• Thu 29 Apr 2021 14:41
    1709 visningar
    27 svar
    27
    1709

    Skulder + sparande

    Idag betalar jag in de banken kräver + räntan varje månad på privatlånet.
    Privatlånet använde jag till att köpa nytt möblemang till boendet.
    Har ett litet sparande på annan bank.
    Skulle ni fortsätta så eller tömma sparkontot för att korta ner tiden med privatlånet?

  • Svar på tråden Skulder + sparande
  • Thu 29 Apr 2021 14:58
    #1
    QueenInTheDark skrev 2021-04-29 14:41:23 följande:

    Idag betalar jag in de banken kräver + räntan varje månad på privatlånet.
    Privatlånet använde jag till att köpa nytt möblemang till boendet.
    Har ett litet sparande på annan bank.
    Skulle ni fortsätta så eller tömma sparkontot för att korta ner tiden med privatlånet?


    Vad har du för ränta och avgifter på privatlånet?

    Vilka summer rör det sig om?
  • Anonym (E)
    Thu 29 Apr 2021 15:15
    #2

    Beror på storleken på lånet samt räntan. 

    Har du ingen ränta på ditt sparkonto, så slipper du räntekostnaden om du betalar av lånet, så dina utgifter blir lägre.

    Har du låg ränta på ditt lån, och investerat dina sparpengar så kan det vara mer lönsamt att inte betala av lånet med sparpengarna. 

  • Thu 29 Apr 2021 15:20
    #3
    Friger skrev 2021-04-29 14:58:08 följande:
    Vad har du för ränta och avgifter på privatlånet?

    Vilka summer rör det sig om?
    8% är räntan på, skulden 25000.- och jag betalar 750:- i månaden, då ingår räntan. Skit dålig ränta. Tog lång tid att betala på för ekonomiska situationen såg annorlunda ut då än vad den gör idag
  • Thu 29 Apr 2021 15:26
    #4
    Anonym (E) skrev 2021-04-29 15:15:23 följande:

    Beror på storleken på lånet samt räntan. 

    Har du ingen ränta på ditt sparkonto, så slipper du räntekostnaden om du betalar av lånet, så dina utgifter blir lägre.

    Har du låg ränta på ditt lån, och investerat dina sparpengar så kan det vara mer lönsamt att inte betala av lånet med sparpengarna. 


    Månadskostnaden är fast, likaså räntan. Tog lånet under sämre omständigheter.
    Ingen ränta på sparkontot.

    Har ett sparande på isk konto men dom pengarna vill jag inte röra för att "rensa upp"
  • Thu 29 Apr 2021 15:29
    #5
    QueenInTheDark skrev 2021-04-29 15:20:59 följande:
    8% är räntan på, skulden 25000.- och jag betalar 750:- i månaden, då ingår räntan. Skit dålig ränta. Tog lång tid att betala på för ekonomiska situationen såg annorlunda ut då än vad den gör idag
    Äsch, du behöver inte förklara dig! Det är som det är. Vad ska en göra för att det ska bli bra framåt brukar vara ett bättre fokusområde.

    Visst räntan är ju inte toppen, men i kronor och ören räknat är det inte så illa.

    Är det så att ditt sparande ligger i storleksordning som skulden tycker jag att du ska behålla pengarna. Det är bra att ha en buffert om det dyker upp något oförutsett.

    Är det så att du har mer än 50tkr i sparande tycker jag att du betalar av skulden på en gång.
  • Anonym (E)
    Thu 29 Apr 2021 15:37
    #6
    QueenInTheDark skrev 2021-04-29 15:26:32 följande:
    Månadskostnaden är fast, likaså räntan. Tog lånet under sämre omständigheter.
    Ingen ränta på sparkontot.

    Har ett sparande på isk konto men dom pengarna vill jag inte röra för att "rensa upp"
    Då förmodar jag att pengarna på ISK är i fonder eller aktier.

    Eftersom räntan är så hög så hade jag prioriterat att bli av med lånet, eftersom du även har andra pengar (även om du inte vill röra dom) om det skulle krisa. 

    Men som ovan skriver, det beror på hur mkt du har sparat samt vad du har på din ISK. Det är viktigare att ha en buffert, än att betala av extra. Så använd inte alla dina pengar till att betala av lånet. 
  • Thu 29 Apr 2021 15:58
    #7

    Tack. Fått min fråga besvarad och undran stillad

  • Mon 24 May 2021 20:08
    #8

    Uppdatering:

    Jag har fått igenom ett medlemslån på 5%
    Tänker mig slänga in en del av sparandet så småningom

  • me33
    Tue 25 May 2021 10:04
    #9
    QueenInTheDark skrev 2021-05-24 20:08:05 följande:

    Uppdatering:

    Jag har fått igenom ett medlemslån på 5%
    Tänker mig slänga in en del av sparandet så småningom


    Många lever i villfarelse att nytt lån med lite lägre ränta än nuvarande löser bekymret. 

    Problemet är som du nu gör är att du kommer att betala om dig på en ny ränte-ackumulering som är störst i början på lånet. Alltså kommer du efter att ha hoppat från ett lån till ett nytt mest troligt betala mera pengar i ränta än om du annars hade varit kvar på det gamla lånet. 
  • Tue 25 May 2021 18:29
    #10

    Så ditt tips är att fortsätta på lånet jag betalar in på nu och när pengarna för medlemslånet betalas ut betala in de och nolla medlemslånet?

Svar på tråden Skulder + sparande