• Sun 25 Apr 2021 13:51
    1707 visningar
    22 svar
    22
    1707

    Campingutrustning - ge mig era bästa tips!

    Förra sommaren campade jag, min man och vår 6-åring för första gången och vi gjorde nog precis alla nybörjarmisstag man bara kan göra.

    Vi hade ett liiitet kupolformat tremannatält och tältade på en campingplats två nätter. Det var jättemysigt men samtidigt totalt kaos, framför allt för att tältet var så litet att vi var tvugna att riva ut precis allt bara för att plocka fram en tröja eller ta fram en vattenflaska.


    I år skulle vi vilja campa en vecka och har därför börjat spåna kring vad vi ska införskaffa för att få en mindre kaosartad campingupplevelse i år. 

    - Kanske större tält, så att man får plats med all packning, eller finns det andra, billigare lösningar för att slippa ha all utrustning inuti tältet?

    - Någonting att sitta på när vi äter frukost. Kanske ett campingbord med stolar?

    - En kylväska som går på el. (Finns det kylväskor som man kan koppla till en sådan där elstolpe som finns vid campingplatser?) 

    - Vattendunk.

    Vad är det mer man behöver? 

  • Svar på tråden Campingutrustning - ge mig era bästa tips!
  • Sun 25 Apr 2021 21:01
    #11
    Kodia skrev 2021-04-25 19:32:44 följande:

    Jag har campat ganska mycket i tält med barn (med bil). Här kommer mina tips:

    Stort tält med ståhöjd och stor absid (=förtält) där man kan sitta på stolar vid ett litet bord. Tex. www.intersport.se/utrustning/talt/campingtalt/mckinley-family-405-talt/red-wine-blue-petrol

    Stolar med ryggstöd, och ett bord.

    Stor bag eller typ tygsäck där man kan ösa ner allas sovsäckar och kuddar, så man slipper trycka in varje sak i ett fodral.

    Något skönt att ligga på, tex. självuppblåsande liggunderlag. (eller typ Downmat om ni har stor budget...)

    Vanlig kylväska - de på 12 v kyler inte så bra ändå. Frys in klampar, köp frysta varor, använd campingens kyl/frys, osv. (Kompressorkylboxar är däremot bra, men dyra). Tänk på att mycket mat inte behöver vara kyld - ägg, grönsaker, frukt, osv.

    Två "köksplastbackar" med lock. En för tallrikar, trangiakök, skärbräda osv. En för bröd, kaffe, müsli, kakor, osv.

    Tvättlina och klädnypor.


    Tack för alla värdefulla tips!
  • Sun 25 Apr 2021 21:02
    #12
    Hobgoblin skrev 2021-04-25 19:52:17 följande:

    Bil med dragkrok och vill inte ha husvagn?? Kolla Camp let tältvagn!
    Helt suveränt alternativ mellan tält och tattartermos!


    Vi har varken bil eller dragkrok, så husvagn eller Camp let är inte aktuellt dessvärre.
  • Sun 25 Apr 2021 21:54
    #13
    Hyllemor skrev 2021-04-25 21:02:59 följande:
    Vi har varken bil eller dragkrok, så husvagn eller Camp let är inte aktuellt dessvärre.
    Synd - jag har husvagn men är klart fascinerad av Camp-let som verkar vara den ultimata lösningen mellan tält och komfort.
    Lite "back to basics" men med bekvämlighet.
    Välkomna till campinglivet!
  • Sun 25 Apr 2021 22:01
    #14

    Sorry men missade att det inte fanns bil/körkort.
    Hur tänker ni då med all utrustning såsom tält, kylboxar, väskor mm.
    Finns ju inte ens buss till de flesta campingar! Ska ni fotvandra med all packning då?
    Känns ju som att bil är en förutsättning för camping ... i alla fall med barn.

  • Sun 25 Apr 2021 23:39
    #15

    Skaffa en campinglampa och häng i taket, finns billiga på ex dollarstore. Melamim-tallrikar är bra och väger lite.  

    Sedan låter det som ni ska tänka i vandrarbanor - att ha en bra rejäl ryggsäck var när ni inte har bil och barnet ska självklart bära sin del också, men åldersanpassat. 

    Självuppblåsande liggunderlag är bra.

    Tänk enkel mat = mindre kastruller. Soppa på burk/kastrull osv. 

    Återigen - kolla igenom hur vandrare tänker så får ni nog många bra tips. 

  • Sun 25 Apr 2021 23:57
    #16
    Hobgoblin skrev 2021-04-25 22:01:30 följande:

    Sorry men missade att det inte fanns bil/körkort.
    Hur tänker ni då med all utrustning såsom tält, kylboxar, väskor mm.
    Finns ju inte ens buss till de flesta campingar! Ska ni fotvandra med all packning då?
    Känns ju som att bil är en förutsättning för camping ... i alla fall med barn.


