• Mon 26 Apr 2021 03:16
    1428 visningar
    21 svar
    21
    1428

    Bebis på 2,5 vecka magknip hela nätterna

    Vår dotter på 2,5 vecka verkar ha ordentligt ont i magen, främst nattetid. Hon skriker och man ser hur hon kämpar för att få ut fisar och bajs. Hon får ALLTID ont direkt efter att hon har ammat (helammar).

    Jag rapar henne efter varje amning. Vi har provat magmassage men det skriker hon bara av. Pysventiler hjälper bara för ett par minuter/tills nästa amning. Vi har beställt magdroppar från Semper som förhoppningsvis kommer snart.

    När hon var 8 dagar gammal fick vi läggas in pga att hon fick massa gröna diarréer. Läkaren trodde på en virusinfektion i tarmen. BVC menar att man redan har utrett hennes mage när vi låg inne. Nu har vi varit hemma 1,5 vecka och diarréerna är borta.

    Det enda som lindrar något är när hon ligger på mage på mitt bröst men så kan vi ju inte sova. Nu har vi varit vakna flera nätter. Hjälp, vad mer kan vi testa?

  • Svar på tråden Bebis på 2,5 vecka magknip hela nätterna
  • Mon 26 Apr 2021 03:32
    #1

    Infektionen hon hade kanske gör att hon har ont i magen fortfarande? Vissa virusmagsjukor kan ju göra att man har ont länge (rota ex). Jag undrar varför ni inte kan sova med henne på er nattetid om det är enda sättet som bebisen sover? Tycker att det låter väldigt klokt att sova på det viset om det får er alla att sova mer. Själv sitter jag uppe med en dunderförkyld ettåring nu, han kan inte sova pga täppt näsa, trots näsdroppar, så här sitter vi i soffan framför barnprogram klockan halv fyra på natten och jag hoppas att han snart ska komma till ro igen och förhoppningsvis somna i min famn. Inte var det såhär jag tänkte mig natten, men ibland är det som det är och man får ta till udda lösningar för att det ska vara så lite skrik som möjligt.

    Hoppas att magen lugnar sig snart!

  • Anonym (Pappa­n)
    Mon 26 Apr 2021 05:41
    #2

    Miniform är det som har fungerat bäst för oss, magdropparna gjorde varesig från eller till.

    Det där med att sova på mage har vår son också föredragit i perioder, då har han varit lugn och fin.

    Nu är är han 1 1/2 år och vill ligga på oss ibland i perioder när det är jobbigt med tandsprickning.

    Du skriver att ni inte kan ha det som ni har det. Lugn, det kommer både bli bättre och sämre i omgångar.

  • Mon 26 Apr 2021 05:51
    #3
    Solblomma30 skrev 2021-04-26 03:32:41 följande:

    Infektionen hon hade kanske gör att hon har ont i magen fortfarande? Vissa virusmagsjukor kan ju göra att man har ont länge (rota ex). Jag undrar varför ni inte kan sova med henne på er nattetid om det är enda sättet som bebisen sover? Tycker att det låter väldigt klokt att sova på det viset om det får er alla att sova mer. Själv sitter jag uppe med en dunderförkyld ettåring nu, han kan inte sova pga täppt näsa, trots näsdroppar, så här sitter vi i soffan framför barnprogram klockan halv fyra på natten och jag hoppas att han snart ska komma till ro igen och förhoppningsvis somna i min famn. Inte var det såhär jag tänkte mig natten, men ibland är det som det är och man får ta till udda lösningar för att det ska vara så lite skrik som möjligt.

    Hoppas att magen lugnar sig snart!


    Magontet hade hon inte när vi låg inne, det har kommit kanske den senaste veckan och tilltagit de senaste dagarna,

    Jag låter henne sova på mig lite men ser till att själv inte somna med tanke på plötslig spädbarnsdöd. Även BVC sa att vi skulle undvika att sova så.

    Hoppas ni i alla fall fick lite sömn inatt!
  • Mon 26 Apr 2021 05:56
    #4
    Anonym (Pappan) skrev 2021-04-26 05:41:11 följande:

    Miniform är det som har fungerat bäst för oss, magdropparna gjorde varesig från eller till.

    Det där med att sova på mage har vår son också föredragit i perioder, då har han varit lugn och fin.

    Nu är är han 1 1/2 år och vill ligga på oss ibland i perioder när det är jobbigt med tandsprickning.

