• Obalem

    BF Januari 2022 ????

    Känns helt galet att jag fick chansen att göra en tråd om att vänta barn!

    Vi väntar första barnet med bf 3 Januari 2022 :D

    Fler med bf Januari 2022 som vill byta lite ord och tankar om den kommande fantastiska resan? <3

  • Svar på tråden BF Januari 2022 ????
  • Link92
    Stjärnhimmeln skrev 2021-06-30 10:40:32 följande:

    Ni som inte är vaccinerade ännu, hur tänker ni?


    Jag har fått en vaccinationstid via min BM. 19/7 då är jag i 15+0, hade kunnat få från 12+0 men fanns inga tider förrän då.

    Tycker att nackdelarna med risker att föda för tidigt, smitta sin bebis osv känns mer läskiga än vaccinet som jag vet är testat på många :) men det är ju upp till var och en hur man känner.
  • Stjärnhimmeln
    YKY skrev 2021-06-30 11:04:13 följande:

    Jag tänker vaccinera mig när jag passerat vecka 14. Om det ens går att få en tid då. :)


    Link92 skrev 2021-06-30 12:20:06 följande:

    Jag har fått en vaccinationstid via min BM. 19/7 då är jag i 15+0, hade kunnat få från 12+0 men fanns inga tider förrän då.

    Tycker att nackdelarna med risker att föda för tidigt, smitta sin bebis osv känns mer läskiga än vaccinet som jag vet är testat på många :) men det är ju upp till var och en hur man känner.


    Jag har tid nästa vecka, är då i v 14.

    Link92 har du någon länk till studie som gjorts på de som blivit vaccinerade som gravida och som fött sina barn? Försökt googla men med dåligt resultat :P
  • madand
    superbloom skrev 2021-06-29 14:01:52 följande:

    De flesta av oss är nog på facebook nu! Säg till om du vill gå med, så får vi försöka kommunicera det till hon som är admin för gruppen. :) 


    Jag hade gärna velat bli inbjuden till gruppen :)
  • madand
    Stjärnhimmeln skrev 2021-06-30 10:40:32 följande:

    Ni som inte är vaccinerade ännu, hur tänker ni?


    Jag kommer vänta med vaccinet tills efter barnet är fött. Har verkligen gått och tänkt på det här och är inte helt hundra än men vill nog vänta pga bristfällig forskning samt information kring graviditet och vaccinet...
  • Lilja3389
    madand skrev 2021-06-30 13:41:26 följande:

    Jag kommer vänta med vaccinet tills efter barnet är fött. Har verkligen gått och tänkt på det här och är inte helt hundra än men vill nog vänta pga bristfällig forskning samt information kring graviditet och vaccinet...


    Jag kommer också avvakta tills efter barnet är fött. Min man ska vaccinera sig om en vecka. Men vi båda känner de finns för lite forskning om vaccin och påverkan på barnet.

    Men jag förstår de som tar de också, tycker de är upp till en själv :)
  • superbloom
    madand skrev 2021-06-30 13:39:28 följande:
    Jag hade gärna velat bli inbjuden till gruppen :)
    Jag skickade ett meddelande till dig! :) 
  • superbloom
    Stjärnhimmeln skrev 2021-06-30 10:40:32 följande:

    Ni som inte är vaccinerade ännu, hur tänker ni?


    Jag kommer ta det. Jag har fått tid för min första dos i nästa vecka, och då är jag i v. 13+1. Det känns tryggare för min del. Jag är väldigt orolig att få covid efter v. 20 och då riskera förtidig födsel. Min barnmorska sa att de hade några sådana fall. Å andra sidan har jag full förståelse för de som vill vänta också. Man ska göra det som känns bäst för en själv :) 
  • Link92
    Stjärnhimmeln skrev 2021-06-30 13:28:14 följande:

    Jag har tid nästa vecka, är då i v 14.

    Link92 har du någon länk till studie som gjorts på de som blivit vaccinerade som gravida och som fött sina barn? Försökt googla men med dåligt resultat :P


    Nej det har jag inte! Jag litar på att FHM har koll på sådant och att de är mer kompetenta än mig som lekman att tolka forskningsstudier. Jag tror inte att de och sjukvården skulle rekommendera det om de sett något som tyder på minsta risk. Jag förstår att man inte kunnat forska på biverkningar som barnet kan få flera år efter födseln, men de verkar inte tycka att det är troligt att sådana ska uppstå.

    Jag har en bekant som råkade smitta sin nyfödda 1 dag gamla bebis med covid (mamman då utan symptom i 3 dagar) och bebisen fick ligga på neo-IVA i 17 dagar.. nu verkar allt ha gått bra efter det, men det har gjort mig mer för att vaccinera.
  • Bula2021

    Jag vaccinerar mig nu på fredag, är då prick vecka 13. Litar också på FHM och regionerna istället för forum och egna hjärnspöken. Känner mig helt trygg inatt ta vaccinet och min barnmorska tyckte det var ett bra beslut.

  • Stjärnhimmeln
    Link92 skrev 2021-06-30 16:17:44 följande:

    Nej det har jag inte! Jag litar på att FHM har koll på sådant och att de är mer kompetenta än mig som lekman att tolka forskningsstudier. Jag tror inte att de och sjukvården skulle rekommendera det om de sett något som tyder på minsta risk. Jag förstår att man inte kunnat forska på biverkningar som barnet kan få flera år efter födseln, men de verkar inte tycka att det är troligt att sådana ska uppstå.

    Jag har en bekant som råkade smitta sin nyfödda 1 dag gamla bebis med covid (mamman då utan symptom i 3 dagar) och bebisen fick ligga på neo-IVA i 17 dagar.. nu verkar allt ha gått bra efter det, men det har gjort mig mer för att vaccinera.


    Jag pratade med bm idag och fick ta del av tolkningen av studien och känner både bu och bä. Får lita på ödet med tanke på att det är risker med båda delar.
Svar på tråden BF Januari 2022 ????