• Harry1boy

    Säkert att ha utekatt vid tomt bredvid åker?

    Vi planerar flytt, och har sikte på ett hus med en stor åker precis bredvid. En familjemedlem är rädd för att utekatten ska bli påkörd av traktor! Är det något som hänt någon av er? Är händelsen trolig?!

    Jag själv tycker det är värre med stora vägar, men vad vet jag...

  • Svar på tråden Säkert att ha utekatt vid tomt bredvid åker?
  • Nattviol

    Självklart har familjemedlemmen rätt! Katten kommer att bli överkörd av en traktor! Eller kanske en skördetröska. Eventuellt kan det också vara ett ufo som kommer och beemar upp katten och drar iväg till yttre rymden. 

    Nä, förlåt min ironi, men seriöst? Var är den familjemedlemmen uppvuxen? Centrala Stockholm?

    Då skulle ju varenda bonnkatt gått åt och det skulle aldrig finnas fler bonnkatter i Sverige, vilket hade varit en bra lösning på att det föds förmånga kattungar när katten är på egna strövtåg.


    Är uppvuxen på gård med en byväg precis brevid där det passerade både stora lastbilar, flertalet traktorer, bilar, tröskor med mera. Inte en enda katt gick åt. Vi hade ändå 5-6 som mest. En skog brevid också och ingen katt blev tagen av någon räv heller. 

    Katter lär sig sin närmiljö och sina revir. 

    Självklart KAN det hända. Det ska jag inte sticka under stolen med, men du har nog mer rätt i att det är större risk att katten blir påkörd av en bil. Hur många gånger om året kör en traktor på åkern? Sådden, gödsling, skörden, plöjning - isch. Hur många bilar passerar dagligen på vägen? I nödfall får ni väl stänga in katten de där 4-5 dagarna om året. 

    Tror ni har större problem med gödseldoften om ni inte är vana vid den än att det kör en traktor på åkern. 

  • LadyJane

    Åker betyder slåtter.
    Slåtter betyder att slåttermaskinerna har knivar.

    Varenda bonde har sett rådjur skutta runt på benstumpar sedan benen amputerats av slåttermaskinerna.
    Varenda bonde har sett massakrerade katter.

    Har man katt ska den vara innekatt. Punkt.

  • Dexter dot com

    Klart att risken finns att katten kan bli skadad vilket man får räkna med när man har utekatt. Fick för många år sedan en katt skadad av slåttermaskinen, han överlevde men det kostade en rejäl slant. Gps är ju en fantastisk uppfinning för att ha koll på sina utekatter alt bygga en stor kattgård med kattlucka så dom kan gå ut/in som dom vill.

  • AMCG

    Vi bor på landet med åkermarker bredvid. Vår katt har aldrig skadats för hon flyttar på sig när hon hör maskinerna. De måste dock lära sig det precis som på samma sätt som att de måste undvika bilar och andra faror.

    Jag är uppvuxen på landet och jag faktiskt aldrig hört om någon katt som blivit skadad av maskiner eller traktorer men däremot en hög som blev påkörda av bilar.

  • Moriah

    Jag har haft katter hela livet.det stora problemet med bilvägar är om bilarna kör fort, samt att bilar kan ha ett ljud som är ber svichande som inte förvarnar katten. ett traktorljud är våldsamt brummande, inget beskedligt svisch, samt att dom kör i snigelfart. jag skulle såga att sannolikheten för en katt under traktor är noll.

Svar på tråden Säkert att ha utekatt vid tomt bredvid åker?