    Du skriver att ni inte kan ha det som ni har det. Lugn, det kommer både bli bättre och sämre i omgångar.


    Valde mellan magdroppar och minifom så fungerar inte detta så står det näst på tur! :)

    Jag menade att vi inte kan somna med henne på bröstet, helt med på att det kommer bli bättre så småningom. Jag lider bara av att se henne ha så ont och skulle verkligen behöva några timmars sömn själv...
  • Mon 26 Apr 2021 07:30
    #5
    Fia92 skrev 2021-04-26 05:51:37 följande:

    Magontet hade hon inte när vi låg inne, det har kommit kanske den senaste veckan och tilltagit de senaste dagarna,

    Jag låter henne sova på mig lite men ser till att själv inte somna med tanke på plötslig spädbarnsdöd. Även BVC sa att vi skulle undvika att sova så.

    Hoppas ni i alla fall fick lite sömn inatt!


    Haha, han somnade vid 04 tillslut. Jag är trööött idag! Hoppas ni fick sova lite tillslut också.

    Jag förstår vad du menar ang psd och samsovning, och jag vet att BVC aldrig får rekommendera det, men jag vill bara säga att det är många många av oss som sover så ändå. Jag har fyra barn och första barnet samsov vi inte med, men tvåan, trean och fyran har sovit på eller bredvid oss sen första natten på BB. Du ska förstås göra det som känns rätt för er familj, men om man som förälder inte röker, dricker eller är påverkad av medicin så är risken att krossa bebisen i sömnen liten.

    Våra barn har bara sovit på oss eller nära jämte oss, och då har det inte funnits mycket annat att välja på. Sova måste man ju liksom.. Men, förstår också att alla inte känner att det är rätt val. Vill bara säga att jag inte tror att det är så väldigt många föräldrar som faktiskt låter barnet sova i egen säng, på rygg, i samma rum som föräldern sover. De flesta jag känner sittsover med bebisen på sig, eller ligger som en ostbåge med bebisen fast i tutten ;)
  • Anonym (Nu)
    Mon 26 Apr 2021 07:40
    #6
    Fia92 skrev 2021-04-26 05:51:37 följande:

    Magontet hade hon inte när vi låg inne, det har kommit kanske den senaste veckan och tilltagit de senaste dagarna,

    Jag låter henne sova på mig lite men ser till att själv inte somna med tanke på plötslig spädbarnsdöd. Även BVC sa att vi skulle undvika att sova så.

    Hoppas ni i alla fall fick lite sömn inatt!


    Det finns ingen pålitlig forskning som säger att spädbarnsdöd ökar för att bebis sover på mamman. Man har dragit slutsatser från att man på 70-talet började rekommendera att bebis inte ska ligga på mage. Men samtidigt var det precis samtidigt som man exempelvis började rekommendera att man inte ska röka som gravid.

    Det finns forskning som visar att det är FÖRDELAKTIGT att samsova. Men jag förstår naturligtvis att du lyssnar på vad bvc säger.

    För perspektiv så gå med i gruppen ?säker samsovning? så kan du säkert hitta tips.

    Om vi bortser från att jag anser att det inte är bevisat att det skulle vara en ökad risk att samsova så vill jag säga att jag tror att en förälder som inte sover är en större risk än den minimala risk för plötslig städbarnsdöd som vården anser finns. Ha med det i tanken iaf.

    Tips är att skaffa bbhugmes gravidkudde. Lägg den bakom ryggen så kan du halvsitta bekvämt med bevis på bröstet. Se till att ha ett stopp på sidan bredvid sängen, vi hade en bedsidecrib, så att bebis inte kan trilla ner.

    Vårat barn sov på mitt bröst i 10 månader. Jag hade inte fått en blund om jag inte accepterat läget och sovit så. Hon gick inte att lägga ner (tro mig vi försökte). I dessa tio månader rörde jag mig inte en Mm på nätterna. Mina händer låg kvar i exakt samma läge som när jag somnade. Och då rör jag mig ändå mycket normalt sett.

    Köp ett andningslarm om ni är oroliga.

    Utöver detta så kan jag gällande magontet bara tipsa om att testa babypottning. Grodhåll barnet över handfatet (finns även Facebookgrupp för detta). Du får en mer fördelaktig vinkel på tarmen vilket gör det lättare för gaser och bajs att komma ut.

