• Mon 26 Apr 2021 17:53
    17442 visningar
    251 svar
    -2 +3
    251
    17442

    Måste bonusbarnen vara hemma på heltid när jag får min bebis?

    Hej, jag behöver råd och tips över hur jag ska tänka och agera i en jobbig situation.

    Jag och sambon planerar att bli gravida och med tanke på att han redan har två barn sedan tidigare har vi redan nu börjat diskutera praktiska frågor. En sak som har dykt upp är föräldraledighet. För mig känns det givet att vilja vara hemma ensam med min förstfödda (iaf till en början), men att jag hämtar bonusbarnen (som vi har varannan vecka, 2 och 6 år) tidigare någon gång i veckan. Min sambo verkar tycka att det är konstigt/sorgligt att jag inte vill ha hans barn hemma mer. Det ger mig så dåligt samvete. Jag vill ju också kunna ge fullt fokus till min förstfödda på samma sätt som han och hans ex fick göra. Det gör mig ledsen, för jag älskar ju hans barn, men min dröm om att bli mamma och att hitta på saker med min bebis som föräldraledig är också stor. Känns som att det blir begränsat om jag automatiskt ska ha de andra på heltid också.

    Är jag egoistisk som tänker så här? Eller vad finns det för argument för min sak/hans sak?

    Snälla hjälp mig, antar att det finns många i samma sits!

    /Bonusmamma

  • Svar på tråden Måste bonusbarnen vara hemma på heltid när jag får min bebis?
  • Anonym (Maja)
    Mon 26 Apr 2021 17:59
    #1
    -1 +1

    Inga argument alls krävs. Hans barn är hans ansvar. Personligen hade jag låtit dem följa hans arbetstider, och inte haft dem hemma alls. Så lär ju en eventuell graviditet vara ganska långt borta. Hans yngsta är ju bara 2 år, så ni kan ju inte ha träffats länge alls.

    ...så kan f.ö. inte din pojkvän bli gravid. Om han nu inte föddes som kvinna men är förvirrad.

  • Anonym (H)
    Mon 26 Apr 2021 18:02
    #2

    Menar han att du ska ha de andra barnen hemma på heltid? Och inte att de skall gå på förskola bara de 15 h i veckan som man normalt sätt har rätt till när man får syskon? (Olika beroende på kommun dock).

    Att ha dem hemma på heltid är garanterat orimligt, även för barnens skull.

    Det äldre barnet kommer att ha börjat skola när eventuellt syskon kommer, eftersom du inte ens är gravid ännu. Jag misstänker att detta barn kommer gå på fritids på mammans vecka, och jag misstänker att det barnet också vill gå på fritids hellre än att hänga hemma med dig och en bebis.

    Yngsta kommer vara tre år, och det är samma här. Hen får troligtvis mer ut av förskolan än att hänga med dig hela dagarna.

    Jag kan tycka att det vore rimligt att du hämtar barnen runt 14-15. De slipper då långa dagar och du får ändå tid med nya bebisen.

    Fredagar kanske hämta vid 12?

    Jag förstår absolut att du vill ha tid med nya bebisen. Det vill nog de flesta även med biologiska äldre syskon. De allra flesta går 15h förskola.

  • Anonym (H)
    Mon 26 Apr 2021 18:04
    #3

    Jag förutsatte också nu att du varit ihop med barnets pappa så pass länge att lilla barnet har en ganska god anknytning till dig. Och att du därför kanske också har en del intresse i det barnet.

    Rent krasst så kan barnen lika gärna följa hans arbetstider. Men kanske blir deras dagar då så långa så att det känns värt för dig att hämta dem

  • Mon 26 Apr 2021 18:08
    #4
    -1

    Tack för bra svar. Jag var inte så tydlig. Min sambo vill att jag ska se dem som mina på det sättet att den yngsta ska gå 15 timmar på förskola och den stora (som går i förskoleklass) ska hämtas direkt efter skolan vid 12:30.

    Min tanke är att hämta tidigare på fredagar och kanske någon mer dag i veckan. Men just nu känner jag att det känns betungande att behöva anpassa mig efter att hämta varje dag och vara begränsad. Och att inte kunna ge dem alla fullt fokus liksom. Jag vet inte, har svårt att uttrycka mig.

    Vi har varit tillsammans i ett år och jag är 32 år. Vi är redo och har precis slutat med preventivmedel.

