• Sun 25 Apr 2021 16:07
    1394 visningar
    26 svar
    26
    1394

    IVF Linnekliniken 2021

    Hej! I veckan ska jag och min man på att första besök på Linnékliniken för att förhoppningsvis göra IVF. Vi har snart varit ofrivilligt barnlösa i två år. Är det någon som gått där? Vad kan vi förvänta oss vid första besöket? Vad händer sen? Hur lång tid tog det innan ni fick starta? Vi har redan gjort utredning via landstinget men upplever att allting går så långsamt där och att det känns som om de förhalar allt hela tiden. Är så himla spänd och nervös inför besöket men för första gången på väldigt länge känns det äntligen lite hoppfullt.

  • Svar på tråden IVF Linnekliniken 2021
  • Wed 28 Apr 2021 09:20
    #1

    Jag hoppar in här då vi är i exakt lika situation med att starta privat ivf. Vi har vår första tid i juni på Linné men har gjort utredning privat.

    Vi har en graviditet (slutade i ma) och har försökt i 1 år sedan dess. Landstinget menar att vi måste försöka 1 år till innan vi blir berättigade ivf (2 år sedan ma). Därför tar vi saken i egna händer.

  • Wed 28 Apr 2021 20:33
    #2

    Kul, då kanske vi kan följas åt lite! Tycker det är så ?konstigt? att man ska få börja om med väntandet efter ett missfall, två år är så himla, himla lång tid att vänta. Det är mycket pengar när man går privat men nu känner jag att det är värt det för psyket.

    Vi hade vårat första besök idag och ska få börja redan nästa mens vilket betyder nästa helg! Blev lite chockad, var inte beredd att det skulle gå så snabbt. Var och hämtade ut sprutor på apoteket redan idag. Galet!

  • Wed 28 Apr 2021 22:47
    #3
    Grodanboll11 skrev 2021-04-28 20:33:58 följande:

    Kul, då kanske vi kan följas åt lite! Tycker det är så ?konstigt? att man ska få börja om med väntandet efter ett missfall, två år är så himla, himla lång tid att vänta. Det är mycket pengar när man går privat men nu känner jag att det är värt det för psyket.

    Vi hade vårat första besök idag och ska få börja redan nästa mens vilket betyder nästa helg! Blev lite chockad, var inte beredd att det skulle gå så snabbt. Var och hämtade ut sprutor på apoteket redan idag. Galet!


    Men wow vad kul!! Vilken läkare har ni träffat? Vi ska få träffa Jan Holte. Jag kommer tyvärr inte hinna starta igång ivf innan sommaren just pga sommarstängt vilket suger men det är som det är. Vad fick man göra på första besöket?

    Får jag fråga om er ålder och amh?
  • Thu 29 Apr 2021 06:34
    #4
    Steeph skrev 2021-04-28 22:47:06 följande:

    Men wow vad kul!! Vilken läkare har ni träffat? Vi ska få träffa Jan Holte. Jag kommer tyvärr inte hinna starta igång ivf innan sommaren just pga sommarstängt vilket suger men det är som det är. Vad fick man göra på första besöket?

    Får jag fråga om er ålder och amh?


    Vad synd! Så länge jag inte blir överstimulerad kommer vi hinna med allt innan stängningen. Ska ni göra ett eller fler försök? Det var han vi träffade, supertrevlig och förklarade allt väldigt pedagogiskt. Upplevde honom som väldigt kunnig så det känns tryggt! Vi hade ett telefonbesök bara eftersom allt egentligen redan var klart, i efterhand ångrar jag det för det hade nog känts skönare att ha fysiskt varit där och sett lokalerna och dem ansikte till ansikte. Men det går nog bra ändå! Han gick igenom alla våra resultat från utredningen vi redan gjort och sedan förklarade han hur allting kommer gå till. Skrev ut e-recept och ska skicka hem behandlingsschema.

    Vi är båda snart 32 år. Jag har AMH 1,8, vilket han sa var lite till vänster i normalkurvan, men ändå normalt. Ni då?
  • Thu 29 Apr 2021 08:45
    #5
    Grodanboll11 skrev 2021-04-29 06:34:27 följande:

    Vad synd! Så länge jag inte blir överstimulerad kommer vi hinna med allt innan stängningen. Ska ni göra ett eller fler försök? Det var han vi träffade, supertrevlig och förklarade allt väldigt pedagogiskt. Upplevde honom som väldigt kunnig så det känns tryggt! Vi hade ett telefonbesök bara eftersom allt egentligen redan var klart, i efterhand ångrar jag det för det hade nog känts skönare att ha fysiskt varit där och sett lokalerna och dem ansikte till ansikte. Men det går nog bra ändå! Han gick igenom alla våra resultat från utredningen vi redan gjort och sedan förklarade han hur allting kommer gå till. Skrev ut e-recept och ska skicka hem behandlingsschema.

