• Wed 28 Apr 2021 12:11
    2824 visningar
    16 svar
    16
    2824

    Motorhuv går ej att öppna - körförbud?

    Kortfattat:

    Motorhuven går ej att öppna och jag måste besiktiga bilen. Blir det direkt körförbud eller får jag en månad på mig att åtgärda felet innan ny besiktning? Tilläggas är att spolarvätska dessutom behöver fyllas på.

    Någon kunnig som vet?

    Tack.

  • Svar på tråden Motorhuv går ej att öppna - körförbud?
  • Anonym (Nej)
    Wed 28 Apr 2021 12:58
    #1

    Nej, de kommer inte att öppna huven ens. Har du aldrig besiktat en bil förut...?

  • Anonym (sett)
    Wed 28 Apr 2021 13:01
    #2

    Du får en 2'a och återkomma om en månad.


    Anonym (Nej) skrev 2021-04-28 12:58:38 följande:

    Nej, de kommer inte att öppna huven ens. Har du aldrig besiktat en bil förut...?


    Klart dom måste öppna huven...
  • sextio­talist
    Wed 28 Apr 2021 13:12
    #3
    tjejanonym skrev 2021-04-28 12:11:05 följande:

    Kortfattat:

    Motorhuven går ej att öppna och jag måste besiktiga bilen. Blir det direkt körförbud eller får jag en månad på mig att åtgärda felet innan ny besiktning? Tilläggas är att spolarvätska dessutom behöver fyllas på.

    Någon kunnig som vet?

    Tack.


    Jag fick en etta då motorhuvens fjäder var kass. Det hade de endast upptäckt om de öppnat motorhuven. Så ja, de öppnar motorhuven. Om det blir körförbud pga de inte kan öppna motorhuven vet jag inte. 
  • Wed 28 Apr 2021 13:41
    #4

    Klart de försöker öppna motorhuven.

    Nej det blir inte körförbud för det. Har bara fått det en gång faktiskt. Klisterlapp på rutan och allt. Körde hem bilen ändå. Skrotade den sen då det skulle bli för dyrt att laga.

    Förmodligen en 2:a och du får en månad på dig att fixa felet. Med lite tur kanske de får upp huven åt dig.

    I princip är det bra att besiktiga bilen. Du får ju reda på fel som är potentiellt farliga för dig. Det kan vara beska besked ibland men det är ändå bra att få dom.

  • Wed 28 Apr 2021 13:44
    #5
    Anonym (Nej) skrev 2021-04-28 12:58:38 följande:

    Nej, de kommer inte att öppna huven ens. Har du aldrig besiktat en bil förut...?


    Jaha vad konstigt. Det var nämligen på besiktningen som det upptäcktes att motorhuven inte gick att öppna och vi avbröt. Men absolut du har säkert rätt......... (:
  • sextio­talist
    Wed 28 Apr 2021 13:44
    #6
    Friger skrev 2021-04-28 13:41:53 följande:

    Klart de försöker öppna motorhuven.

    Nej det blir inte körförbud för det. Har bara fått det en gång faktiskt. Klisterlapp på rutan och allt. Körde hem bilen ändå. Skrotade den sen då det skulle bli för dyrt att laga.

    Förmodligen en 2:a och du får en månad på dig att fixa felet. Med lite tur kanske de får upp huven åt dig.

    I princip är det bra att besiktiga bilen. Du får ju reda på fel som är potentiellt farliga för dig. Det kan vara beska besked ibland men det är ändå bra att få dom.


    Besiktningsmannen försökte laga fjädern åt mig tom. De kan vara väldigt bussiga och tillmötesgående (inom regelverket såklart). 
  • Wed 28 Apr 2021 13:45
    #7
    Anonym (sett) skrev 2021-04-28 13:01:54 följande:

    Du får en 2'a och återkomma om en månad.

    Klart dom måste öppna huven...


    Tack för svar.

    Blir det en 2a trots att även spolarvätskan inte kan fyllas på?
  • Jonnyn­ilsson
    Wed 28 Apr 2021 13:53
    #8
    Anonym (Nej) skrev 2021-04-28 12:58:38 följande:

    Nej, de kommer inte att öppna huven ens. Har du aldrig besiktat en bil förut...?


    Jag har besiktigat många bilar i mina dar men aldrig varit med om att man inte öppnar huven.

    Så frågan är nog om du någonsin besiktigat en bil?

    Kan ju berätta vad som hände mig på 90-talet med min Volvo 850. Jag hade aldrig haft problem med luckan till tanklocket. Men när jag var inne på besiktningen så hade låset hakat upp sig. Besiktningsgubben hotade med återbesök för han kunde inte kontrollera att det fanns ett tanklock där innanför. Att jag dyrt och heligt lovade att det fanns ett hjälpte inte. Så jag fick snabbt som attan konsultera bilens handbok och avsnittet för nödöppning av tanklucka. Det hela avlöpte bra när besiktningsgubben konstaterade att det fanns ett tanklock.

    Så jag du kommer garanterat att få ett återbesök om man inte kan öppna motorhuven.
  • Jonnyn­ilsson
    Wed 28 Apr 2021 13:53
    #9
    tjejanonym skrev 2021-04-28 13:45:11 följande:
    Tack för svar.

