• Anonym (Vad vill ni?)
    Thu 29 Apr 2021 18:15
    5457 visningar
    167 svar
    167
    5457

    Hur undvika hederskultur i Sverige ?

    Har ni några åsikter hur vi ska få ett tryggare Sverige?

  • Svar på tråden Hur undvika hederskultur i Sverige ?
  • Anonym (Kansk­e..)
    Tue 4 May 2021 20:58
    #63
    KlantSmurfen skrev 2021-05-04 20:46:07 följande:
    Det finns ju en del forskning men av någon anledning är den forskningen inget vänsterfeminister känner till.
    Men länka då till den forskningen.

    Men för att klargöra jag efterfrågar forskning som förklarar varför män är mer våldsbenägna inte propaganda om varför bara invandrarmän är det. Jag vill ha helheten


  • Tue 4 May 2021 21:02
    #64
    +1
    KlantSmurfen skrev 2021-05-04 20:46:07 följande:

    Det finns ju en del forskning men av någon anledning är den forskningen inget vänsterfeminister känner till.


    Nu ska du inte dra alla över en kam
  • Anonym (Vad vill ni?) Trådstartaren
    Tue 4 May 2021 21:10
    #65

    Jag själv har blivit misshandlad,drogat av flyktingar.Två kvinnor jag kände mördades av sina ex(utlänningar).Är det bara en slump ?

  • Anonym (BM)
    Tue 4 May 2021 21:44
    #66
    AndreaBD skrev 2021-05-04 20:21:43 följande:
    Du förstod inte syftet. Syftet är i princip att denna religiösa ledaren ska förmedla för folk att det faktiskt är så att religion inte har någon makt, inget inflytande i det här sekulariserade samhället. 
    Det låter som ett mindre troligt scenarie.
  • Tue 4 May 2021 23:10
    #67
    KlantSmurfen skrev 2021-05-04 20:28:04 följande:
    Det finns olika former av hederskultur så du har rätt i att hederstänk i sig inte hänger på religion men när de kulturer som utövar hedersrelaterat förtryck och våld också har det i sin religion och ligger några hundra år efter sekulariserade kulturer där de flesta religiösa medvetet 'hoppar över' de sämre delarna av religionen så måste ju den formen av hederskultur har något med religion att göra.

    Det är svårt för en kultur att utvecklas om väldigt många är bokstavstroende.
    Nja... det kan finnas lite olika "grenar", det är möjligt förstås. Men ofta används det också som ursäkt. Eller framför allt används det för att tvinga t.ex. kvinnor till att acceptera det. Då påstår man bara att det är gud som vill det här. 

    Visst skulle det vara svårt att utvecklas med många bokstavstrogna, eftersom man ju då håller fast vid gamla traditioner. Samtidigt så verkar det vara en kombination av flera olika faktorer om samhällen inte utvecklas. T.ex. så är det ganska typiskt för klansamhällen. Och där handlar det ju mycket om att olika grupper vill ha makt. 
  • Tue 4 May 2021 23:14
    #68
    KlantSmurfen skrev 2021-05-04 20:31:28 följande:
     Hur många med den inställningen blir iman?
    Med den inställningen blir man inte extremist, men en moderat , relativ liberal iman - varför inte? 
  • Tue 4 May 2021 23:16
    #69
    Anonym (BM) skrev 2021-05-04 21:44:25 följande:
    Det låter som ett mindre troligt scenarie.
    Det ska förstås inte vara valfritt utan snarare förutsättning att man står för svensk lag och demokrati. 
  • Tue 4 May 2021 23:24
    #70
    pyssel skrev 2021-05-04 20:37:10 följande:
    Samarbeten med religiösa män med makt har inte uppnått önskvärda syften - utom för religiösa män med makt. Maktspråk och att llpa linan ut med straff = konkreta konsekvenser som modigt folk som tänker i andra banor kan luta sig på. Stöd till kvinnliga kulturföreningar som inte sluter sig mot insyn, det är där man lägger tryck och pengar. informationskampanjer om brott och straff och rätten till frihet från förtryck, och iskalla fakta om hur barn drabbas av utvecklingsstörning och fysiska funktionsnedsättningar av kusingiften. Inavel främjar ju även hedersförtrycket, då det handlar om ekonomiska avtal och tjänster och gentjänster. Man behöver skrämmas med sanningar.
    Nja, jag vet inte. Skrämmande sanningar kanske anses vara osanna. Det krävs ju ett visst förtroende, en relation av något slag, för att folk ska tro på det som sägs. Visst, det kan finnas fällor med kulturella insatser, men det betyder ju inte att man ska lägga ner allt. Snarare att man ska lära sig av misstagen. Och inavel är ju ett annat ämne nu, det blir lite för brett om man nu inkluderar det i diskussionen. 

    Jag tycker en viktig punkt är att man ställer krav på nya invandrare direkt från början, och tydligt. Om folk har lärt sig att det går att INTE lyda lagarna, så funkar det ju inte längre att försöka avskräcka dem. Så konsekvent måste det också vara. 
  • Tue 4 May 2021 23:27
    #71
    Anonym (Vad vill ni?) skrev 2021-05-04 21:10:11 följande:

    Jag själv har blivit misshandlad,drogat av flyktingar.Två kvinnor jag kände mördades av sina ex(utlänningar).Är det bara en slump ?


    Vad konstigt, såna saker förekom även när jag var tonårig, vilket är ett tag sedan. Fast då var det inte invandrare. Har du tänkt på att det snarare är så att sånt tyvärr HÄNDER?  Invandrare eller svenskar, det är de längst ner i hierarkin som gör det.. 
  • KlantS­murfen
    Tue 4 May 2021 23:29
    #72
    Anonym (Kanske..) skrev 2021-05-04 20:58:46 följande: #63
    KlantSmurfen skrev 2021-05-04 20:46:07 följande: #62
    Anonym (Kanske..) skrev 2021-05-04 20:25:36 följande: #57

    Om alla män oavsett ålder, tro, etnicitet osv inte slog, hotade och kontrollerade kvinnor så skulle Sverige bli lite tryggare då problemet inte skulle finnas

    Hur vi ska nå dit? ja det vete gudarna,
    Kanske forskning på varför en del män är våldsbenägen?  information i skolor och på arbetsplatser? Information vid invandring? Att man markerar när killkompisar uttrycker sig på nedlåtande eller våldsamt sätt? Finns ju många saker som kan göras egentligen


    Det finns ju en del forskning men av någon anledning är den forskningen inget vänsterfeminister känner till.
      Men länka då till den forskningen.

    Men för att klargöra jag efterfrågar forskning som förklarar varför män är mer våldsbenägna inte propaganda om varför bara invandrarmän är det. Jag vill ha helheten
    Jag har markerat frågan jag svarade på med gult, varken din fråga eller mitt svar har enbart med invandrarmän eller 'varför bara invandrarmän' att göra och jag skrev forskning, jag är lite nyfiken på varför du kände ett behov av att klargöra med "inte propaganda om varför bara invandrarmän är det"
Svar på tråden Hur undvika hederskultur i Sverige ?