    Vi är båda snart 32 år. Jag har AMH 1,8, vilket han sa var lite till vänster i normalkurvan, men ändå normalt. Ni då?


    Åh vad härligt att få köra igång! Vi kommer att betala för 3 försök direkt. Känns bäst ni då?

    Vad bra, jag har läst mycket om honom och han verkar kunnig. Man orkar ju inte träffa något stolpskott?

    Aha undra varför ni fick telefonbesök och vi fysiskt? vi har gjort utredning och oförklarlig barnlöshet. Vet ej om det har att göra med att vi är lite yngre än er, eller att jag varit gravid innan. Vi är 30 båda 2,har ett amh på 4.4.
  • Thu 29 Apr 2021 21:29
    #6

    Vi ska bara göra ett försök nu. Landstinget har sagt att vi ska få börja i höst och jag hoppas det stämmer. Så nu gör vi ett i väntan.

    Jag frågade faktiskt om telefonbesök, jag läste på hemsidan att de gjorde vissa besök vis telefon och läkaren tyckte det gick bra. Idag ringde de dock och sa att vi behöver komma in till dem nästa vecka, för landstinget hade inte tagit virusprover som behövdes göras innan. Känns lite bra att få träffa dem innan allt sätter igång på allvar!

  • Fri 30 Apr 2021 10:08
    #7
    Grodanboll11 skrev 2021-04-29 21:29:27 följande:

    Vi ska bara göra ett försök nu. Landstinget har sagt att vi ska få börja i höst och jag hoppas det stämmer. Så nu gör vi ett i väntan.

    Jag frågade faktiskt om telefonbesök, jag läste på hemsidan att de gjorde vissa besök vis telefon och läkaren tyckte det gick bra. Idag ringde de dock och sa att vi behöver komma in till dem nästa vecka, för landstinget hade inte tagit virusprover som behövdes göras innan. Känns lite bra att få träffa dem innan allt sätter igång på allvar!


    Ja men då förstår jag tänk vilken lycka om det blir ett plus direkt för er!!

    Ja jag fick hem brev från dom igår gällande virusprover, att det kommer göras ett vul, och att vi kommer få träffa en ssk som kommer få igenom allt mer sprutor etc. Så det känns väldigt bra!

    Kommer du göra kort eller långt protokoll? Förstår att det är så spännande för er nu. Vi kommer hinna med 4 äl till innan det är dags för oss pga stängningen, men får använda sommaren till att vila, boosta d vitamin och äta en massa bra mat
  • Fri 30 Apr 2021 13:35
    #8

    Ja, det vore verkligen underbart! Försöker vara realistisk och räknar väl kanske med att det inte kommer gå vägen första gången, men det är klart att man hoppas! Vi ska göra korta protokollet, så startar med sprutor till nästa helg om inte mensen blir sen (vilken den säkert blir nu bara för att man väntar). Vet ni vilket protokoll ni ska göra?

    Ja, lite jobbigt att vänta, men du har ju som sagt hela sommaren att boosta kroppen på. Och sommaren är ju alltid lite lättare att ta sig igenom än vintern.

  • Anonym (CNN)
    Fri 30 Apr 2021 13:43
    #9
    Steeph skrev 2021-04-29 08:45:32 följande:

    Åh vad härligt att få köra igång! Vi kommer att betala för 3 försök direkt. Känns bäst ni då?

    Vad bra, jag har läst mycket om honom och han verkar kunnig. Man orkar ju inte träffa något stolpskott?

    Aha undra varför ni fick telefonbesök och vi fysiskt? vi har gjort utredning och oförklarlig barnlöshet. Vet ej om det har att göra med att vi är lite yngre än er, eller att jag varit gravid innan. Vi är 30 båda 2,har ett amh på 4.4.


    Ingen av de som jobbar där är några stolpskott, ditt stolpskott.
  • Fri 30 Apr 2021 14:35
    #10
    Anonym (CNN) skrev 2021-04-30 13:43:21 följande:

    Ingen av de som jobbar där är några stolpskott, ditt stolpskott.


    Det var inte det jag menade heller. Men är man i den här sitsen med infertilitet så är det sista man vill att träffa någon som är oförstående och utan empati. Det var så jag menade.
Svar på tråden IVF Linnekliniken 2021