    Blir det en 2a trots att även spolarvätskan inte kan fyllas på?
    Ja eftersom besiktningen inte kan verifiera funktionen.
  • Wed 28 Apr 2021 14:38
    #10
    Anonym (Nej) skrev 2021-04-28 12:58:38 följande:

    Nej, de kommer inte att öppna huven ens. Har du aldrig besiktat en bil förut...?


    Har du?
  • Anonym (sett)
    Wed 28 Apr 2021 15:06
    #11
    tjejanonym skrev 2021-04-28 13:45:11 följande:

    Tack för svar.

    Blir det en 2a trots att även spolarvätskan inte kan fyllas på?


    Ja endast ombesiktning.

    Kan ju tillägga att det är förarens ansvar att se till att man har god sikt genom rutan så blir du stannad med en skitig ruta blir det troligtvist vårdslöshet i trafik.
  • Anonym (Se där ja)
    Wed 28 Apr 2021 15:36
    #12
    Anonym (Nej) skrev 2021-04-28 12:58:38 följande:

    Nej, de kommer inte att öppna huven ens. Har du aldrig besiktat en bil förut...?


    Frågan är om du har varit och besiktigat en bil innan?


    Bland annat kollas alltid chassinummer vid besiktning, så huven öppnas ALLTID.

  • Anonym (M)
    Wed 28 Apr 2021 18:18
    #13

    Går den inte att öppna så kan ju inte besiktningen genomföras. Meningslöst att ta dit den innan du varit på verkstaden.

  • Anonym (Nej)
    Wed 28 Apr 2021 18:56
    #14
    Anonym (sett) skrev 2021-04-28 13:01:54 följande:

    Du får en 2'a och återkomma om en månad.


    Klart dom måste öppna huven...
    tjejanonym skrev 2021-04-28 13:44:05 följande:
    Jaha vad konstigt. Det var nämligen på besiktningen som det upptäcktes att motorhuven inte gick att öppna och vi avbröt. Men absolut du har säkert rätt......... (:
    Jonnynilsson skrev 2021-04-28 13:53:16 följande:
    Jag har besiktigat många bilar i mina dar men aldrig varit med om att man inte öppnar huven.

    Så frågan är nog om du någonsin besiktigat en bil?

    Kan ju berätta vad som hände mig på 90-talet med min Volvo 850. Jag hade aldrig haft problem med luckan till tanklocket. Men när jag var inne på besiktningen så hade låset hakat upp sig. Besiktningsgubben hotade med återbesök för han kunde inte kontrollera att det fanns ett tanklock där innanför. Att jag dyrt och heligt lovade att det fanns ett hjälpte inte. Så jag fick snabbt som attan konsultera bilens handbok och avsnittet för nödöppning av tanklucka. Det hela avlöpte bra när besiktningsgubben konstaterade att det fanns ett tanklock.

    Så jag du kommer garanterat att få ett återbesök om man inte kan öppna motorhuven.
    Panduro skrev 2021-04-28 14:38:34 följande:
    Har du?
    Anonym (Se där ja) skrev 2021-04-28 15:36:04 följande:

    Frågan är om du har varit och besiktigat en bil innan?


    Bland annat kollas alltid chassinummer vid besiktning, så huven öppnas ALLTID.




    Till samtliga er som är så jävla stora i käften - jag har besiktat bilar i 20 år i olika städer över hela landet och inte EN enda gång har man öppnat huven. Men visst, ni har sääääkert rätt.


  • Anonym (Tog körkor­t 1982)
    Wed 28 Apr 2021 18:58
    #15
    Anonym (Nej) skrev 2021-04-28 18:56:38 följande:
    tjejanonym skrev 2021-04-28 13:44:05 följande:
    Jaha vad konstigt. Det var nämligen på besiktningen som det upptäcktes att motorhuven inte gick att öppna och vi avbröt. Men absolut du har säkert rätt......... (:
    Panduro skrev 2021-04-28 14:38:34 följande:
    Har du?


    Till samtliga er som är så jävla stora i käften - jag har besiktat bilar i 20 år i olika städer över hela landet och inte EN enda gång har man öppnat huven. Men visst, ni har sääääkert rätt.


    Du har fel. Så löjligt att påstå det du envisas med.
  • Jonnyn­ilsson
    Thu 29 Apr 2021 08:30
    #16
    Anonym (Nej) skrev 2021-04-28 18:56:38 följande:
    tjejanonym skrev 2021-04-28 13:44:05 följande:
    Jaha vad konstigt. Det var nämligen på besiktningen som det upptäcktes att motorhuven inte gick att öppna och vi avbröt. Men absolut du har säkert rätt......... (:
    Panduro skrev 2021-04-28 14:38:34 följande:
    Har du?


    Till samtliga er som är så jävla stora i käften - jag har besiktat bilar i 20 år i olika städer över hela landet och inte EN enda gång har man öppnat huven. Men visst, ni har sääääkert rätt.


    Nämen sluta! Man öppnar alltid huven.

    I besiktningen ingår även att kolla efter läckor (olja) och kontrollera vätskenivå i bromsvätskebehållaren.  Hur gör man det utan att öppna huven?
Svar på tråden Motorhuv går ej att öppna - körförbud?