 Apr 2021 16:22
    930 visningar
    6 svar
    -1
    6
    930

    Tror att min granne avsiktligt låter sin bil bli lappad

    Har märkt att min granne, som har en förhyrd parkeringsplats ca 50 meter från bostadshuset, väljer att med jämna mellanrum, ca 3 gånger i veckan parkerar på gästparkeringen utanför porten.

    Där kostar det 5 kronor per timme att parkera! Bötessumman ligger på 500kr. Nu har jag vid FYRA tillfällen lagt märke att grannen har blivit lappad. Nu tog han bort p boten från vindrutehållaren.

    Frågan är, är han så skuldsatt att han försöker höja sina skulder, för att få till en skuldsanering?

    Kan man anmäla någon om man misstänker att de föröker lura kronofogden? Vem då?

    Obs! Bilen står inte på min granne utan hans mamma!

    Vart kan man vända sig om man min veta ifall någon är skuldsatt, kronofogden, skatteverket? Kan man få uppgifter om dessa är offentliga?

    /apotekaren

  • Svar på tråden Tror att min granne avsiktligt låter sin bil bli lappad
  • Anonym (Åsa)
    Sat 24 Apr 2021 16:24
    #1
    +1

    Din granne är bara dum i huvudet, egoistisk och lat. Han skiter i böterna, för det är ändå hans mamma som åker på dom. 

  • Anonym (F)
    Sat 24 Apr 2021 17:17
    #2
    +1

    Hans mamma åker på att betala p-böterna. Grannens beteende är helt ologiskt, men en del människor skiter i sånt. Vi har en granne som råkar i blåsväder mest hela tiden men guess what... hans mamma äger huset.

    Det finns inget sätt att ta reda på hela skuldbilden för en person.

    Inkomst/underskott av kapital från förra årets deklaration är däremot offentlig uppgift, det kan ge en hint om personen är väldigt skuldsatt.

    Men vad exakt vill du anmäla och vad är åtalsbart?

  • Sun 25 Apr 2021 11:22
    #3
    +3

    Det finns mycket mer effektiva sätt att höja sina skulder än att dra på sin mamma parkeringsböter. Varför nu någon skulle vilja öka sina skulder är ju lite mysteriöst.

    Kronofogden kan bevilja skuldsanering för gamla skulder som är så pass höga att man inte kan betala tillbaka, men man har visat att man försökt betala av dem. Förstår inte vad du menar med att grannen försöker lura kronofogden. Att hans mamma åker på lite nya böter på 2000kr har absolut ingenting med grannen eller kronofogden att göra.  

    Tror du borde skaffa dig en ny hobby och sluta privatspana på grannarna. 

  • Sun 25 Apr 2021 22:16
    #4

    [quote=81087115]

    Tror du borde skaffa dig en ny hobby och sluta privatspana på grannarna. 

    [/quote]

    Tror inte det, det angår inte dig heller och helt irrelevant gällande min fråga.

  • Mon 26 Apr 2021 15:12
    #5

    Du kan alltid ringa till kronofogden och fråga om en viss person har betalningsanmärkningar och skuldsaldo där. Men du missar då eventuella skulder som ligger på bevakning hos inkassobolag och som inte har skickats till fogden. Och som redan sagts kan du betala för att få ut senaste deklaration.

    Men på vilket sätt tänker du att en ökning av grannens mammas parkeringsskulder skulle kunna ge grannen en skuldsanering? Eller tänker du att det är mamman som behöver en skuldsanering?

    Om det "saknas" skulder för att bedömas som kvalificerat insolvent skulle det vara enklare att skriva upp en privatskuld till någon (tex mamma eller omvänt om det var mamma som ville ha en skuldsanering) och bakdatera den så att den inte ser ny ut.

    Nu är det ju inte så lätt att få en skuldsanering och lite parkeringsböter hit och dit skulle nog inte påverka utgången av en skuldsaneringsansökan nämnvärt.

  • Sun 16 May 2021 16:46
    #6

    Det kan ju också vara så att grannen helt enkelt tycker att det är praktiskt att ställa bilen närmare porten ibland och det kan också vara så att han löpande faktiskt betalar felparkeringsavgifterna. Han kanske tycker att det är en kostnad han kan ta för sin bekvämlighet.

Svar på tråden Tror att min granne avsiktligt låter sin bil bli lappad