• Sat 24 Apr 2021 22:29
    23146 visningar
    884 svar
    884
    23146

    BF Januari 2022 ????

    Känns helt galet att jag fick chansen att göra en tråd om att vänta barn!

    Vi väntar första barnet med bf 3 Januari 2022 :D

    Fler med bf Januari 2022 som vill byta lite ord och tankar om den kommande fantastiska resan? <3

  • Svar på tråden BF Januari 2022 ????
  • Mon 12 Jul 2021 10:17
    NatMar005 skrev 2021-07-11 22:23:49 följande:

    Illamåendet har äntligen lagt sig lite och brösten gör inte lika ont. Halleluja moment! Förlamande trött fortfarande dock och kissar konstant.. halsbrännan är också bättre. Puh.

    Har KUB på onsdag och vi är bägge så nervösa att vi inte ens kan prata om det längre..


    Förstår känslan. Har KUB på fredag och jag känner att dagarna verkligen inte kan gå saktare? är också nervös!

    Hur har ni gjort när ni har berättat för familj/vänner? Jag är lite kluven i om vi ska vänta till efter KUB, eller om vi ska berätta för sambons familj idag då vi ska ses allihopa. Känns ju tråkigt om vi väntar till efter KUB och så har man fått ett dåligt resultat eller att fostret hemskt nog inte lever längre? blir ju liksom inte lika kul att berätta då. Vad hade ni gjort? Har en väldig beslutssvårighet kring detta haha :(
  • Mon 12 Jul 2021 10:25
    hejhejkola skrev 2021-07-12 10:17:27 följande:

    Förstår känslan. Har KUB på fredag och jag känner att dagarna verkligen inte kan gå saktare? är också nervös!

    Hur har ni gjort när ni har berättat för familj/vänner? Jag är lite kluven i om vi ska vänta till efter KUB, eller om vi ska berätta för sambons familj idag då vi ska ses allihopa. Känns ju tråkigt om vi väntar till efter KUB och så har man fått ett dåligt resultat eller att fostret hemskt nog inte lever längre? blir ju liksom inte lika kul att berätta då. Vad hade ni gjort? Har en väldig beslutssvårighet kring detta haha :(


    Vi berättade för min man föräldrar igår. Fast de är ett tag kvar till kub. Vi åker iväg dagen efter och så ska min mans moster ha våra husdjur. Vi tänkte berätta för henne då sant de vi ska besöka. (Om kub går bra förstås) men vi kom fram till att min mans mamma skulle bli helt förkrossad om hon inte fick veta först. De bor en bit bort så vi skulle inte ha möjlighet att ta vägen förbi när vi ska iväg.

    Sen va vi tydliga med att vi vill berätta för syskon osv. Än så länge bara några få vänner som vet.
  • Mon 12 Jul 2021 10:25
    hejhejkola skrev 2021-07-12 10:17:27 följande:

    Förstår känslan. Har KUB på fredag och jag känner att dagarna verkligen inte kan gå saktare? är också nervös!

    Hur har ni gjort när ni har berättat för familj/vänner? Jag är lite kluven i om vi ska vänta till efter KUB, eller om vi ska berätta för sambons familj idag då vi ska ses allihopa. Känns ju tråkigt om vi väntar till efter KUB och så har man fått ett dåligt resultat eller att fostret hemskt nog inte lever längre? blir ju liksom inte lika kul att berätta då. Vad hade ni gjort? Har en väldig beslutssvårighet kring detta haha :(


    Vi berättade efter ett tidigt ultraljud v.9+0. :) vet själv att det är så bra att nära och kära vet om gravditeten när det skiter sig (på RUL för oss förra gången) så man bara kan ringa i tårar utan att behöva förklara allt. Skönt att de visste att vi hade RUL den dagen så vi bara kunde ringa och gråta efteråt!
  • Mon 12 Jul 2021 11:13
    JosHed skrev 2021-07-12 10:25:38 följande:

    Vi berättade efter ett tidigt ultraljud v.9+0. :) vet själv att det är så bra att nära och kära vet om gravditeten när det skiter sig (på RUL för oss förra gången) så man bara kan ringa i tårar utan att behöva förklara allt. Skönt att de visste att vi hade RUL den dagen så vi bara kunde ringa och gråta efteråt!