    Och du. Om det inte blir bättre. Testa att plocka bort mjölk ur din kost. Mvc brukar inte rekommendera detta heller (vilket jag inte kan begripa för det verkar bara handla om oro för att mamman då inte ska äta en bra kost och inte att barnet av annan anledning är i behov av att mamman äter mjölk). Det är inte alltid allergitest på bebis faktiskt ger utslag på mjölk, men ändå hjälper det att plocka bort den.
  • Fri 30 Apr 2021 05:39
    #7

    Tack för alla era tips, jag ska kolla in alla grupperna!

    Efter några dagar med magdropparna samt att vi bytte ut de oljebaserade d-dropparna mot vattenbaserade så är hennes mage något bättre.

    Mycket intressant det ni skriver om samsovning, jag har trott att det är ett absolut nej. Dotterns mormor har varit här och tittat på oss när vi sovit några timmar de senaste dagarna, kanske kommer våga somna med henne själv snart :)

    Vi har ett andningslarm men det fungerar inte på henne, misstänker att hon fortfarande är lite för liten. När det väl fungerar tror jag att mycket oro släpper för mig,

  • Anonym (Nu)
    Fri 30 Apr 2021 06:38
    #8
    Fia92 skrev 2021-04-30 05:39:43 följande:

    Tack för alla era tips, jag ska kolla in alla grupperna!

    Efter några dagar med magdropparna samt att vi bytte ut de oljebaserade d-dropparna mot vattenbaserade så är hennes mage något bättre.

    Mycket intressant det ni skriver om samsovning, jag har trott att det är ett absolut nej. Dotterns mormor har varit här och tittat på oss när vi sovit några timmar de senaste dagarna, kanske kommer våga somna med henne själv snart :)

    Vi har ett andningslarm men det fungerar inte på henne, misstänker att hon fortfarande är lite för liten. När det väl fungerar tror jag att mycket oro släpper för mig,


    Det finns ett andningslarm som man fäster på foten om det kanske passar erat barn bättre
  • Fri 30 Apr 2021 07:30
    #9
    Fia92 skrev 2021-04-30 05:39:43 följande:

    Tack för alla era tips, jag ska kolla in alla grupperna!

    Efter några dagar med magdropparna samt att vi bytte ut de oljebaserade d-dropparna mot vattenbaserade så är hennes mage något bättre.

    Mycket intressant det ni skriver om samsovning, jag har trott att det är ett absolut nej. Dotterns mormor har varit här och tittat på oss när vi sovit några timmar de senaste dagarna, kanske kommer våga somna med henne själv snart :)

    Vi har ett andningslarm men det fungerar inte på henne, misstänker att hon fortfarande är lite för liten. När det väl fungerar tror jag att mycket oro släpper för mig,


    Jag har samsovit (och samsover än!) med båda barnen sen bb. Vi har tagit bort benen på vår säng för att undvika att barnen faller högt om de rullar ur (och lägger ett vikt täcke på golvet på nätterna) men i övrigt har inte jag behövt några andra säkerhetsåtgärder. Ska kanske tilläggas att jag sover i en 160 cm bred säng med barnen och sen har vi ytterligare en madrass på 90 cm som står bredvid där sambon sover. Vi har alltså gott om plats vilket jag tycker har underlättat.

    Äldsta fyller tre i augusti och jag har aldrig varit med om att jag av misstag rullat över på barnen eller något annat sånt man befarar. Men är förstås viktigt att tänka på att tex inte lägga sig med barnet om man är väldigt berusad eller tror sig sova extra djupt (om man tagit sömnmedicin eller av annan anledning).

    Vidare kan jag också rekommendera babypottning som någon tidigare nämnt. Hjälper bebisen att bajsa och prutta. Men yngsta körde vi det regelmässigt framförallt inför natten. Hon låg och stånkande och gnällde i 20-30 min varje kväll och ut kom efter mycket möda en jätteprutt. Med hjälp av babypottningen slapp hon hela den proceduren och kunde somna lättare.

    Lycka till med bebisen och hoppas ni får ordning på lilla magen!
  • Anonym (Inger­)
    Fri 30 Apr 2021 07:42
    #10

    Det som hjälpte mitt barn i liknande situationer var att amma. Det gjorde henne lite lugnare.

Svar på tråden Bebis på 2,5 vecka magknip hela nätterna