  • Mon 26 Apr 2021 18:10
    #5

    Och som jag skrev tidigare. Jag har en bra relation med barnen och älskar dem. Men känns som att jag kan gå miste om en del med min förstfödda om jag ska ha dem så pass mycket som om de vore mina egna. Hoppas ni förstår vad jag menar.

  • Mon 26 Apr 2021 18:11
    #6

    Och som jag skrev tidigare. Jag har en bra relation med barnen och älskar dem. Men känns som att jag kan gå miste om en del med min förstfödda om jag ska ha dem så pass mycket som om de vore mina egna. Hoppas ni förstår vad jag menar.

  • Mon 26 Apr 2021 18:11
    #7

    Ni har rätt att ha hans barn på förskola och fritids enligt hans jobbtider när du är föräldraledig, men när han är föräldraledig är det kommunens regler för föräldralediga som gäller. Jag förstår absolut att du vill ha bebistiden på egen hand som alla andra förstagångsföräldrar och komma in i det i lugn och ro och jag tycker att han ska se det som generöst att du erbjuder dig att hämta hans barn tidigare någon dag per vecka.

    I min kommun får barn till föräldralediga gå 25 timmar i veckan (varje dag 8.30-13.30) så det kommer vår femåring göra (gemensamt barn) när vi får andra barnet för att han bara har ett år kvar på förskolan och jag vill inte att han ska komma ur gruppen, men helt klart blir man ju bunden till att passa tider på ett helt annat sätt än när man var föräldraledig med första barnet. Om din sambo vill att hans barn ska vara hemma heltid eller flera timmar tidigare varje dag får han ha det så när det är hans tur att vara föräldraledig tycker jag.

  • Mon 26 Apr 2021 18:17
    #8

    Han begär för mycket tycker jag. Problemet kan ju nämligen bli att det blir olika hämttider som respektive barn får om ena barnet går till 12.30 (blir kanske senare i ettan och tvåan) och andra går bara 15 timmar som det är i vissa kommuner t ex fem timmar tre dagar i veckan eller tre timmar fem dagar i veckan. Ska du då gå dit två gånger per eftermiddag menar han?

  • Anonym (H)
    Mon 26 Apr 2021 18:20
    #9
    Bonusbonus89 skrev 2021-04-26 18:08:12 följande:

    Tack för bra svar. Jag var inte så tydlig. Min sambo vill att jag ska se dem som mina på det sättet att den yngsta ska gå 15 timmar på förskola och den stora (som går i förskoleklass) ska hämtas direkt efter skolan vid 12:30.

    Min tanke är att hämta tidigare på fredagar och kanske någon mer dag i veckan. Men just nu känner jag att det känns betungande att behöva anpassa mig efter att hämta varje dag och vara begränsad. Och att inte kunna ge dem alla fullt fokus liksom. Jag vet inte, har svårt att uttrycka mig.

    Vi har varit tillsammans i ett år och jag är 32 år. Vi är redo och har precis slutat med preventivmedel.


    Hur är 15h i er kommun? Vanligt är att det är 5h tre dagar i vecka. Isf kommer lilla barnet rimligtvis sluta 14 och det är då helt orimligt att du skall hämta stora 12.30. Troligtvis vill stora dessutom inte missa fritids helt.

    Jag skulle heller inte gå med på att ha lilla hemma hela dagarna två dagar i veckan.

    Jag antar att pappan tänker att han ska lämna barnen själv? Annars blir din dag väldigt låst med lämning klockan 9 och hämtning 14.

    Jag personligen skulle absolut kunna gå med på upplägget att lilla barnet går förskola alla dagar i veckan, pappan lämnar och ?jag? hämtar båda barnen klockan 24. Klockan 12 på fredagar.

    Detta under den förutsättningen att barnen som nu är hos er varannan vecka.

    Att vara låst till att hämta 12.30 är helt orimligt
  • Anonym (H)
    Mon 26 Apr 2021 18:28
    #10

    Jag vill också säga att det är helt rimligt om du inte tar hem barnen tidigare alls. Som partner hade jag kanske hoppats att vi var så pass mycket familj att du kunde tänka dig att hämta hem barnen så att de är på plats HEMMA när jag själv kommer från jobbet.

    Jag vill också tillägga att det de första månaderna garanterat är lämpligt att du inte har ansvar för del äldre barnen alls då det bara blir onödig stress att rodda två barn med en pyttebebis. Dessutom om barnet kommer på vintern onödigt att ta med bebis till en miljö där det utsätts för onödig smitta (och nu menar jag vanliga virus, inte Corona)

Svar på tråden Måste bonusbarnen vara hemma på heltid när jag får min bebis?