    Ja precis, det är lite så jag tänker. Om det skiter sig på KUB känns det nog bättre att de vet än att man berättar om graviditeten när den redan är över? får se om sambon är ombord med att berätta idag! Vi har tidigare kommit överens om att vänta till efter KUB
  • Mon 12 Jul 2021 12:05
    Lilja3389 skrev 2021-07-12 07:04:29 följande:

    Håller tummarna på onsdag. Har mitt nästa torsdag, men gjort del 1. Va kul att se ultraljudet hur mycket som hänt sen sist.

    Mitt illamående och ömma bröst börjar också lägga sig. Kunde träna första gången på 5 veckor igår så skönt!


    Heja oss, kanske är det nu det vänder och vi får lov att må lite bättre!

    Det är läskigt men fördelarna väger över, försöker tänka så. Dessutom är det utanför vår kontroll och vi får helt enkelt bara roll with it. Tack! <3
  • Mon 12 Jul 2021 12:08
    hejhejkola skrev 2021-07-12 10:17:27 följande:

    Förstår känslan. Har KUB på fredag och jag känner att dagarna verkligen inte kan gå saktare? är också nervös!

    Hur har ni gjort när ni har berättat för familj/vänner? Jag är lite kluven i om vi ska vänta till efter KUB, eller om vi ska berätta för sambons familj idag då vi ska ses allihopa. Känns ju tråkigt om vi väntar till efter KUB och så har man fått ett dåligt resultat eller att fostret hemskt nog inte lever längre? blir ju liksom inte lika kul att berätta då. Vad hade ni gjort? Har en väldig beslutssvårighet kring detta haha :(


    Håller tummarna för oss bägge! <3

    Vi har berättat för de som står oss nära. Vi tänker som så att skulle vi tvingas avbryta graviditeten såhär sent så vill vi inte behöva hålla det hemligt heller om vi inte vill. Som min sambo säger, och han hatar (!!) Att prata; skulle det vara så att det inte går vägen så måste vi våga prata om det också. Och visa världen hur den faktiskt ser ut och sluta försköna allt och undanhålla det jobbiga. Han har rätt tror jag.
  • Mon 12 Jul 2021 12:56
    hejhejkola skrev 2021-07-12 10:17:27 följande:
    Förstår känslan. Har KUB på fredag och jag känner att dagarna verkligen inte kan gå saktare? är också nervös!

    Hur har ni gjort när ni har berättat för familj/vänner? Jag är lite kluven i om vi ska vänta till efter KUB, eller om vi ska berätta för sambons familj idag då vi ska ses allihopa. Känns ju tråkigt om vi väntar till efter KUB och så har man fått ett dåligt resultat eller att fostret hemskt nog inte lever längre? blir ju liksom inte lika kul att berätta då. Vad hade ni gjort? Har en väldig beslutssvårighet kring detta haha :(
    Vi berättade efter KUB av samma anledningar som du berättar ovan. Det blev en liten turné, men det var mysigt det också. :) Samtidigt tänker jag, som en del säkert redan nämnt, att om det inte går som man hoppats på KUB, så kanske man vill ha det stödet från sin familj också. 
  • Mon 12 Jul 2021 16:35
    hejhejkola skrev 2021-07-12 11:13:32 följande:

    Ja precis, det är lite så jag tänker. Om det skiter sig på KUB känns det nog bättre att de vet än att man berättar om graviditeten när den redan är över? får se om sambon är ombord med att berätta idag! Vi har tidigare kommit överens om att vänta till efter KUB


    superbloom skrev 2021-07-12 12:56:38 följande:

    Vi berättade efter KUB av samma anledningar som du berättar ovan. Det blev en liten turné, men det var mysigt det också. :) Samtidigt tänker jag, som en del säkert redan nämnt, att om det inte går som man hoppats på KUB, så kanske man vill ha det stödet från sin familj också. 


    NatMar005 skrev 2021-07-12 12:08:09 följande:

    Håller tummarna för oss bägge! <3

    Vi har berättat för de som står oss nära. Vi tänker som så att skulle vi tvingas avbryta graviditeten såhär sent så vill vi inte behöva hålla det hemligt heller om vi inte vill. Som min sambo säger, och han hatar (!!) Att prata; skulle det vara så att det inte går vägen så måste vi våga prata om det också. Och visa världen hur den faktiskt ser ut och sluta försköna allt och undanhålla det jobbiga. Han har rätt tror jag.