    Vi ska till en camping 1,5 mil från vårt hem, så den biten löser sig. Förra året tog vi buss, men då hade vi ett litet tält och bara två nätter, så det är inte aktuellt den här gången.

    Vi kommer att låna en bil av min bror, under förutsättning att han kan hämta bilen på parkeringen intill campingen vid behov, så vi kan inte fylla bilen med prylar medan vi campar, ifall han behöver köra någonstans.
  • Sun 25 Apr 2021 23:59
    #17

    Det allra första du ska göra är att skriva listor. Sen skriver du lite fler listor och så kompletterar du med lite fler.
    Typish.

    Vad det handlar om är att du vill ha det som är rätt för dig. Då är listor helt suveränt.

    Nästa gång ni ger er ut så skriver du först listor på allt du planerar att ha med dig. Sen skriver du listor på allt som du har med dig. Efter det så skriver du listor på allt du saknar som du inte packat med.  Sen skriver du listor på allt du packat med men som var onödigt.

    Till slut så kommer listorna finjusteras så att man får precis rätt grejjor med sig.

    Det finns så många typer av tältliv. Fjällvandring kräver en viss typ av tält och packning. Låglandsvandring kräver en annan och camping en tredje. Vilken typ av tält man har beror på så mycket. Förtält är absolut inte ett måste. Det är bekvämt men inte särskilt praktiskt om man tvingas släpa på det.
    Ett tunnel- eller kupoltält är görligt att släpa på men brister i komfort.

    Tältliv är som vilken annan kärleksrelation  - ett evigt kompromissande...

  • Mon 26 Apr 2021 05:28
    #18

    För att öka komforten Inne i tältet är det absolut bästa att försöka hitta ett tält med extra "soltak" dvs ett extra tak/duk som monteras utanför tältets ytterduk. Håller en del av värmen borta då solen tittar fram och isolerar lite bättre då det är kallt. Bifogat en bild på Outwells variant från vårt gamla tält.

    Som tidigare skrivit, större tält = mindre stök, vårt tält vägde dock in på närmare 45kg med tält, förtält och ytterduk.

  • Mon 26 Apr 2021 05:34
    #19

    Glömde skriva att det är ett Outwells Nevada MP5 med förtält "extension".

    Stort åbäke på 3,6x8 meter totalt, fördelen med storleken är separat sovdel, innedel och förtält.

  • Mon 26 Apr 2021 10:06
    #20

    Utan bil hade jag aldrig köpt ett outwell... Det är kanontält, men väger så otroligt mycket.

    Det tält som jag och en till tipsat om har det som TS efterfrågar, men väger bara 12,3 kg.

    www.intersport.se/utrustning/talt/campingtalt/mckinley-family-405-talt/red-wine-blue-petrol

    Sen får ni se till att sätta drag i tältet genom att öppna upp så mycket som går (ha myggnätet för öppningarna!!!) hela dagarna, så det inte blir så varmt.
    Barnen lägger sig med sovsäckarna öppna, så stänger de vuxna dem när de lägger sig.

    Vars en minficklampa är bra.
    Vi har en stor lampa att hänga i tältet men den används ALDRIG! Det är ljust sent och sen vill man ha bara lite ljus så ficklampan eller LED-värmeljus räcker fint.

  • Mon 26 Apr 2021 10:08
    #21

    www.clasohlson.com/se/Fritidslampa-LED/p/36-7090

    www.clasohlson.com/se/Pannlampa-LED/p/36-7460

    www.clasohlson.com/se/Ficklampa-LED/p/36-7210-1

    Dessa kan man köpa utan att ruinera sig. PAnnlampa kan vara bra vid tex toabesök så slipper man lägga ifrån sig lampan.

  • Mon 26 Apr 2021 10:12
    #22
    nnnnnnnn skrev 2021-04-26 10:06:18 följande:

    Utan bil hade jag aldrig köpt ett outwell... Det är kanontält, men väger så otroligt mycket.

    Det tält som jag och en till tipsat om har det som TS efterfrågar, men väger bara 12,3 kg.

    www.intersport.se/utrustning/talt/campingtalt/mckinley-family-405-talt/red-wine-blue-petrol

    Sen får ni se till att sätta drag i tältet genom att öppna upp så mycket som går (ha myggnätet för öppningarna!!!) hela dagarna, så det inte blir så varmt.
    Barnen lägger sig med sovsäckarna öppna, så stänger de vuxna dem när de lägger sig.

    Vars en minficklampa är bra.
    Vi har en stor lampa att hänga i tältet men den används ALDRIG! Det är ljust sent och sen vill man ha bara lite ljus så ficklampan eller LED-värmeljus räcker fint.


    Tack för tips om tält! Det där ser bra ut. :)
Svar på tråden Campingutrustning - ge mig era bästa tips!