    Vi har inte berättat för våra familjer, endast några nära vänner vet. Jag ville vänta till efter kub av den orsaken, och nu gick ju inte kub så bra. Så med facit i hand känns det som vi gjorde rätt. Men - det är ju så klart min/vår uppfattning och alla ska absolut göra som de känner bäst. Det finns inget rätt och fel, bäst eller mindre bra sätt att göra det.

    Vi har i dag varit på läkarsamtal och fått fostervattensprov inbokat om två veckor. Jag har då passerat vecka 15. Efter cirka en arbetsvecka får vi 100 procentigt svar på trisomi 13, 18 och 21. Efter cirka två veckor får vi även svar på fler tester som görs på samma fostervatten. Det är andra kromosomavvikelser, dna osv. Skulle det visa på sådant som gör att vi behöver avbryta graviditeten kommer vi då berätta det för familjerna, att det blev en graviditet till slut men att den tyvärr fick avslutas.

    Hr inget problem att prata om det då, men jag fixar inte att alla vet innan att det kanske visar på dåliga svar, att alla ska titta på mig med bekymrade blickar och fundera, dalta med mig osv. Blir GALEN av sånt!!! :)
  • Mon 12 Jul 2021 21:05
    NatMar005 skrev 2021-07-11 22:23:49 följande:

    Illamåendet har äntligen lagt sig lite och brösten gör inte lika ont. Halleluja moment! Förlamande trött fortfarande dock och kissar konstant.. halsbrännan är också bättre. Puh.

    Har KUB på onsdag och vi är bägge så nervösa att vi inte ens kan prata om det längre..


    Å även jag har KUB på onsdag! Är otroligt nog inte så orolig, men väldigt upprymt och otålig. Jag har långt att åka så det blir också en heldag med egentid från sambon och blivande storebror - känns lite lyxigt :)

    Vi har berättat för en släkting (hittils) men varit tydliga med att vi själva vill berätta vidare. Jag har också berättat för några vänner, inte nödvändigtvis som närmsta, men några som jag vet förstår och håller det hemligt. Blir knäpp om jag inte ha någon att prata med. Men efter KUB blir det nog fritt fram att berätta för fler. Sonen fyller 2 i augusti, får se om vi kan hålla oss tills dess?
  • Tue 13 Jul 2021 08:21
    Bula2021 skrev 2021-07-09 14:59:31 följande:

    Kub gick inte så bra som jag hoppades.

    Fick resultatet 1/39 på trisomi 21 och 1/143 på både trisomi 13 och 18. Tror det var främst pga. nackspaltens mått som var brett (vet inget mått) och kanske min ålder? Är 36. Tror inte de två blodvärdena de tog var varken låga eller höga egentligen. Röker inte, måttlig alkohol, bra bmi.

    Fick där och då en tid för läkarsamtal nästa vecka om vad nästa steg är. Jag uppfattade att fostervattensprov är nästa steg och att det är intill 100 procentigt svar. De gör detta direkt istället för att först göra nipt. Jag vill göra fostervattensprovet och fattar ju att det är 38/39 chans att det visar att allt ser bra ut, men känslan kvarstår hela tiden att kub hade kunnat vara så j-a mycket bättre, 1/2000 eller 1/20000.

    Känner mig så otroligt ledsen och maktlös. Varför blev det så här för mig/oss efter att äntligen lyckats med ivf? Allt känns så hopplöst och orättvist. Bara tanken på den lilla som låg där inne och sprattlade och fejade med sina små armar och ben på ultraljudet gör mig gråtfärdig men också liksom känslokall på samma gång. Vill inte tänka på varken den eller att jag är gravid förens vi vet svar på fostervattensprov.


    Så jobbigt med den ovissheten! :(

    Fostervattenprovet skulle fortfarande verkligen kunna vara bra, borde vara mer troligt att det är bra än dåligt, men kub är så lurigt sådär med sannolikhetssiffrorna. Känns som en så otroligt vid skala när en del kan få 1/20000 som du säger. Håller verkligen tummarna för er att allt ska få se bra ut. Tänker på er! <3
Svar på tråden BF Januari 2022 ????